PENGGUNAAN TEKNIK PEMBELAJARAN FISHBONE DIAGRAM DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA SISWA
DOI:
https://doi.org/10.32585/jkp.v2i1.59Abstract
Tujuan dari kajian ini adalah untuk menggambarkan penggunaan dan peran teknik pembelajaran Fishbone Diagram dalam pembelajaran reading skill. Kajian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif dengan teknik kajian pustaka. Hasil kajian menggambarkan bahwa bahasa merupakan dasar dari kemampuan yang dimiliki oleh manusia. Sebagai makhluk sosial, manusia membutuhkan bahsa untuk berkomunikasi. Manusia juga membutuhkan bahasa untuk berbagi pendapat, informasi, gagasan dan mengungkapkan perasaan. Teknik diagram Fishbone digunakan untuk menentukan hubungan sebab akibat dalam sebuah gagasan yang kompleks atau peristiwa. Teknik ini dapat membantu siswa untuk memahami bagaimana sebuah tema utama memiliki gagasan yang bermacam-macam dan saling berkaitan. Teknik diagram Fishbone merupakan teknik yang sangat bagus digunakan dalam meningkatkan keterampilan membaca siswa.
Kata kunci: Ketrampilan membaca, Fishbone DiagramDownloads
References
Brown, H. Douglas. 2000. Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. London: Longman.
________________. 2007. Principles of Language Learning and Teaching. Fifth Edition. San Fransisco: Longman.
Doty, Leonard .A. 1996. Statistical Process Control. Second Edition. New York: Industrial Press.
Grabe, William. 2009. Reading in a Second Language: Moving from Theory to Practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Juran, M. Joseph dan A. Blanton Godefrey. 1999. Juran’s Quality Handbook. Washington: McGraw-Hill.
Kang, Chang W dan Paul H Kvam. 2011. Basic Statistical Tools for Improving Quality. New Jersey: Hoboken.
McKnight, Katherine S. 2010. The Teacher’s Big Book of Graphic Organizers. San Fransisco: Jossey-Bass.
Nunan, David. 1989. Designing Task for the Communicative Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.
Nurson, Erlinda M. 1993. Alat Peningkatan Mutu: Jilid 1. Jakarta: PT. Pustaka Binaman Pressindo.
Widodo, Nawolo. 1989. Teknik Penuntun Pengendali Mutu. Jakarta: Mediyatama Sarana Perkasa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with the Jurnal Komunikasi Pendidikan agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.