Improving the Quality of Learning Through Laboratory Infrastructure facilities at Sma Negeri 1 Polokarto

Penulis

  • David Hario Utomo UNIVERSITAS VETERAN BANGUN NUSANTARA
  • Afifah Azzahra UNIVERSITAS VETERAN BANGUN NUSANTARA
  • Mafida Kumala Dewi UNIVERSITAS VETERAN BANGUN NUSANTARA
  • Ike Kusumawati SMA NEGERI 1 POLOKARTO
  • MS Khabiburrahman MS Khabiburrahman MS Khabiburrahman UNIVERSITAS VETERAN BANGUN NUSANTARA

DOI:

https://doi.org/10.32585/jgse.v3i2.2090

Kata Kunci:

Learning, Facilities and Infrastructure, Laboratory

Abstrak

This research aims to improve the quality of learning through laboratory infrastructure facilities at Sma Negeri 1 Polokarto. This research uses a qualitative approach with a type of descriptive approach. The subjects in this study are the heads of biology laboratories, chemical laboratories, physics laboratories, and computer laboratories. Methods of collecting data by means of observation, interview, and documentation. Infrastructure facilities data obtained then compared to the standards that have been determined based on Permendiknas No. 24 of 2007. The results showed that 1.) The laboratory is an important part of the learning process. 2.) Overall the laboratory at Sma Negeri 1 Polokarto has met permendiknas standard No. 24 of 2007. 3.) Chemical and computer laboratory facilities are complete or adequate. 4.) Lack of complete equipment in biology and physics laboratories. 5.) There are several procurement of facilities and infrastructure that are not carried out from the school to the government.

Unduhan

Data unduhan belum tersedia.

Biografi Penulis

David Hario Utomo, UNIVERSITAS VETERAN BANGUN NUSANTARA

UNIVERSITAS VETERAN BANGUN NUSANTARA

Referensi

Anita Christy Simatupang, A. F. (2021). Analisis Sarana dan Prasarana Laboratorium Biologi dan Pelaksanaan Kegiatan Praktikum Biologi Dalam Mendukung Pembelajaran Biologi Kelas XI. Jurnal Pelita Pendidikan, 109-115.

Hayati, A. (2020). Evaluasi StandarSarana dan Prasarana Laboratorium IPA di Sekolah Model SMA Negeri 7 Bengkulu Selatan. Jurnal Manajer Pendidikan, 14, 60- 67.

Hera, R. (2017, Maret). Studi Kasus Pengelolaan Laboratorium SMA Lab School Universitas Syiah Kuala Banda Aceh. Jurnal Bionatural, 4, 34-45.

Maryadi, N. d. (2018, Januari). Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan dalam Pembelajaran di SD. Jurnal Manajemen Pendidikan, 13, 15 - 23.

Megasari, R. (2014, Juni). Peningkatan Pengelolaan Sarana dan Prasarana Pendidikan Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di SMPN 5 Bukittinggi. Jurnal Adminisreasi Pendidikan , 2, 637 - 831.

Meimuharani, N. I. (n.d.). Pengelolaan Sarana dan Prasarana Pendidikan Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di MAN 4 Aceh Besar.

Mutiara Adilah, A. E. (2021, Februari). Analisis Standarisasi Laboratorium Biologi Sekolah Menengah Atas (SMA) di Kota Pontianak. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, 21, 195-207.

Sarjono. (2018, Agustus). Pentingnya Laboratorium Fisika di SMA/MA Dalam Menunjang Pembelajaran Fisika. Jurnal Madaniyah, 8, 262-271.

Saryono, B. S. (2016, April). Manajemen Pengelolaan Sarana dan Prasarana Pendidikan Jasmani di SMA Negeri Se Kota Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 12, 23 - 33.

Yaum, S. (n.d.). Sarana dan Prasarana Administrasi Pendidikan. Retrieved from https://www.academia.edu/21974393/

Hilmiati. (2021). Pemanfaatan Laboratorium Komputer Sebagai Sumber Belajar Pada Pembelajaran Tik (Studi Kasus di SMP N 2 Pagar Alam). Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 216-217.

Diterbitkan

2021-10-13

Cara Mengutip

Utomo, D. H., Azzahra, A., Dewi, M. K., Kusumawati, I., & MS Khabiburrahman, M. K. M. K. (2021). Improving the Quality of Learning Through Laboratory Infrastructure facilities at Sma Negeri 1 Polokarto. Journal of Geography Science and Education, 3(2), 16–27. https://doi.org/10.32585/jgse.v3i2.2090

Terbitan

Bagian

Artikel