Keefektifan Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas V melalui Aplikasi V-BAR Berbasis Android

Authors

  • Ida Nur Aini Universitas Muria Kudus
  • Diana Ermawati Universitas Muria Kudus
  • F. Shoufika Hilyana Universitas Muria Kudus

DOI:

https://doi.org/10.32585/absis.v6i1.4980

Abstract

The aim of this research is to determine the effectiveness of increasing students' mathematical problem solving abilities through the use of the Android-based V-BAR (Volume Build Space) application and the PBL model in mathematics learning. The research method used is a quantitative experiment with a One one-group pretest-posttest design. The population & sample in this study were 22 class V students of SD N Sidomulyo 3. The data collected is data on problem solving abilities collected using test techniques in the form of essay questions. Data were analyzed using the N-Gain Score test statistic. The results of the research showed that there was an increase in students' mathematical problem solving abilities by 40.1% which was seen in the posttest average score of 74.6, which was better than the previous pretest average score of 34.5. Apart from that, the N-Gain Score test results showed an increase with results of 61.22% in the medium category. From the research results, it can be concluded that the use of the Android-based V-BAR application and the PBL model is effective in improving the mathematical problem solving abilities of fifth-grade students at SD N Sidomulyo 3 in the medium category.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adelia, A. P., Wanabuliandari, S., & Ermawati, D. (2023). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Melalui Model pembelajaran Means Ends Analysis Berbantuan Media Flipchart. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(01), 5862–5872.

Aini, F. N., Hilyana, F. S., & Wanabuliandari, S. (2022). Implementasi Model Auditory Intellectually Repitition Berbantuan Media Geoboard Batik Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 08(02), 3344–3354.

Aini, I. N., Wulandari, S., & Zuliana, E. (2023). Eksplorasi Etnomatematika Batik Mlatiharjan Demak Terhadap Konsep Matematika Geometri Bangun Datar Sekolah Dasar. SIGMA: Jurnal Pendidikan Matematika, 15(2), 184–196.

Anggiana, A. D. (2019). Implementasi Model Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 4(2), 56–69.

Cahya, N., Astuti, H. P., Rikhayana, N. A., Hanifah, M. W. N., & Ermawati, D. (2023). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Hots Pada Kelas III SDN 1 Bumirejo. Taksonomi Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 93–99. https://doi.org/10.35326/taksonomi.v2i1.3812

Darwata, S. R., & Handican, R. (2023). Griya Journal of Mathematics Education and Application Persepsi siswa terhadap penggunaan media audio-visual pada pembelajaran matematika. Journal of Mathematics Education and Application, 3, 372. https://mathjournal.unram.ac.id/index.php/Griya/indexGriya

Ermawati, D., Fardani, I., Nurunnaja, D., & Ni’mah, A. U. (2021). Analisis Kemampuan Menyelesaikan Masalah Matematis Pada Materi Pecahan di Kelas IV SD. Jurnal Theorems (The Original Reasearch Of Mathematics), X(X), 161–172.

Fakhrurrazi. (2018). Hakikat Pembelajaran Yang Efektif. Jurnal At-Tafkir, 11(1), 85–99.

Fauzia, H. A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Berlajar Matematika Topik Bilangan Cacah. Pedagogia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 14(2), 59–64. https://doi.org/10.55215/pedagogia.v14i2.6611

Hilyana, F. S. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran LKS untuk Meningkatkan Kompetensi Bekerjasama dan Memecahkan Masalah Siswa. Pancasakti Science Education Journal, 2(1), 11–21. http://e-journal.ups.ac.id/index.php/psej

Jannah, M., Hilyana, F. S., & Purwaningrum, J. P. (2023). Penggunaan Model COntextual Teaching and Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sekolah Dasar. JP2M (Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika), 9(2), 239–244. https://doi.org/10.29100/jp2m.v9i2.4484

Khurriyati, A. L., Ermawati, D., & Riswari, L. A. (2022). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas III melalui Media PACAPI (Papan Pecahan Pizza). In JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan (Vol. 5). http://Jiip.stkipyapisdompu.ac.id

Kurniawan, R. I., Nindiasari, H., & Setiani, Y. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Dengan Menggunakan Pembelajaran Daring. Wilangan, 1(2), 150–160.

Kusumaningrum, T. T. (2022). Efektivitas Model Problem Based Learning Berbantuan Trigo App Dalam Pencapaian Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Prosiding Seminar Nasional …, 118–127.

Mudrikah, Hilyana, F. S., & Bakhruddin, A. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Media Diorama Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema 8 Kelas V SD Negeri Wegil. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 426–438.

Nikmah, N., Rahayu, R., & Fajrie, N. (2020). Penerapan Media Pembelajaran Math Mobile Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa kelas IV.

Nuraini, Maimunah, & Roza. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas VIII SMPN 1 Rambah Samo Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Numerical: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 3(1), 63–76. https://doi.org/10.25217/numerical.v3i1.477

Safitri, S. L. D. A., Rohmah, D. Z., Aryani, H. I., Rahayu, S., Tino, A. H., & Hilyana, F. S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Macromediaflash untuk Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa. Jurnal Basicedu, 7(4), 2576–2582. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i4.5423

Setyawan, D., & Siswono, T. E. Y. (2020). Proses Memeriksa Kembali Dalam Memecahkan Masalah Kontekstual Matematis Ditinjau Dari Gaya Belajar. MATHEdunesa: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 9(2), 455–460.

Suarmika, P. E., Hidayat, N., & Safitri. (2023). Systematic Literature Review: Pemanfaatan Media Aplikasi Android Sebagai Bahan Ajar Interaktif. Jurnal IKA: Ikatan Alumni PGSD UNARS, 13(1), 278–292. https://unars.ac.id/ojs/index.php/pgsdunars/index

Susanto, A. E., Murtono, & Rahayu, R. (2019). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Melalui Model Problem Based Learning Berbantuan Media Permainan Polymath.

Syazali, M. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Creative Problem Solving Berbantuan Maple II Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Muhamad Syazali. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 91–98.

Udmah, S., Purwaningrum, J. P., & Ermawati, D. (2024). Penggunaan Media KOKUBA untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SD. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 12(1), 59–74.

Umam, H. I., & Jiddiyyah, S. H. (2020). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Proyek Terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Ilmiah Sebagai Salah Satu Keterampilan Abad 21. Jurnal Basicedu, 5(1), 350–356. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.645

Wulaningsih, S. A., Sumarni, S., & Riyadi, M. (2021). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Materi Program Linear Berbasis Model Problem Based Learning Berbantuan Geogebra Android. Jurnal Edukasi Dan Sains Matematika (JES-MAT), 7(2), 101–114. https://doi.org/10.25134/jes-mat.v7i2.4515

Yuwono, T., Supanggih, M., & Ferdiani, R. D. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Prosedur Polya. Jurnal Tadris Matematika, 1(2), 137–144. https://doi.org/10.21274/jtm.2018.1.2.137-144

Published

2024-05-31

How to Cite

Nur Aini, I., Ermawati, D., & Hilyana, F. S. (2024). Keefektifan Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas V melalui Aplikasi V-BAR Berbasis Android . Absis: Mathematics Education Journal, 6(1), 1–9. https://doi.org/10.32585/absis.v6i1.4980

Issue

Section

Artikel