Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok Menggunakan Teknik Assertive Training Dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa SMA

Authors

  • Nur Fadilah Hartini universitas mathla'ul anwar banten
  • Muhamad Ikhsan Program Studi Bimbingan dan Konseling UNMA BANTEN
  • Fitri Arnita Program Studi Bimbingan dan Konseling UNMA BANTEN

DOI:

https://doi.org/10.32585/advice.v7i02.7295

Keywords:

Self Confidence, Group Guidance Service, Assertive Training Technique

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of group counseling services using the assertive training technique in improving the self-confidence of tenth-grade students at SMA Negeri 6 Pandeglang in the 2025/2026 academic year. Self-confidence is an individual's belief in their ability to face various situations and challenges. This research employed a quantitative approach with a quasi-experimental method using a nonequivalent control group design. The sample consisted of 20 students divided into experimental and control groups. The experimental group received group counseling treatment using the assertive training technique, while the control group received no treatment. The self-confidence questionnaire used had a reliability coefficient of 0.958. Data were analyzed through normality, homogeneity, and t-tests. The results showed a significance value of Sig. (2-tailed) = 0.000 < 0.05, indicating a significant difference between the experimental and control groups. Therefore, the assertive training technique is effective in improving students’ self-confidence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angelis, B, D. (2005). Confidence: Finding it and living it. America. Hay Haouse,Inc.

Chasanah, N. R . K., Hidayati, A., & Maynawati, N. R. F.A. (2020). Peran Konseling Client Centered Dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa. Advice: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 2(1), 91-101.

Azzahra, I.. (2024). Tingkat Percaya Diri Siswa Kelas X SMA Negeri 5 Semarang. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 8(1), 107–111.

Gita, F & Linda, Y. (2022). Hubungan Interaksi Dalam Keluarga Dengan Kepercayaan Diri Remaja Di Jorong Cupak Nagari Pakan Sinayan. Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(2), 583–592.

Hendrayani. (2020). Pengaruh tingkat pendidikan dan pengalaman kinerja karyawan pada pd. Pasar Makassar raya kota Makassar. Jurnal economix, 8, (9), 1-12.

Isep, Z. A, Aep, W, & Labibah, I. A. (2024). Konsep Bimbingan Konseling Menumbuhkan Kepercayaan Diri (Studi Ayat-Ayat Motivasi Dalam Al-Qur’an Dengan Pendekatan Komunikasi Terapeutik). Jurnal Bimbingan dan Penyuluhan Islam, 11(2), 94–108.

Marlina, L. (2022). Profil Siswa Yang Mempunyai Kepercayaan Diri Rendah Di Sma Negeri 4 Cimahi. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan). Jurnal Bimbingan dan Konseling, 5(2), 154-161.

Nurmalasari, A., Nurmala, M. D., & Prabowo, A. S. (2022). Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Role Playing Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Kelas Viii Smpn 2 Bojonegara. Jurnal Bikotetik, 6(1), 1–4.

Nurhikmah. (2024). Teknik Assertive Training untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Menengah (Dikdasmen), 3(3), 150–155.

Pranoto, H. (2024). Evolusi Bimbingan dan Konseling Kelompok. Kota Malang. PT. Literasi Nusantara Abadi Grup.

Rais, M. R. (2022). Kepercayaan Diri (Self Confidence) Dan Perkembangannya Pada Remaja. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 12(1), 40-47.

Sholekah, A., Jawandi, A., & Putro, A. E. (2025). Konseling Kelompok Teknik Assertive Training Untuk Mereduksi Perilaku People Pleaser Siswa. Advice: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 7(1), 10-15.

Setyaji, D. G. (2021). Meningkatkan Rasa Percaya Diri Berbicara Di Depan Umum Melalui Bimbingan Kelompok Dengan Media Ular Tangga Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Randudomgkol. Advice: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 2(1), 24-31.

Ramadani, A. I. S., Alam, F. A., & Rauf, W. (2022). Implementasi Bimbingan Kelompok Dalam Upaya Peningkatan Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling dan Psikologi, 2(1), 1–12.

Downloads

Published

2025-12-17