Meningkatkan Penguasaan Mata Pelajaran PKn tentang Budaya Indonesia melalui Penugasan dengan Diskusi Kelompok pada Siswa Kelas IV SD Negeri Karanglincak
DOI:
https://doi.org/10.32585/jp.v30i2.1448Abstract
Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan penerapan penugasan dengan metode diskusi kelompok dalam mata pelajaran PKn tentang budaya Indonesia dan peningkatan hasil belajar siswa Kelas IV SD Negeri Karanglincak Semester 2 Tahun Pelajaran 2017/2018. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Prosedur penelitian ini adalah model siklus. Penelitian ini berlangsung dalam 2 siklus, yaitu Siklus I dan Siklus II. Hasil penelitian ini adalah penerapan penugasan dengan metode diskusi kelompok di dalam kelas dan di luar kelas dan peningkatan hasil belajar siswa. Hasil belajar pada Kondisi Awal adalah nilai rata-rata sebesar 64,46 dan ketuntasan sebesar 14,28%. Hasil belajar pada Siklus I adalah nilai rata-rata sebesar 74,28 dan ketuntasan sebesar 60,71%. Hasil belajar pada Siklus II adalah nilai rata-rata sebesar 84,46 dan ketuntasan sebesar 96,42%.
Kata-kata Kunci: Budaya Indonesia, Penugasan, Diskusi.
Downloads
References
Djamarah, SB. (2010). Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.
Madjid, A. (2011). Perencanaan Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Masitoh. (2009). Strategi Pembelajaran. Jakarta: Direktorat Pendidikan Islam Departemen Agama Republik Indonesia.
Mujinem. (2018). Peningkatan Pemahaman, Keterampilan Berpikir dan Sikap Demokratis Siswa dengan Metode Diskusi Kelompok dalam Pembelajaran PKn di Kelas XI L1 SMK N 3 Kasihan. Jurnal Ilmiah Guru, volume 16(2), Hal: 49-58.
Sanjaya, W. (2011). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Syah, M. (2007). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Syafril. (2019). Peningkatan Pemahaman Materi Globalisasi melalui Metode Diskusi Kelompok Kelas IV SD Negeri 10 Krueng Sabe. Serambi Akademica, volume 7(1), Hal: 9-19.
Sahnun. (2018). Efektivitas Metode Diskusi dalam Meningkatkan Hasil Belajar PKn Materi Menjelaskan Proses Pemilu dan Pilkada pada Siswa Kelas VI SDN 7 MontongBaan. El Tsaqafah, volume 17(2), Hal: 221-238.
Suwarto, S. (2009). Pengembangan tes dan analisis hasil tes yang terintegrasi dalam program komputer. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 13(1), 40-56.
Suwarto, S. (2017). Pengembangan tes ilmu pengetahuan alam terkomputerisasi. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 21(2), 153-161.
Wagiyem. (2021). Peningkatan Hasil Belajar PPKn Materi Tata Tertib Model Make a Match Siswa Kelas I SDN Bendosari 03 Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Pendidikan, volume 29(1), Hal: 123-132.
Warsini. (2020). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) sebagai Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar PKn Siswa Kelas IXC Semester 1 SMP Negeri 2 Nguter Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan, volume 29(3), Hal: 279-286.
Zuharini. (2003). Metodik Khusus Pendidikan Agama. Surabaya: Usaha Nasional.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright to this article is transferred to Jurnal Pendidikan if and when the article is accepted for publication under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. The undersigned hereby transfers any and all rights in and to the paper including without limitation all copyrights to Jurnal Pendidikan. The undersigned hereby represents and warrants that the paper is original and that he/she is the author of the paper, except for material that is clearly identified as to its original source, with permission notices from the copyright owners where required. The undersigned represents that he/she has the power and authority to make and execute this assignment.
We declare that:
1. This paper has not been published in the same form elsewhere.
2. It will not be submitted anywhere else for publication prior to acceptance/rejection by this Journal.
3. A copyright permission is obtained for materials published elsewhere and which require this permission for reproduction.
Furthermore, I/We hereby transfer the unlimited rights of publication of the above-mentioned paper in whole to Jurnal Pendidikan. The copyright transfer covers the right to reproduce and distribute the article, including reprints, translations, photographic reproductions, microform, electronic form (offline, online), or any other reproductions of similar nature. The corresponding author signs for and accepts responsibility for releasing this material on behalf of any and all co-authors. After submission of this agreement signed by the corresponding author, changes of authorship or in the order of the authors listed will not be accepted.
Retained Rights/Terms and Conditions
1. Authors retain all proprietary rights in any process, procedure, or article of manufacture described in the work.
2. Authors may reproduce or authorize others to reproduce the work or derivative works for the author’s personal use or for company use, provided that the source and the Jurnal Pendidikan copyright notice are indicated, the copies are not used in any way that implies Jurnal Pendidikan endorsement of a product or service of any employer, and the copies themselves are not offered for sale.
3. Although authors are permitted to re-use all or portions of the work in other works, this does not include granting third-party requests for reprinting, republishing, or other types of re-use.
Jurnal Pendidikan by http://journal.univetbantara.ac.id/index.php/jp is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.