Meningkatkan Prestasi Belajar Seni Musik Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Time Token Pada Materi Pokok Akor Siswa Kelas VIII B Semester I SMP Negeri 3 Nguter
DOI:
https://doi.org/10.32585/jp.v29i3.1013Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan prestasi belajar seni musik materi pokok akor pada kelas VIII B SMP Negeri 3 Nguter tahun pelajaran 2017/2018 dengan penerapan model pembelajaran kooperatif Time Token. Penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilaksanakan di kelas VIIIB SMP Negeri 3 Nguter, semester I tahun pelajaran 2017/2018, dengan jumlah siswa sebanyak 22 orang. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah tes, observasi, dan dokumentasi. Tahap-tahap analisis data dalam penelitian ini adalah pengumpulan data, reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Indikator kinerja dari penelitian ini adalah sebagai berikut: (1) Siswa dianggap mencapai ketuntasan belajar apabila mencapai lebih dari atau sama dengan KKM (KKM 70), (2) Pembelajaran dianggap berhasil apabila tingkat ketuntasan kelas mencapai lebih dari atau sama dengan 85%, dan (3) Pembelajaran dianggap berhasil apabila siswa secara klasikal rata-rata mencapai lebih dari atau sama dengan 80. Berdasarkan penelitian yang telah dilakukan, dapat disimpulkan bahwa dengan model pembelajaran kooperatif Time Token dapat meningkatkan prestasi belajar seni musik materi pokok akor pada siswa kelas VIIIB SMP Negeri 3 Nguter. Hal ini dapat dilihat dari persentase ketuntasan belajar siswa, yaitu: sebelum tindakan 15 siswa atau 68,2%, pada siklus I sebanyak 17 siswa atau 77,3% dan pada siklus II sebanyak 21 siswa atau 95,5%. Sedangkan rata-rata prestasi belajar Seni musik materi pokok akor siswa sebelum tindakan sebesar 70,2, pada siklus I sebesar 73,2, dan pada siklus II sebesar 82,7.Downloads
References
Arends. (1998). Learning to Teach. New York: MC Grow Hill.Inc.
Arikunto, S. (2006). Prosedur Suatu Pendekatan Praktik edisi revisi 2010. Jakarta: PT Bineka Cipta.
Huda, M. (2011). Cooperative Learning Metode, Teknik, Struktur dan Model Penerapan.
Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Nuharini, Dewi dan Wahyuni, Tri. (2008). Seni musik Konsep dan Aplikasinya. Jakarta: Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional.
Suprijono, A. (2009). Coperatif Learning Teori & Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Wiranataputra, U. S. dkk. (2007). Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Universitas Terbuka.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright to this article is transferred to Jurnal Pendidikan if and when the article is accepted for publication under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. The undersigned hereby transfers any and all rights in and to the paper including without limitation all copyrights to Jurnal Pendidikan. The undersigned hereby represents and warrants that the paper is original and that he/she is the author of the paper, except for material that is clearly identified as to its original source, with permission notices from the copyright owners where required. The undersigned represents that he/she has the power and authority to make and execute this assignment.
We declare that:
1. This paper has not been published in the same form elsewhere.
2. It will not be submitted anywhere else for publication prior to acceptance/rejection by this Journal.
3. A copyright permission is obtained for materials published elsewhere and which require this permission for reproduction.
Furthermore, I/We hereby transfer the unlimited rights of publication of the above-mentioned paper in whole to Jurnal Pendidikan. The copyright transfer covers the right to reproduce and distribute the article, including reprints, translations, photographic reproductions, microform, electronic form (offline, online), or any other reproductions of similar nature. The corresponding author signs for and accepts responsibility for releasing this material on behalf of any and all co-authors. After submission of this agreement signed by the corresponding author, changes of authorship or in the order of the authors listed will not be accepted.
Retained Rights/Terms and Conditions
1. Authors retain all proprietary rights in any process, procedure, or article of manufacture described in the work.
2. Authors may reproduce or authorize others to reproduce the work or derivative works for the author’s personal use or for company use, provided that the source and the Jurnal Pendidikan copyright notice are indicated, the copies are not used in any way that implies Jurnal Pendidikan endorsement of a product or service of any employer, and the copies themselves are not offered for sale.
3. Although authors are permitted to re-use all or portions of the work in other works, this does not include granting third-party requests for reprinting, republishing, or other types of re-use.
Jurnal Pendidikan by http://journal.univetbantara.ac.id/index.php/jp is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.