Peningkatan Prestasi Belajar IPA Melalui Model Discovery Learning pada Siswa SD Negeri Gentan 01 Sukoharjo
DOI:
https://doi.org/10.32585/.v2i1.565Abstract
The aim of this research is to increase the academic achievement of science to the students of VIB SD Negeri Gentan 01 in the academic year 2019/2020 by using discovery learning method. This research was done with two cycles, and each cycle consist of plan, action, data account, and reflection. The place of research is SD Negeri Gentan 01 with the subject of the reseach is the students of class VIB consist of 23 students. The data account is done by observasion, documentation, and test. Analyzing data with three steps, they are reduction data, presentation data, and conclusion or verification. By discovery learning method can increase the academic achievement of science from the first average value is 61.73 until the second average value become 84.13.
Downloads
References
Aly, Abdullah dan Eni Rahma. (2008). Ilmu AlamiahDasar. Bandung: PT. Karsa Mandiri.
Asy’ari, Maslichah. (2006). Penerapan Pendekatan Sains Teknologi Masyarakat. Jakarta: Depdiknas Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.
Dalyono, (2005).Prestasi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Damayanti, Ida. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPA Sekolah Dasar. JPGSD.Volume 02, Nomor 03.
Dimyati dan Mudjiono. (2006). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo. Persada.
Fitrianingtyas, Anggraini. (2017). Peningkatan Hasil Belajar IPA melalui Model Discovery Learning Siswa Kelas IV SDN Gedanganak 02.
Hamdu, Ghullam. & Lisa Agustina.(2011). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar IPA di Sekolah Dasar.Jurnal Penelitian Pendidikan Vol.12, No. 1.
Kadri, Muhammad, dkk. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Pokok Suhu dan Kalor. Jurnal Ikatan Alumni Fisika Universitas Negeri Medan Vol.1 No.1, Oktober 2015 ISSN: 2461.1247
Kristin, Fisosalia. (2016). Analisis Model Pembelajaran Discovery Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa Volume 2, Nomor 1.
Muqoddas, Ifsantin, dkk. (2014). Penggunaan Metode Demonstrasi dalam Pembelajaran IPA tentang Perkembangbiakan Vegetatif untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.
Murniyati, Tuti. (2015). Peningkatan Hasil Belajar IPA melalui Model Pembelajaran Kooperatif STAD pada Siswa Kelas V Semester 2 SD Negeri Mancasan 03 Kecamatan Baki Kabupaten Sukoharjo Tahun Pelajaran 2014/2015. Penelitian Tindakan Kelas. (Unpublished).
Nasution S. 1987. Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bina Aksara.
Nugroho, A. A. (2017). The implementation of collaborative-based guided discovery reviewed from students’ analytical thinking skills and social skills. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 3(2), 128-136.
Poerwanto, Ngalim. (2007). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Rosda Karya.
Putrayasa, I Made, dkk. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar IPA Siswa. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha.Vol:2, No:1.
Republik Indonesia.(2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Rosarina, Gina, dkk. (2016). Penerapan Model Discovery Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Perubahan Wujud Benda. Jurnal Pena Ilmiah. Vol.1, No.1 Tahun 2016.
Siagian, Roida Eva Flora. Pengaruh Minat dan Kebiasaan Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar Matematika, Jurnal Formatif 2(2): 122-131 ISSN: 2088 351X.
Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Soemanto, Wasty. 2003. Psikologi Pendidikan. Malang: Rineka Cipta.
Sukmadinata, Nana Syaodih. (2007). Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sulfemi, Wahyu Bagja.& Desi Yuliana. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Rontal Keilmuan PKn Vol.5/No.1/April 2019.
Sumarniti, Ni Nym, dkk. (2014). Pengaruh Model Guided Discovery Learning terhadap Hasil Belajar IPA pada Siswa Kelas V di SD Gugus VII Kecamatan Sawan Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha. Vol:2, No:1.
Supriyadi, Agus. (2012). Peningkatan Hasil Belajar Metode Discovery Pembelajaran IPA Kelas IV SDN 03 Sungai Ambawang Kubu Raya.Artikel Penelitian. PGSD, FKIP Universitas Tanjungpura, Pontianak.(Unpublished).
Winkel WS. (1997). Psikologi Pendidikan dan Evaluasi Belajar. Jakarta: Gramedia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with the Journal of Biology Learning agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.