Persepsi Mahasiswa terhadap Metode Cooperative Learning dengan Memanfaatkan Blogspot pada Keterampilan Menulis

Authors

  • Icha Fina Fanesha; Ira Suciarti; Daroe Iswatiningsih Universitas Muhammadiyah Malang

DOI:

https://doi.org/10.32585/klitika.v5i1.2738

Keywords:

Perception, Blogspot, Cooperative learning,

Abstract

One of the web information that can support the learning process of cooperative learning is to use the Blogspot media. This study aims to describe (1) describing student perceptions of the cooperative learning method by utilizing Blogspot in writing skills and describing (2) the benefits of Blogspot in learning media for students. The type of research used is quantitative research. The data used in the form of responses from Indonesian Language Education students to the cooperative learning method by utilizing Blogspot on writing skills. The form of the data obtained is in the form of distributing questionnaires to 35 students of the University of Muhammadiyah Malang as a sample of students of the Indonesian Language Education Study Program. The data analysis technique uses quantitative descriptive analysis, namely an analysis that provides an overview or descriptive of a situation objectively using diagrams and numbers starting from data collection, interpretation of the data as well as appearance and results. The results showed that 100% of students knew that Blogspot media was often used in the learning process, but there were some difficulties experienced by students, namely they did not understand when using blog media as writing skills with a percentage of 60%. One of the benefits of using blog media is that blogs are used to collect discussion results, so that readers can provide comments and suggestions. The conclusion of the research shows that students use blog media in certain learning, the aim is to train writing skills, and can develop cooperative learning methods in the learning process carried out and the benefits obtained in using the Blogspot media.

References

Ali, I. (2021). Pembelajaran Kooperatif (Cooperativelearning) Dalam Pengajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Mubtadiin, 7(01), 247–264.

Anas, M. (2014). Efektifitas Pembelajaran Mata Kuliah Pengauditan Melalui Penerapan Metode Pembelajaran Koperatif Berbasis Kasus. Prosiding Seminar Nasional & Call for Paper Jurusan Ekonomi Pembangunan Universitas Negeri Malang, 1(1), 337–349.

Aristyawati, N., & Rasna, I. W. (2021). PENGGUNAAN MEDIA BLOGSPOT PADA PEMBELAJARAN MENULIS TEKS SINOPSIS. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 10(2), 245–254.

Armadi, S. (2017). Review efektifitas model cooperative learning dalam pembelajaran bahasa. Cendekia: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 11(1), 117–128.

Fajria, A. (2018). Persepsi Mahasiswa PBI terhadap Penerapan Pembelajaran Aktif Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif pada Mata Kuliah Drama, Prose. Poetry. Jurnal Lingua Applicata, 2(2), 91–110.

Fatmawati, S. (2018). Penerapan Pembelajaran Model Cooperative Integrated Reading And Composition (CIRC) Berbantuan Website Blogspot Pada Mata Kuliah Metodologi Penelitian Pendidikan Fisika. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematika, 6(2), 21–29.

Hamdani, D. (2011). Penerapan Model Pembelajaran Kooperative dengan Memanfaatkan Web Blogspot sebagai Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Siswa pada Konsep Suhu dan Kalor di Kelas XE XE SMAN 06 KOTA BENGKULU. EXACTA, 9(1), 9–15.

Hapsari, S. A., & Pamungkas, H. (2019). Pemanfaatan google classroom sebagai media pembelajaran online di universitas dian nuswantoro. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 18(2), 225–233.

HARTO, P. (2010). Persepsi Mahasiswa Akuntansi terhadap Model Pembelajaran Cooperative Learning pada Mata Kuliah Seminar Akuntansi. Jurnal Akuntansi Dan Auditing (JAA), 7(1), 92–109.

Ikawati, S. (2018). Implementasi Portofolio On-line Siswa Kelas 5 SD Kristen Charis dengan Menggunakan Metode Personal Blogging.

Komariah, N. (2016). Pemanfaatan Blog Sebagai Media Pembelajaran Berbasis ICT. Al-Afkar: Jurnal Keislaman & Peradaban, 5(1).

Marli, Q. R. (2018). Peran komunitas blogger muslimah dalam meningkatkan literasi digital. Jakarta: Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi UIN Syarif Hidayatullah.

Prananingrum, R. (2017). Persepsi Mahasiswa Tentang Penerapan Metode Cooperative Learning dan Ceramah Tanya Jawab dalam Peningkatan Minat Belajar Askeb Hamil. Jurnal Ilmiah Kesehatan, 10(2).

Sulasmianti, N. (2018). Pemanfaatan Blog sebagai media pembelajaran. Jurnal Teknodik, 143–158.

Sulistiyowati, E. (2011). Peran Blog Sebagai Media Pembelajaran Di Madrasah Ibtidaiyah. Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 3(2).

Wahyudi, N. (2014). Pemanfaatan blog sebagai media pembelajaran interaktif. Jurnal Studi Islam Panca Wahana, 12(10), 84–94.

Yetni, E. (2019). PENERAPANMODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW UNTUK MENINGKATKANMOTIVASI DAN HASIL BELAJAR BIOLOGI SISWA KELAS XI IPA SMA NEGERI 1 X KOTO. Inovasi Pendidikan, 6(2).

Zainiyati, H. S. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Agama Islam Berbasis ICT. Kencana.

Downloads

Published

2023-06-30

Issue

Section

Artikel