Analysis of Student Learning Difficulties on Class VIII Plant Structure and Function Material at Mts Wahid Hasyim 02 Dau
DOI:
https://doi.org/10.32585/jbl.v4i2.2220Keywords:
Analysis learning difficultie, Plant Structure FunctionAbstract
This study aims to determine the level of difficulty of student learning on the structure and function of plants and what factors cause it. The method used in this study is quantitative descriptive method. The data collection techniques used were observation, written tests and questionnaires. The results showed that the level of student learning difficulty in plant structure and function material was in the high category and the causative factor was from the school environment with a percentage of 33.4% (high). The factor causing students' learning difficulties in the structure and function of class VIII plants at MTs Wahid Hasyim 02 Dau is caused by school environmental factors with high influence categories.
Downloads
References
Apriani, S. (2019). Analisis Faktor Penyebeb Kesulitan Belajar Siswa Kelas VIII Mata Pelajaran IPA Terpadu MTs Jauharul Iman Senaung Muaro Jambi. Skripsi: Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi.
Ahmadi, A. (2013). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta
Alawiyah,dkk. (2016). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Memahami Materi Invertebrata Di Kelas X MAN 2 Pontianak. Jurnal Biologi Education,3(2)
Amu, dkk. (2014). Meningkatkan Perhatian Siswa Kelas V SDN 2 Salakan Pada Mata Pelajaran PKn Melalui Metode Diskusi. Jurnal Kreatif Tadulako ,2(3)
Djmarah. (2011). Psikologi Belajar Edisi Revisi. Jakarta: Rineka Cipta.
Emda, A. (2017). Kedudukan Motivasi Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2).
Haqiqi. (2018). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar IPA Siwa SMP Kota Semarang. EduSains: Jurnal Pendidikan Sains dan Matematika, Vol.6 No.1
Haqiqi & Saadah. (2018). Deskriptif Kesulitan Belajar Materi Fisika pada Siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP) di Kota Semarang. Jurnal Thabiea,1 (1).
Ismail. (2016). Diagnosa Kesulitan Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Aktif di Sekolah. Jurnal Edukasi, 2(1)
Idamayanti, R. (2012). Pengaruh Kesiapan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Pendidikan Fisika Universitas Muslim Maros. Jurnal Pendidikan Fisika dan Terapanya , 3(2)
Indriastuti,dkk. (2017). Pengaruh Kesiapan belajar Siswa dan Keterampilan Mengajar Guru Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Informasi dan Komunikasi Administrasi Perkantoran, 1(1)
Loviaswari, B. (2015). Analisis Kesulitan belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPA Pada Materi Pewarisan Sifat di Kelas IX SMPN 3 Mataram. Skripsi. Universita Mataram.
Mahardhika. (2018). Dukungan Orangtua Terhadap Motivasi Berprestasi Siswa SKOI Kalimantan Timur Dalam Mengikuti Pembelajaran Pendidikan Jasmani. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia,14 (2)
Muakhirin, B. (2014). Peningkatan Hasil Belajar IPA Melalui Pendekatan Pembelajaran Inkuiri Pada Siswa SD. Jurnal Ilmiah Guru. 01
Nafisah, D. (2011). Identifikasi Kesulitan Belajar IPA Biologi Siswa Kelas XI SMP Negeri 5 Ungaran. Skripsi: Universitas Negeri Semarang.
Nursyam, A. (2017). Peningkatan Minat Belajar Siswa Melalui Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Jurnal Penelitian Hukum dan Pendidikan 18(1).
Putri,M & Marpaung,J. (2018). Studi Deskripsi Tentang Tingkat Kesulitan Belajar Siswa Kelas VIII di SMP Negeri 50 Batam. Jurnal Cahaya Pendidikan,4 (1)
Ritonga,N. (2016). Analisis Kesulitan Belajar Pada Materi Pokok Sistem Pernapasan Manusia di SMP Abdi Negara Asam Jawa. Jurnal Dosen STKIP Labuhan Batu,Vol 5(2)
Rambe,M.N. (2019). Peran keluarga Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Prosiding Seminar Nasional Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan Vol 3.
Rofiqula,A. (2016). Perhatian Orang Tua dan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Madaniyah,2(11)
Sapuroh, S. (2010). Analisis Kesulitan Belajar Siswa dalam Memahami Konsep Biologi Pada Konsep Monera. Skripsi: Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta
Susanti & Anggraini. (2020). Lingkungan Tempat Tinggal dan Hubungannya dengan Motivasi Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar Negeri 03 Langki Kecamatan Tanjung Gadang Kabupaten Sijunjung. Jurnal Menara Ilmu, 14(01).
Utami,dkk. (2020). Analisis Jenis dan Tingkat Kesulitan Belajar Siswa Kelas XI MIPA SMAN 2 Surakarta Tahun Pelajaran 2018/2019 dalam Memahami Materi Asam Basa Menggunakan Two Tier Multiple Choice. Jurnal Pendidikan Kimia,9(1)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with the Journal of Biology Learning agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.