Perbandingan Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match, Snowball Throwing, dan Think Pair Share (TPS) Pada Pokok Bahasan Bilangan Bulat dan Pecahan Siswa Kelas VII SMPN 1 Bringin

Authors

  • Erny Untari Universitas PGRI Madiun
  • Indra Puji Astuti Universitas PGRI Madiun
  • Doni Susanto Universitas PGRI Madiun

DOI:

https://doi.org/10.32585/absis.v4i1.2233

Keywords:

Make a Match, Learning Achievement, Snowball Throwing, Think Pair Share (TPS)

Abstract

This study aims to determine whether there are differences in mathematics learning achievement in students who are taught using cooperative learning methods of Make a Match, Snowball Throwing, and Think Pair Share types. This study uses an experimental method with a population of all seventh-grade students of SMP Negeri 1 Bringin in Odd Semesters for the 2019/2020 Academic Year. The sample used for the experimental class is 3 classes with 90 students. Sampling technique by means using a simple random sample (Simple Random Sampling). While the data collection method uses the test method. Hypothesis testing in this study was carried out using the prerequisite analysis test, namely the normality test using Chi Square and homogeneity using Bartlett. Furthermore, the analysis technique uses the Non-Parametric test (Kruskal Wallis). The result of this research is that there is no significant difference between the three learning methods of Make a Match, Snowball Throwing and Think Pair Share on students' mathematics learning achievement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraeni, A. A., P, V., & R, I. F. 2019. “Pengaruh Model Pembelajaran kooperatif Tipe Make A Match Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Matematika.” International Journal Of Elementary Education 3(2) :218-225.DOI: https://doi.org/10.23887/ijee.v3i2.18552

Dalilan, R., Sofyan, D. 2022. Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMP ditinjau dari Self Confidence. PlusMinus: Jurnal Pendidikan Matematika , 2 (1): 141-150

Elyana, D., Wulandari, A.A., Mulyani, O.B.T., 2022, Peningkatan Prestasi Belajar Matematika Siswa dalam Pembelajaran Jarak Jauh Berbasis Video, PlusMinus: Jurnal Pendidikan Matematika , 2 (1): 77-86

Febriyani, A., Hakim, A. R., Nadun. 2022. Peran Disposisi Matematis terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika. PlusMinus: Jurnal Pendidikan Matematika , 2 (1): 87-100

Gazali, R. Y. 2016. Pembelajaran Matematika Yang Bermakna. Pendidikan Matematika 2(3) : 181-190. DOI: https://doi.org/10.33654/math.v2i3.47

Isjoni. 2007. Cooperative Learning: Efektifitas Pembelajaran Kelompok. Bandung: Alfabeta.

Kadir, A. 2015. “Menyusun Dan Menganalisis Tes Hasil Belajar.” Al-Ta'dib 8(2): 70-81. DOI: http://dx.doi.org/10.31332/atdb.v8i2.411

Kusuma, F. W., & Aisyah, M. N. 2012. Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Akuntansi Siswa Kelas XI IPS 1 SMA Negeri 2 Wonosari Tahun Ajaran 2011/2012. X 10(2) : 43-63. DOI: https://doi.org/10.21831/jpai.v10i2.912

Misrawati, Suryana, D. 2022, Bahan Ajar Matematika Berbasis Model Pembelajaran Tematik terhadap Kemampuan Berhitung Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6 (1): 298-306

Rahmawati, F.A., Purwaningrum, J. P., 2022, Penerapan Teori Vygotsky dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika. 4 (1), 1-4

Rosidah, A. 2017. “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Snowball Throwing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPS”. Cakrawala Pendas 3(2) : 29-36. https://core.ac.uk/download/pdf/228882815.pdf

Safitri, I.,Karimah,Sulistri, E., Marhayani, D.A., 2022, Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing Berbantuan Media Video Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Sekolah Dasar, Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan. 4 (1) : 217 - 226

Sudjana. 2005. Metode Statistika. Bandung : PT Tarsito Bandung.

Sugiyono. 2019. Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Yani, S., Sujiarto, 2022, Meningkatkan Keterampilan Menulis Cerpen Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Square (TPSS) Pada Siswa Kelas IX G Mtsn 2 Tanah Laut. Adiba: Journal of Education. 2 (2), 155-165

Downloads

Published

2022-06-05

How to Cite

Untari, E., Astuti, I. P., & Susanto, D. (2022). Perbandingan Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match, Snowball Throwing, dan Think Pair Share (TPS) Pada Pokok Bahasan Bilangan Bulat dan Pecahan Siswa Kelas VII SMPN 1 Bringin. Absis: Mathematics Education Journal, 4(1), 33–39. https://doi.org/10.32585/absis.v4i1.2233

Issue

Section

Artikel