NILAI KEPAHLAWANAN DALAM NOVEL HANOMAN KARYA PITOYO AMRIH PENDEKATAN SOSIOLOGI SASTRA DAN IMPLEMENTASINYA SEBAGAI BAHAN AJAR SASTRA DI SD

Authors

  • Nur Kayati Universitas Veteran Bangun Nusantara

DOI:

https://doi.org/10.32585/.v3i2.83

Abstract

The purpose of this study was to describe the building blocks of the novel Hanoman Pitoyo Amrih work; mendeksripsikan value of heroism in the novel Hanoman Pitoyo Amrih work; The work describes the implementation of novel Hanoman Pitoyo asatra Amrih as teaching materials in Primary Schools.

The study was conducted using a qualitative approach included in the study of language. The strategy is a case study spikes. The analysis used content analysis (content analysis).

The results showed a heroic values in the novel Hanoman Pitoyo Amrih work includes the value of courage, value-minded knight, brave and values Values spirit of struggle. Novel Hanoman work Ahmad Pitoyo Amrih of the results of this study can be used as teaching materials in primary school literature.

From the results of this study concluded novel Novel Ahmad Pitoyo Hanoman work Amrih there are many benefits and lessons learned by the reader and has implications in the world of education, especially as a literary teaching materials in primary schools.

References

Abd. Rahim Abd. Rashid. 2004. Patriotisme: Agenda Pembinaan Bangsa. Kuala Lumpur: Utusan Publications.

Alaina Badrun dan Humaidi. 2006. KH Ali Maksum: Tokoh Modernis NU. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Al-Ma’ruf, Ali Imron. 2009. Stilistika Teori, Metode, dan Aplikasi Pengkajian Estetika Bahasa. Solo: Cakra Books Solo.

Al-Ma’ruf, Ali Imron & Nugrahani, Farida. 2017. Pengkajian Sastra: Teori dan Aplikasi. Surakarta: CV. Djiwa Amarta Pess.

Atmazaki. 2005. Ilmu Sastra Teori dan Terapan. Padang: Angkasa.

Damono, Sapardi Joko. 1978. Sosiologi Sastra Sebuah Pangantar Ringkas. Jakarta: Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa.

______. 1984. Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta: Balai Pustaka.

Depdiknas. 2003. Pedoman Umum Pendidikan Budi Pekerti Pada Jenjang Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Depdiknas.

Hartoko dan Rahmanto. 1986. Pemandu di Dunia Sastra. Yogyakarta: Kanisius.

Hudson, W.H. 1969. Introduction to the Study of Literature. London: Harvard. Co. Ltd.

Junus. 1986. Sosiologi Sastra: Persoalan, Teori dan Metode. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan SastraYogyakarta,Universitas Sanata Dharma Press.

Keraf, Gorys. 1990. Komposisi: Sebuah Pengantar Kemahiran Bahasa. Ende Flores: Nusa Indah

Moleong, Lexy J. 1990. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Rosda Karya.

_________. 2001. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nugrahani, Farida. 2008. ”Pembelajaran Sastra yang Apresiatif di SMA Surakarta dalam Perspektif Kurikulum Berbasis Kompetensi. Studi Evaluasi”. Disertasi Program Pascasarjana Universitas Sebelas maret surakarta.

Nugrahani, Farida. 2010. Metodologi Penelitian Kualitatif: Teori dan Aplikasi. Surakarta: UNS Press.

Nugrahani, Farida. 2010. Metode Penelitian Kualitatif. Solo: Cakra Books.

Nurhanah, N. 2003. Nilai-nilai Islam dalam Kumpulan Puisi. Skripsi. UIK Bogor: Tidak diterbitkan.

Nurgiyantoro, Burhan. 2000. Teori Pengkajian Fiksi (Cetakan ke-3). Jogjakarta: Gadjah Mada University Press.

_____. 2002. Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gadjah Mada Universitas Press.

_____. 2012. Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.

Pradopo. Rachmad Djoko. 1989. Kritik Sastra Indonesia Modern. Yogyakarta:

_____. 2007. Pengkajian Puisi (cetakan ke 10). Yogjakarta: Gadjah Mada University Press.

Rahmanto, B. 1988. Metode Pengajaran Sastra. Yogyakarta: Kanisius

Ratna, Nyoman Kutha. 2004. Teori, Metode, dan Teknik Penelitian Sastra. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sangidu. 2004. Metode Penelitian Sastra, Pendekatan Teori, Metode dan Kiat. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Satoto, Soediro. 1993. Sastra: Ideologi, Politik dan Kekuasaan. Surakarta: Muhammadiyah University Press.

Sayuti, Suminto A. 1994. “Pengajaran Sastra: Sebuah Tawaran” dalam Jabrohim (Ed.).

_____. 2009. Cerita Rekaan. Jakarta: Universitas Terbuka.

Stanton, Robert. 1995. An Introduction to Fiction. New York: Holt, Rinehart, and Winston.

Sujiman. Mendiknas, 1996. Kamus Istilah Sastra. Jakarta: Pustaka Jaya Mendiknas.

Sumardjo, Yakub. 1984. Memahami Segi Sosial Novel Indonesia. Jakarta: Pustaka Prima.

______.1997. Novel Indonesia Mutakhir: Sebuah Kritik. Yogyakarta: CV. Nur Cahaya.

Suwardi Endraswara. 2011. Metodologi Penelitian Sastra: Epistemologi Model Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: Caps.

Suyitno. 1982. Sastra, Tata Nilai, dan Eksegesis. Yogyakarta: Hardinata.

Tarigan, Henry Guntur. 1984. Pengajaran Gaya Bahasa. Bandung: Angkasa.

Teeuw, A. 1984. Membaca dan Menilai Sastra. Jakarta: Pustaka Jaya.

Waluyo, Nugraheni. 2009. Pengkajian Prosa Fiksi. Program Pascasarjana. Universitas Sebelas Maret Surakarta.

Wellek, Rene and Warren, Austin. 1990. Teori Kesusastraan. Terjemahan Melani Budianta. Jakarta: PT Gramedia.

Widayati, Mukti. 2014. Indikasi Nasional dalam Sastra Indonesia. Prosiding Bahasa, Sastra, dan Nasionalisme. Panitia Seminar Internasional Bahasa dan Sastra. Kantor Bahasa Provinsi Nusa Tenggara Barat Mataram NTB.

Zulfahnur, ZF. 1996. Teori Sastra Indonesia. Jakarta: Depdikbud.

Published

2018-05-30

Issue

Section

Artikel