Analisis Strategi Pemasaran pada Hotel Toraja Prince di Kecamatan Tallunglipu Kabupaten Toraja Utara di Masa Pandemi Covid-19

Authors

  • Rical Rical Universitas Kristen Indonesia Toraja
  • Adriana Madya Marampa Universitas Kristen Indonesia Toraja
  • Stefani Marina Palimbong Universitas Kristen Indonesia Toraja

DOI:

https://doi.org/10.32585/jbfe.v3i1.5705

Keywords:

Marketing strategy analysis, Toraja Prince Hotel, Tallunglipu District

Abstract

This study aims to find out what strategy is appropriate or in accordance with the Toraja Prince Hotel during the Covid 19 Pandemic. This study uses a qualitative method, namely a case study that produces descriptive data that is poured into words. By using SWOT, Matrix, EFAS, and IFAS research techniques and cartecius diagrams. Data collection techniques in this study the authors made a direct visit to the Toraja Prince Hotel to conduct a personal interview with the President Director, Mr. Francoise Tomasoa. Therefore Conclusion Based on the company's internal and external analysis along with the Cartesian diagram, it can be concluded that Toraja Prince Hotel is in Quadrant I, namely Supporting Aggressive Strategy (positive-positive) which indicates Toraja Prince Hotel is in a strong position and has the opportunity to make it possible to carry out activities to increase growth and development. Based on the results of the SWOT Matrix, alternative strategies are obtained, namely SO, WO, ST, and WT strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Atmoko, P. H., & Widiyahningsih, H. (2018). Manajemen dan bisnis perhotelan. [Penerbit].

Atmoko, T. P. H. (2018). Strategi pemasaran untuk meningkatkan volume penjualan di Cavinton Hotel Yogyakarta. Journal of Indonesian Tourism, Hospitality and Recreation, 1(2), 83–96.

Darmanah, G., S.E., M. (2019). Metodologi penelitian (Tim Hira Tech, Ed.). CV. HIRA TECH.

Indrasari, D. M. (2019). Pemasaran dan kepuasan pelanggan. Analisis Pemasaran Dan Kepuasan Pelanggan, 2, 1–33.

Irmayamti. (2020). Analisis strategi pemasaran dalam meningkatkan penjualan pada Toko Buku Gramedia Kota Mataram. International Journal of Hypertension, 1(1), 1–171.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Strategi pemasaran. [Penerbit].

Lubis, A. N. (2004). Strategi pemasaran dalam persaingan bisnis. Strategi Pemasaran Dalam Persaingan Bisnis Jakarta, 2, 1–14.

Masatip, A., Maemunah, I., Rosari, D., & Anggreani, C. (2020). Analisis strategi pemasaran pada Hotel Inna Parapat dalam situasi pandemi Covid-19. Jurnal Akademi Pariwisata Medan, 8(2), 150–159.

Mayantari, N. W., Astawa, I. P., & Susanto, B. (2016). Penerapan strategi pemasaran dalam menunjang reservasi untuk meningkatkan tingkat hunian kamar pada Hotel Le Meridien Bali. Jurnal Bisnis Dan, 12(2), [halaman tidak disebutkan].

Mirnawati. (2020). Strategi pemasaran Al-Badar Hotel Syariah Makassar. Journal of Economic and Business Islam, 53(9), 1689–1699.

Muhyi, M., Hartono, Budiyono, S. C., Satianingsih, R., Sumardi, Rifai, I., Zaman, A. Q., Astutik, E. P., & Fitriatien, S. R. (2018). Metodologi penelitian. [Penerbit], 1–83.

Nurhayati, N., Balfas, S., & Pariwisata. (2021). Strategi marketing Grand Puri Saron Boutique Hotel Yogyakarta dalam mempertahankan hunian kamar di masa pandemi Covid-19. Jurnal Nusantara (Jurnal Ilmiah Pariwisata Dan Perhotelan), 4(2), [halaman tidak disebutkan].

Olivia, H. (2021). Strategi marketing Hotel Royal Kuningan Jakarta pada masa Covid-19. Krisis Komunikasi Pada Masa Pandemi Covid-19, 8(2), 102–[halaman tidak disebutkan].

Rahmawati, R. (2018). Strategi promosi Hotel OBILIX di Kota Palangkaraya 20116. [Sumber tidak lengkap].

Saiman, L. (2014). Kewirausahaan: Teori, praktik, dan kasus-kasus (P. Budiarta, Ed.; pp. 1–19). [Penerbit].

Sari, R. M. (2020). Strategi pemasaran untuk meningkatkan penjualan. Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Penjualan, 2004, 6–25.

Sitorus, O. F., & Utami, N. (2017). Strategi promosi pemasaran. Strategi Promosi Dalam Meningkatkan Penjualan, 1–309.

Sofjan, A. (2017). Manajemen pemasaran. [Penerbit], 2, 1–73.

Srinivasarao, & Rao. (2013). Strategi pemasaran. Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Volume Penjualan Di Cavinton Hotel Yogyakarta, 2, 1–28.

Sulastiono, A. (2011). Manajemen penyelenggaraan hotel. [Penerbit], 2, 1–12.

Wijaya, C. P., & Santoso, T. P. B. (2018). Strategi pemasaran dalam meningkatkan tingkat hunian kamar pada Hotel Bali Mandira Legian – Bali. Jurnal Ekonomi Dan Pariwisata, 13(1), 42–53.

Zevi, I., & NIM. (2018). Analisis pemasaran dalam meningkatkan volume penjualan produk pada PT Proderma Sukses Mandiri. World Development, 1(1), 1–15.

Downloads

Published

2022-06-30

How to Cite

Rical Rical, Adriana Madya Marampa, & Stefani Marina Palimbong. (2022). Analisis Strategi Pemasaran pada Hotel Toraja Prince di Kecamatan Tallunglipu Kabupaten Toraja Utara di Masa Pandemi Covid-19. Journal of Business, Finance, and Economics (JBFE), 3(1), 100–129. https://doi.org/10.32585/jbfe.v3i1.5705