Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Microsoft Power Point Untuk Materi Invers Matriks

Authors

  • Cicilia Puji Rahayu Universitas Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.32585/absis.v5i1.3578

Abstract

Learning media is one of the renewal models of the lecture model learning process. For this reason, researchers developed learning media for Inverse Matrix material based on Microsoft power point as a renewal of learning methods. The purpose of developing learning media using power point is so that it can be used without having to install an application specifically, made with a capacity that is not large, but complete, clearly to increase student understanding and achievement. This learning media has been tested for feasibility by experts in the fields of mathematics and multimedia. The test results by experts in the field of mathematics concluded that the material met the syllabi standard in inverse matrix material, while the test results by multimedia experts showed that the appearance was attractive, simple, clear navigation and feasible to implement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cicilia Puji Rahayu, Universitas Surakarta

Bidang Keahlaian Matematika

S1 Matematika UNS 

S2 Matematika UGM

References

Ahdar, A. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Padu Musik terhadap Antusiasme Siswa dalam Pembelajaran Ilmu Sosial. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Penelitian Sosial Keagamaan, 18(2), 287–302. https://doi.org/10.21274/dinamika.2018.18.2.287-302

Amalia, N. R. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia pada Mata Kuliah Konstruksi Bangunan I. Jurnal Pensil: Pendidikan Teknik Sipil, 9(2), 108–114. https://doi.org/10.21009/jpensil.v9i2.15350

Anomeisa, A. B., & Ernaningsih, D. (2020). Media Pembelajaran Interaktif menggunakan PowerPoint VBA pada Penyajian Data Berkelompok. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 5(1), 17–31. https://doi.org/10.33369/jpmr.v5i1.10635

Anyan, A., Ege, B., & Faisal, H. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Microsoft Power Point. JUTECH: Journal Education and Technology, 1(1), 14–20. https://doi.org/10.31932/jutech.v1i1.690

Deliany, N., Hidayat, A., & Nurhayati, Y. (2019). Penerapan Multimedia Interaktif untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep IPA Peserta Didik di Sekolah Dasar. Educare: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 17(2), 90–97. https://doi.org/10.36555/educare.v17i2.247

Dewi, M. D., & Izzati, N. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Berbasis RME Materi Aljabar Kelas VII SMP. Delta: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(2), 217–226. https://doi.org/10.31941/delta.v8i2.1039

Johar, A., Risdianto, E., & Indriyati, D. A. F. (2014). Perancangan dan Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Web pada Bidang Studi Bahasa Inggris di Kelas Vii SMP Negeri 1 Kota Bengkulu dengan Menggunakan PHP dan MYSQL. Rekursif: Jurnal Informatika, 2(1), 1–9. https://doi.org/10.33369/rekursif.v2i1.299

Kemendikbud. (2020). Surat Edaran Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 4 Tahun 2020 tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Disease (COVID-19). Jakarta: Menteri Pendidikan dan Kebudayaan.

Maryana, M., Suaedi, S., & Nurdin, N. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Powerpoint dan iSpring Quizmaker pada Materi Teorema Pythagoras. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(2), 53–61.

Nasution, E. Y. P., & Siregar, N. F. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Prezi. Tarbawi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 15(2), 205–221. https://doi.org/10.32939/tarbawi.v15i02.466

Nurhidayati, N., Asrori, I., Ahsanuddin, M., & Dariyadi, M. W. (2019). Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Powerpoint dan Pemanfaatan Aplikasi Android untuk Guru Bahasa Arab. Jurnal Karinov, 2(3), 181–184. https://doi.org/10.17977/um045v2i3p181-184

Pangestu, R. D., Mayub, A., & Rohadi, N. (2018). Pengembangan Desain Media Pembelajaran Fisika SMA Berbasis Video pada Materi Gelombang Bunyi. Jurnal Kumparan Fisika, 1(1), 48–55. https://doi.org/10.33369/jkf.1.1.48-55

Purwanti, L., Widyaningrum, R., & Melinda, S. A. (2020). Analisis Penggunaan Media Power Point dalam Pembelajaran Jarak Jauh pada Materi Animalia Kelas VIII. Journal of Biology Education, 3(2), 157. https://doi.org/10.21043/jobe.v3i2.8446

Suryani, N., Setiawan, A., & Putria, A. (2018). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Warkintin, W., & Mulyadi, Y. B. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis CD Interaktif Power Point untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(1), 82–92. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i1.p82-92

Wijayanti, W., & Relmasira, S. C. (2019). Pengembangan Media PowerPoint IPA untuk Siswa Kelas IV SD Negeri Samirono. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 3(2), 77–83. https://doi.org/10.23887/jppp.v3i2.17381

Downloads

Published

2023-07-10

How to Cite

Rahayu, C. P. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Microsoft Power Point Untuk Materi Invers Matriks. Absis: Mathematics Education Journal, 5(1), 10–17. https://doi.org/10.32585/absis.v5i1.3578

Issue

Section

Artikel