Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tari Bambu Untuk Meningkatkan Kemampuan Passing Bawah Dalam Permainan Bola Voli Pada Siswa Kelas V SDN Wirogunan 03
DOI:
https://doi.org/10.32585/jp.v30i2.1534Abstract
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk meningkatkan kemampuan passing bawah dalam permainan bola voli terhadap siswa khususnya kelas V Semester 1 SD Negeri Wirogunan 03 kecamatan Kartasura Semester 1 tahun pelajaran 2020/2021 dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Tari Bambu. Prosedur penelitian dalam penelitian tindakan menggunakan dua siklus tindakan. Langkah-langkah tersebut meliputi: 1) perencanaan; 2) pelaksanaan; 3) observasi; dan 4) refleksi hasil tindakan. Analisis data kualitatif strategi pembelajaran dianalisis menggunakan analisis deskritif kualitatif dengan membandingkan siklus 1 dan siklus ke 2 sedangkan data yang berupa angka (kuantitatif) dari hasil belajar siswa dianalisis menggunakan deskriptif komparatif yaitu membandingkan nilai tes pra siklus, nilai siklus 1 dan nilai tes siklus 2 kemudian direfleksi. Berdasarkan hasil tes sebelum dilakukan tindakan dan setelah dilakukan tindakan serta perbaikan pembelajaran, nilai rata-rata kemampuan siswa diketahui pada kondisi awal sebesar 63,57 meningkat menjadi 73,21,00 pada akhir tindakan Siklus I, kemudian meningkat menjadi 84,64 pada akhir Siklus II. Ketuntasan belajar siswa mengalami peningkatan dari 42,86% pada kondisi awal meningkat menjadi 64,29% pada akhir tindakan siklus I, kemudian meningkat menjadi 100% pada akhir tindakan Siklus II.
Kata-kata Kunci: Passing bawah bola voli, pembelajaran kooperatif tipe Tari Bambu, Prestasi belajar
Downloads
References
Adang Suherman. (2000). Dasar-Dasar Penjaskes. Jakarta: Depdikbud. Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Bagian Proyek Penataran Guru SLTP Setara D-III.
Arifin, Imron. (1996). Penelitan Kualitatif: dalam Ilmu-ilmu Sosial dan Keagamaan. Malang: alimasada Press.
Arikunto, Suharsimi. (1997). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Arikunto, Suharsimi. (2010). Penelitian Tindakan untuk Guru, Kepala Sekolah, dan Pengawas. Yogyakarta: Aditya Media.
Bismo Suryatmo, dkk. (2006). Pendidikan Jasmani Sekolah Dasar Kelas 5. Jakarta: PT Dian Rakyat.
Etin Solihatin & Raharjo. (2007). Cooperative Learning. Jakarta: Bumi Aksara.
Isjoni. (2009). Cooperative Learning Efektivitas Pembelajaran Kelompok. Bandung: Alfabeta.
Lie, Anita. (2008). Cooperative Learning Mempraktekkan Cooperative Learning di Ruang-ruang Kelas. Jakarta: PT. Gramedia Widiasarana Indonesia.
M. Mariyanto, Sunardi, Agus Margono. (1996). Permainan Kekuatan Besar Bola Voli. Jakarta, Universitas Terbuka
M. Yunus. (1992). Bolavoli Olahraga Pilihan. Jakarta: Depdikbud Direktorat jenderal Pendidikan Tinggi.
Nurhadi. (2004). Kurikulum 2004 (Pertanyaan dan Jawaban). Jakarta: PT Gramedia Widia Sarana Indonesia.
Slameto. (2005). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Sudrajat, Akhmad. (2008). Pendekatan dalam Pembelajaran. http://akhmad-sudrajat.wordpress.com/2008/01/21/Pendekatan-Pembelajaran/. Diakses pada tanggal 29 Juli 2009.
Sugandi, Achmad, Dkk. (2007). Teori Pembelajaran, Semarang : Unnes Press.
Suharno HP. (1984). Dasar-dasar Permainan Bola Voli. Yogyakarta: FPOK IKIP Yogyakarta.
Syah, Muhibbin. (2002). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung. Rosda Karya.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright to this article is transferred to Jurnal Pendidikan if and when the article is accepted for publication under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. The undersigned hereby transfers any and all rights in and to the paper including without limitation all copyrights to Jurnal Pendidikan. The undersigned hereby represents and warrants that the paper is original and that he/she is the author of the paper, except for material that is clearly identified as to its original source, with permission notices from the copyright owners where required. The undersigned represents that he/she has the power and authority to make and execute this assignment.
We declare that:
1. This paper has not been published in the same form elsewhere.
2. It will not be submitted anywhere else for publication prior to acceptance/rejection by this Journal.
3. A copyright permission is obtained for materials published elsewhere and which require this permission for reproduction.
Furthermore, I/We hereby transfer the unlimited rights of publication of the above-mentioned paper in whole to Jurnal Pendidikan. The copyright transfer covers the right to reproduce and distribute the article, including reprints, translations, photographic reproductions, microform, electronic form (offline, online), or any other reproductions of similar nature. The corresponding author signs for and accepts responsibility for releasing this material on behalf of any and all co-authors. After submission of this agreement signed by the corresponding author, changes of authorship or in the order of the authors listed will not be accepted.
Retained Rights/Terms and Conditions
1. Authors retain all proprietary rights in any process, procedure, or article of manufacture described in the work.
2. Authors may reproduce or authorize others to reproduce the work or derivative works for the author’s personal use or for company use, provided that the source and the Jurnal Pendidikan copyright notice are indicated, the copies are not used in any way that implies Jurnal Pendidikan endorsement of a product or service of any employer, and the copies themselves are not offered for sale.
3. Although authors are permitted to re-use all or portions of the work in other works, this does not include granting third-party requests for reprinting, republishing, or other types of re-use.
Jurnal Pendidikan by http://journal.univetbantara.ac.id/index.php/jp is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.