ANALISIS KESULITAN KEMAMPUAN REPRESENTASI MATEMATIS SISWA EKSTROVERT DALAM MENYELESAIKAN SOAL MATEMATIKA PADA MATERI ALJABAR

Authors

  • Aulia Syafitri Universitas Jambi
  • Roseli Theis Universitas Jambi
  • Dewi Iriani Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.32585/absis.v3i1.1382

Abstract

The objective of this study is to analyze the difficulty of representation ability Mathematical extrovert students in class VII-D in solving math problems on algebraic material, as well as knowing the factors that cause difficulties experienced by students in meet the indicators of mathematical representation ability. The ability of mathematical representations is measured based on Its aspects include visual representation aspects, expression representation aspects mathematics, and aspects of the representation of words or written text. This is qualitative research using a descriptive approach. This is carried out at SMP Negeri 22 Jambi with 4 students from class VII-D. The results showed that SE1, SE2, SE3 and SE4 are students with extrovert personalities do not have difficulty in the visual aspect. On aspects of representation of mathematical equations or expressions of Students SE1, SE3, and SE4 having difficulty making mathematical models or equations. On that aspect word or written text students SE2, SE3, and SE4 have difficulty when determine what steps will be taken to solve the problem mathematical. Factors causing difficulties in the mathematical representation ability are on visual aspects, representational aspects of mathematical expressions, and aspects of word representation or written text is a non-cognitive learning factor

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aminah, A., & Ayu Kurniawati, K. R. (2018). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Topik Pecahan Ditinjau Dari Gender. JTAM | Jurnal Teori Dan Aplikasi Matematika, 2(2), 118. https://doi.org/10.31764/jtam.v2i2.713

Azizah, N. (2017). PENGARUH TIPE KEPRIBADIAN DAN PERBEDAAN JENIS KELAMIN Terhadap Hasil Belajar Mata Kuliah Micro Konseling Pada Mahasiswa Jurusan Dakwah STAIN Purwokerto. Hikmah, 8(2), 51–74.

Dominika, & Virlia, S. (2018). Hubungan kepribadian ekstrovert-introvert dan penerimaan sosial terhadap siswa difabel pada siswa. Konselor, 7(1), 31–39. https://doi.org/10.24036/02018718735-0-00

Ixganda, O. (2015). Analisis Deskriptif Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Pada Mata Pelajaran Chassis Dan Pemindah Daya Siswa Kelas Xi Program Keahlian Teknik Kendaraan Ringan. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin Unnes, 15(2), 128410.

Karunia Suci, A. D. (2016). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Berdasarkan Tahapan Newman. Ekuivalen Universitas Muhammadiyah Purworejo E-ISSN 2541-4070, 2(1), 19–24.

Nengsih, L. W., Susiswo, & Sa’dijah, C. (2016). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Sekolah Dasar dengan Gaya Kognitif Field Dependent. EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 3(2), 143–148. https://doi.org/10.17509/eh.v3i2.2807

Nor Diana Natasya, Y. F. S., & Rusdial Marta. (2019). ANALISISFAKTORPENYEBABKESULITANBELAJARMATEMATIKADI KELASIVSEKOLAHDASARNEGERI004BANGKINANGKOTA(MATERI PECAHAN). Jurnal Riset Pembelajaran Matematika Sekolah, 3.

Rumasoreng, M. I., & Sugiman, S. (2014). Analisis Kesulitan Matematika Siswa Sma/Ma Dalam Menyelesaikan Soal Setara Un Di Kabupaten Maluku Tengah. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(1), 22. https://doi.org/10.21831/jrpm.v1i1.2661

Trapsilasiwi, D., Setiawani, S., & Ummah, I. K. (2016). Analisis Kesalahan Pengolahan Matematika dalam Menyelesaikan Masalah Lingkaran. Jurnal Pancaran Pendidikan, 5(4), 159–168.

Utari, D. R., Wardana, M. Y. S., & Damayani, A. T. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Matematika dalam Menyelesaikan Soal Cerita. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 545. https://doi.org/10.23887/jisd.v3i4.22311

Widyaningrum, A. (2016). ANALISIS KESULITAN SISWA DALAM MENGERJAKANSOAL CERITA MATEMATIKA MATERI ARITMATIKA SOSIAL DITINJAU DARI GAYA BELAJAR SISWA KELAS VII SMP NEGERI 5 METRO TAHUN PELAJARAN 2015/2016. Iqra’, 1(June), 165–190.

Yulianty, N. (2019). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Dengan Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 4(1), 60–65. https://doi.org/10.33449/jpmr.v4i1.7530

Yusnia, D., & Fitriyani, H. (2010). Identifikasi kesalahan siswa menggunakan Newman’s Error Analysis (NEA) pada pemecahan masalah operasi hitung bentuk aljabar. Seminar Nasional Pendidikan, Sains Dan Teknologi Fakultas Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Muhammadiyah Semarang, 78–83.

Zaman, S., & Abdillah, S. (2009). Cara Menggali Potensi Diri Untuk Meraih Kesempatan Kerja. Transmedia Pustaka.

Downloads

Published

2021-03-20

How to Cite

Syafitri, A., Theis, R., & Iriani, D. (2021). ANALISIS KESULITAN KEMAMPUAN REPRESENTASI MATEMATIS SISWA EKSTROVERT DALAM MENYELESAIKAN SOAL MATEMATIKA PADA MATERI ALJABAR. Absis: Mathematics Education Journal, 3(1), 16–22. https://doi.org/10.32585/absis.v3i1.1382

Issue

Section

Artikel