Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Materi Agama Islam Pada Kelas V di SDN 054903 UPL.Kayu Balok

Authors

  • Lia Syahfitri Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Yunizar Ritonga Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Dhevy Kartika Ayu Angkat Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Naila Audiva Hutasuhut Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Annio Indah Lestari Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.32585/jbfe.v5i2.5727

Keywords:

Interest in learning, Teaching methods, Islamic religious education

Abstract

This research aims to analyze the factors that influence students' interest in learning about Islamic Religious Education in class V at SDN 054903 UPL K. Balok. Islamic religious education has an important role in shaping the character and values of Muslim society in Indonesia. However, students  interest in learning is often not optimal, influenced by teaching methods, relevance of material, parental support, and school environmental conditions. Using a qualitative approach, this research collects data through interviews, observation and documentation. The research results show that students' interest in learning is influenced by internal factors, such as physical and psychological conditions, as well as external factors, such as the environment and social support. This research provides recommendations for improving teaching methods, increasing family support, and creating a conducive learning environment to increase students' interest in learning.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Rahim, A., et al. (2021). Sistem pengembangan minat belajar siswa dalam proses pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 44.

Afriyanto, D. (2024). Transformation of Islamic religious education in the context of multiculturalism at SMA Negeri 9 Yogyakarta through an inclusive approach. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2.

Albi Anggito, J., & Setiawan, J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. Jawa Barat: CV Jejak.

Ayatullah. (2020). Pembelajaran pendidikan agama Islam dan budi pekerti di Madrasah Aliyah Palapa Nusantara. Jurnal Pendidikan dan Sains, 211.

Aziz, M. (2024). Administrasi kurikulum dalam meningkatkan kualitas pendidikan Islam di SD IT Hidayatul Jannah Sumatera Utara. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2.

Damayanti, A. (2022). Faktor-faktor yang mempengaruhi hasil belajar peserta didik mata pelajaran ekonomi kelas X SMAN 2 Tulang Bawang Tengah. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 102.

Dessyta Gumanti, et al. (2023). Faktor-faktor mempengaruhi minat belajar siswa mengikuti pembelajaran tatap muka masa pandemi Covid-19 mata pelajaran ekonomi. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 12.

Ega Tria Karisma, D. (2022). Analisis minat belajar siswa pada pembelajaran kelas IV SDN Jleper 01. Jurnal Prasasti Ilmu, 122.

Fiantika, F. R. (2022). Metodologi penelitian kualitatif. Jawa Barat: PT. Global Eksekutif Teknologi.

Haidar Putra, D., & Daulay. (2004). Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana.

Ina Magdalena, et al. (2020). Analisis faktor siswa tidak memperhatikan penjelasan guru. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 289.

Irham, M., & Wiyani, N. A. (2016). Psikologi pendidikan (Teori dan aplikasi dalam proses pembelajaran). Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Ishak, A. W. (2023). Strategi pembelajaran guru pendidikan agama Islam dalam meningkatkan prestasi belajar peserta didik. Jurnal Hadtarul Madaniah, 3.

Mamik. (2015). Metodologi kualitatif. Jawa Timur: Zifatama Publisher.

Pujiningsih, Y., et al. (2023). Peran orang tua dalam meningkatkan minat belajar anak. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 335.

Putri Aulia, R., et al. (2023). Hubungan antara minat belajar dengan keberhasilan belajar siswa dengan penerapan buku ajar elektronik sistem ekskresi berbasis brain-based learning (BBL) dilengkapi video dan diagram roundhouse. Jurnal Pendidikan Biologi, 12.

Ritonga, Y. (2023). Penerapan teori belajar kognitif dalam pembelajaran matematika di UPT SD Negeri No 060909. Jurnal Pendidikan Tambusai, 29899.

Salim, & Rifki, M. I. (2021). Metodologi penelitian kualitatif. Medan: Cita Pustaka Media.

Slameto. (2003). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhi belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Sukri, et al. (2023). Peran orang tua dalam menumbuhkan minat belajar anak pada mata pelajaran akidah akhlak di MIS Farida Aryani Kota Makassar. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Keguruan, 50.

Tubel Agusven, et al. (2023). Dasar metodologi penelitian kualitatif. Batam: CV Rey Media Grafika.

Yahdi, M. (2020). Pembelajaran dengan memperhatikan aspek kejiwaan. Jurnal UIN Alauddin, 10.

Yusuf, S. (2003). Psikologi belajar agama. Bandung: Pustaka Bani Quraisy.

Zufiroh, L., et al. (2023). Tantangan guru pendidikan agama Islam dalam menghadapi era Society 5.0. Jurnal An-Nur Kajian Pendidikan dan Ilmu Keislaman, 84.

Published

2024-08-24

How to Cite

Lia Syahfitri, Yunizar Ritonga, Dhevy Kartika Ayu Angkat, Naila Audiva Hutasuhut, & Annio Indah Lestari Nasution. (2024). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Materi Agama Islam Pada Kelas V di SDN 054903 UPL.Kayu Balok. Journal of Business, Finance, and Economics (JBFE), 5(2), 267–275. https://doi.org/10.32585/jbfe.v5i2.5727