NILAI SOSIAL MASYARAKAT SUKU JAWA DALAM NOVEL ORANG ORANG PROYEK KARYA AHMAD TOHARI: KAJIAN SOSIOLOGI SASTRA DAN IMPLEMENTASINYA SEBAGAI BAHAN AJAR DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Sri Lestari Universitas Veteran Bangun Nusantara

DOI:

https://doi.org/10.32585/.v3i2.90

Abstract

The purpose of this study is (1) to describe to socio-cultural background of the authors, (2 the elements in the novel People of Work Projects Ahmad Tohari; (3) social values of Javanese society in the novel People of Work Projects Ahmad Tohari; (4) the implementation of novel People of Work Projects Ahmad Tohari as teaching materials in Primay School. The study was conducted using qualitative approach.  Studies in the sociology of literature research approach. The discourse contained in the from of a quote, that words, setenses, paragraphs/collecting data using library techniques. Data validition technique using triangulation an source triangulation theory. The analysis technique used in this research is to use analysis of literary sociology.          The results showed (1) social background culture author is very influential in the literary work made (2) there are the social values of society Javanese in the novel People of Work Projects Ahmad Tohari, (3) social value includes the value of social value to the community, (4) novel People of Work Projects Ahmad Tohari also be used as teaching materials in Primary Schools.

 

Keywords : social values of Javanese, Orang-Orang Proyek novel, sociology of  literatue

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al Ma’ruf, Ali Imron. 2012. Pendidikan Sastra Berorientasi pada Kompetensi Bersastra: Mencari Format Pembelajaran yang Inovatif. Surakarta: PBSID UMS.

Al Ma’ruf, Ali Imron dan Nugrahani, Farida, 2017. Pengkajian Sastra, Teori dan Aplikasi. Surakarta: CV Djiwa Amarta Press.

Aminudin. 2004. Pengantar Apresiasi Karya Sastra. Bandung: Sinar Baru Agesindo.

Chomsin S. Widodo dan Jasmadi. 2008. Panduan Menyusun Bahan Ajar. Berbasis Kompetensi. Jakarta: PT Gramedia.

Damono, Sapardi Djoko. 2002 . Pedoman Penelitian Sosiologi Sastra. Jakarta: Pusat. Bahasa.

De Jong, S. 1976. Salah Satu Sikap Hidup Orang Jawa. Yogyakarta: Kanisius.

Dick. W, Carey. L. Carey. J.O. 2009. The Systematic Design of Instruction. Addison-Wesley Educational Publisher Inc.

Esten, Mursal. 1999. Kajian Transformasi Budaya. Bandung: Angkasa.

Faruk. 2010. Pengantar Sosiologi Sastra dari Strukturalisme Genetik sampai Post. Modernisme. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Geertz Clifford. 1992. Tafsir Kebudayaan. Yogyakarta: Kanisius..

Herusatoto, Budiono. 2008. Simbolisme Jawa.Yogyakarta: Ombak.

Mardimin, Johanes, 1994. Jangan Tangisi Tradisi: Transformasi Budaya Menuju Masyarakat Indonesia Modern, Yogyakarta: Kanisius.

Moleong, Lexy J. 2007. Metodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta: Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nugrahani, Farida. 2008. ”Pembelajaran Sastra yang Apresiatif di SMA Surakarta dalam Perspektif Kurikulum Berbasis Kompetensi. Studi Evaluasi”. Disertasi. Universitas Sebelas maret surakarta.

Nugrahani, Farida. 2008. ”Reaktualisasi Pembelajaran Bahasa dan Sastra Jawa dalam Era Multikultural”. Jurnal Varia Pendidikan FKIP UMS.

Nugrahani, Farida. 2014. Metode Penelitian Kualitatif. Solo: Cakra Books.

Nasution. 2003. Metode Research. Jakarta: Bumi Aksara.

Nurgiantoro, Burhan. 2010. Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Opara, Jacinta Agbarachi, and Nkasiobi Silaz Oguzor, 2011. Inquiry Instruction. Method and the School Science Curriculum, Journal of Social Sciences. 3:188-198.

Ratna, Nyoman Kutha. 2004. Teori, Metode, dan Teknik Penelitian Sastra. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sayuti, Suminto A. 2000. Berkenalan dengan Prosa Fiksi. Yogyakarta: Gama Media.

Semi, Atar. 1995. Metode Penelitian Sastra. Bandung: Angkasa.

Stanton. Robert. 2007. Teori Fiksi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sumardjo, Jakob. 2006. Filsafat Seni. Bandung: ITB.

Sastroatmodjo, Sudijono, 2006. Perilaku Politik. Semarang: IKIP Press.

Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Suparman, Atwi. 2012. Desain Intruksional. Jakarta: Pengembangan. Aktivitas Intruksional, Dirjendikti, Depdiknas.

Sutopo, HB. 2006. Metodologi Penelitian Kulitatif. Surakarta: Universitas Sebelas Maret.

Suseno, Franz Magnis. 2001. Etika Jawa: Sebuah Analisa Falsafi Tentang Kebijaksanaan Hidup Jawa. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Roqib. 2007. Psikologi Kepribadian. Malang: Penerbit UPT Universitas. Muhammadiyah Malang.

Teeuw, A. 1984. Sastra dan Ilmu Sastra: Pengantar Teori Sastra. Jakarta: Dunia Pustaka Jaya.

Wardhana, Yana. 2010. Teori Belajar dan Mengajar. Bandung: Pribumi Mekar.

Wassid dan Sunendar Dadang. 2011. Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Wellek, Rene dan Austin Warren. 1995. Teori Kesusastraan (terjemahan oleh Budianta). Jakarta: Gramedia.

Widodo dan Jasmadi. 2008. Panduan Menyusun Bahan Ajar. Berbasis Kompetensi. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Yin, K, Robert. 2002. Studi Kasus (Desain dan Metode) Edisi Revisi, Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Published

2018-05-30

Issue

Section

Artikel