Analisis Kebijakan Zonasi : Terampasnya Hak Sekolah dan Siswa dalam Pendidikan
DOI:
https://doi.org/10.32585/jp.v30i2.1522Abstract
Ketimpangan dan pengkastaan dalam ranah pendidikan memembuat pemerintah bergerak untuk membuat kebijakan baru demi mengatasi permasalahan tersebut. Kebijakan zonasi disebut-sebut sebagai salah satu kebijakan yang mampu menjamin segala pengkastaan dan ketimpangan pendidikan dalam suatu sekolah favorit dan tidak favorit. Dengan menggunakan metode literatur review menggunakan kepustakaan dalam mengumpulkan referensi dari berbagai buku maupun jurnal yang terkait. Penelitian ini mencoba untuk menjawab hak sekolah dan hak siswa yang seperti apa yang terampas akibat kebijakan zonasi. Hasil yang kami temui mengemukakan bahwasannya kebijakan zonasi telah mampu melakukan ketimpangan pendidikan dalam pelabelan sekolah favorit namun tidak dengan ketimpangan kualiatas sebuah sekolah.
Kata-kata Kunci: Pendidikan, Kebijakan, Zonasi
Downloads
References
Abbas, H. (2019). Meluruskan Arah Pendidikan Isu-Isu Kritis Pendidikan Solusi dan Prospek. Jakarta: Kompas.
Aminah, Siti (2018). Implementasi Permendikbud No 17 Tahun 2017 Tentang Penerimaan Peserta Didik Baru di SMA Negeri 1 Prambon Nganjuk Tahun 2017/2018. Undergraduate (S1) thesis, IAIN Kediri. Diakses dari http://etheses.iainkediri.ac.id/id/eprint/766
Arwildayanto, Arifin, S., & Sumar, W. T. (2018). Analisis Kebijakan Pendidikan Kajian Teoritis, Eksploratif Dan Aplikatif. Bandung: Cendekia Press
Harususilo, Y. E. (2019). 3 Alasan Mendikbud Nadiem Pertahankan Sistem Zonasi di PPDB 2020. Retrieved April 25, 2021, from edukasi.kompas.com website: https://edukasi.kompas.com/read/2019/12/17/07362461/3-alasan-mendikbud-nadiem-pertahankan-sistem-zonasi-di-ppdb-2020?page=all#page2
Hendrawansyah, H., & Zamroni, Z. (2020). Evaluasi Kebijakan Sistem Zonasi Dalam Penerimaan Siswa Baru Sekolah Menengah Atas. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 4(1), 70–82. https://doi.org/10.21831/jk.v4i1.27007
Yuliani, M. (2019). Ketimpangan Pendidikan di Era Globalisasi. https://doi.org/10.31227/osf.io/xnw4e
Yusnilaningsih, R. (2019). Total Pendaftar PPDB SMP Kota Bekasi Melebihi Kapasitas, tapi Beberapa Jalur Kurang Peminat. Retrieved April 25, 2021, from www.pikiran-rakyat.com website: https://www.pikiran-rakyat.com/pendidikan/pr-01314570/total-pendaftar-ppdb-smp-kota-bekasi-melebihi-kapasitas-tapi-beberapa-jalur-kurang-peminat.
Jamil, F. (2020). Korelasi Sarana Prasarana Pendidikan Dengan Motivasi Mengajar Guru. https://doi.org/10.35542/osf.io/a5v9j
Kemendikbud, T. K. P. K. dan B. K. dan L. M. (2018). Semua Bisa Sekolah! Zonasi untuk Pemerataan yang Berkualitas. Retrieved April 25, 2021, from kominfo.go.id website: https://www.kominfo.go.id/content/detail/13689/semua-bisa-sekolah-zonasi-untuk-pemerataan-yang-berkualitas/0/artikel_gpr#:~:text=Sistem zonasi merupakan salah satu,serta pemerataan kualitas pendidikan nasional.&text=Zonasi dipandang strategis untuk memper
Mahpudin, M. (2020). Hak Warganegara Yang Terampas: Polemik Kebijakan Sistem Zonasi dalam Pendidikan Indonesia. Jurnal Transformative, 6(2), 148–175. https://doi.org/10.21776/ub.transformative.2020.006.02.2
Pengelola web kemdikbud. (2019). Penetapan Zonasi Sekolah dalam Proses Perampungan. Retrieved April 25, 2021, from kemdikbud.go.id website: https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2019/02/penetapan-zonasi-sekolah-dalam-proses-perampungan
Pengelola web kemdikbud. (2019). PPDB 2020 Tetap Sistem Zonasi, Kuota Jalur Prestasi Ditambah. Retrieved April 25, 2021, from kemdikbud.go.id website: https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2019/12/ppdb-2020-tetap-sistem-zonasi-kuota-jalur-prestasi-ditambah
Perdana, N. S. (2019). Implementasi Ppdb Zonasi Dalam Upaya Pemerataan Akses Dan Mutu Pendidikan. Jurnal Pendidikan Glasser, 3(1), 78. https://doi.org/10.32529/glasser.v3i1.186
Pradewi, G. I., & Rukiyati, R. (2019). Kebijakan Sistem Zonasi Dalam Perspektif Pendidikan. Jurnal Manajemen Dan Supervisi Pendidikan, 4(1), 28–34. https://doi.org/10.17977/um025v4i12019p028
Rihardi, S. A., & Yusliwidaka, A. (2020). Menakar Sistem Zonasi Penerimaan Siswa Baru Di Era Desentralisasi Pendidikan. VOX EDUKASI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 11(1), 1–13. https://doi.org/10.31932/ve.v11i1.540
Syakarofath, N. A., Sulaiman, A., & Irsyad, M. F. (2020). Kajian Pro Kontra Penerapan Sistem Zonasi Pendidikan Di Indonesia. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 5(2), 115–130. https://doi.org/10.24832/jpnk.v5i2.1736
Suwarto, S. (2009). Pengembangan tes dan analisis hasil tes yang terintegrasi dalam program komputer. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 13(1), 40-56.
Suwarto, S. (2017). Pengembangan tes ilmu pengetahuan alam terkomputerisasi. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 21(2), 153-161.
Thoha, M., & Ghazali, H. A. (2020). Dampak Penerapan Sistem Zonasi dalam Penerimaan Peserta Didik Baru. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 15(1), 141. https://doi.org/10.19105/tjpi.v15i1.3302
Wahyuni, D. (2019). Pro Kontra Sistem Zonasi Penerimaan Peserta Didik Tahun Ajaran 2018/2017. Info Singkat Bidang Kesejahteraan Sosial Puslit Badan Keahlian DPR, X(14), 13–18.
Wahyuni, Y. S. D., Nurhadi, N., & Nurcahyono, O. H. (2020). Strategi manajemen sekolah dalam menghadapi pemberlakuan sistem zonasi. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 8(2), 124–136. https://doi.org/10.21831/jamp.v8i2.31858
Wardhana, L. P., & Supriyoko, S. (2019). Manajemen Penerimaan Peserta Didik Baru Secara Online Berbasis Zonasi, Prestasi dan Perpindahan. Media Manajemen Pendidikan, 2(2), 228. https://doi.org/10.30738/mmp.v2i2.5063
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright to this article is transferred to Jurnal Pendidikan if and when the article is accepted for publication under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. The undersigned hereby transfers any and all rights in and to the paper including without limitation all copyrights to Jurnal Pendidikan. The undersigned hereby represents and warrants that the paper is original and that he/she is the author of the paper, except for material that is clearly identified as to its original source, with permission notices from the copyright owners where required. The undersigned represents that he/she has the power and authority to make and execute this assignment.
We declare that:
1. This paper has not been published in the same form elsewhere.
2. It will not be submitted anywhere else for publication prior to acceptance/rejection by this Journal.
3. A copyright permission is obtained for materials published elsewhere and which require this permission for reproduction.
Furthermore, I/We hereby transfer the unlimited rights of publication of the above-mentioned paper in whole to Jurnal Pendidikan. The copyright transfer covers the right to reproduce and distribute the article, including reprints, translations, photographic reproductions, microform, electronic form (offline, online), or any other reproductions of similar nature. The corresponding author signs for and accepts responsibility for releasing this material on behalf of any and all co-authors. After submission of this agreement signed by the corresponding author, changes of authorship or in the order of the authors listed will not be accepted.
Retained Rights/Terms and Conditions
1. Authors retain all proprietary rights in any process, procedure, or article of manufacture described in the work.
2. Authors may reproduce or authorize others to reproduce the work or derivative works for the author’s personal use or for company use, provided that the source and the Jurnal Pendidikan copyright notice are indicated, the copies are not used in any way that implies Jurnal Pendidikan endorsement of a product or service of any employer, and the copies themselves are not offered for sale.
3. Although authors are permitted to re-use all or portions of the work in other works, this does not include granting third-party requests for reprinting, republishing, or other types of re-use.
Jurnal Pendidikan by http://journal.univetbantara.ac.id/index.php/jp is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.