Upaya Meningkatkan Kedisiplinan Guru melalui Keteladanan Kepala Sekolah di SDN 2 Trembes Kecamatan Gunem Kabupaten Rembang pada Semester 1 Tahun Pelajaran 2019/2020
DOI:
https://doi.org/10.32585/jp.v30i1.1199Abstract
Tujuan penelitian ini adalah meningkatkan kedisiplinan guru dan menganalisis peningkatan kedisiplinan guru melalui keteladanan Kepala Sekolah di SDN 2 Trembes pada Semester 1 Tahun Pelajaran 2019/2020. Penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Sekolah (PTS). Subyek penelitian ini adalah 8 orang. Teknik pengumpulan data penelitian ini adalah teknik non tes. Alat pengumpulan data penelitian ini adalah lembar observasi dan dokumen. Teknik analisis data penelitian ini adalah deskriptif kualitatif dan deskriptif kuantitatif sesuai dengan jenis data. Sedangkan validasi data penelitian ini adalah triangulasi metode. Penelitian ini berlangsung dalam 2 siklus. Hasil penelitian ini adalah kedisiplinan guru meningkat, baik kedisiplinan dalam berpakaian maupun kedisiplinan dalam kehadiran, melalui keteladanan Kepala Sekolah. Pada Kondisi Awal, kedisiplinan dalam berpakaian maupun kedisiplinan dalam kehadiran yang termasuk disiplin masing-masing hanya 2 orang (25%). Pada Siklus I kedisiplinan dalam berpakaian dan kedisiplinan dalam kehadiran yang termasuk disiplin masing-masing sebanyak 4 orang (50%). Pada Siklus II kedisiplinan dalam berpakaian yang termasuk disiplin sebanyak 8 orang (100%) dan kedisiplinan dalam kehadiran yang termasuk disiplin sebanyak 7 orang (87,5%).
Kata-kata Kunci: Kedisiplinan, Guru, Keteladanan, Kepala Sekolah.
Downloads
References
Antana, Agus Sri. (2019). Penerapan Supervisi Intel untuk Meningkatkan Klreativitas dan Kemampuan Menyusun RPP Berbasis Kurikulum 2013 bagi Guru Kelas di SD Negeri Pengkol 01 Semester 1 Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Pendidikan, Volume 28(3), Nopember 2019, hal: 223-230.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian, suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Dwitagana, Dedi. (2011). Mengenal Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Indeks.
Dimyati dan Mudjiono. (2000). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Handoko. (2014). Manajemen Personalia & Sumber Daya Manusia. Yogyakarta: BPFE Yogyakarta.
Hartono. (2019). Upaya Meningkatkan Motivasi dan Kompetensi Menyusun RPP Cooperative Learning Model Example Non Example melalui Supervisi Akademik bagi Guru Kelas di SD Negeri 02 Kedungjeruk Semester 1 Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Pendidikan, Volume 28(3), Nopember 2019, hal: 239-246.
Mangkunegara. (2001). Manajemen Sumber Daya Perusahaan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Purwanto. (2001). Penulisan Bahan Ajar. Jakarta: Dirjen Dikti, Depdiknas.
Rivai. (2004). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sardiman. (2001). Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja. Grafindo Persada.
Sutrisno, Edy. (2010). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Kencana.
Suwarto, S. (2017). Pengembangan tes ilmu pengetahuan alam terkomputerisasi. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 21(2), 153-161.
Wursanto, Ignasius. (2009). Dasar-dasar Ilmu Organisasi. Yogyakarta: Andi.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright to this article is transferred to Jurnal Pendidikan if and when the article is accepted for publication under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. The undersigned hereby transfers any and all rights in and to the paper including without limitation all copyrights to Jurnal Pendidikan. The undersigned hereby represents and warrants that the paper is original and that he/she is the author of the paper, except for material that is clearly identified as to its original source, with permission notices from the copyright owners where required. The undersigned represents that he/she has the power and authority to make and execute this assignment.
We declare that:
1. This paper has not been published in the same form elsewhere.
2. It will not be submitted anywhere else for publication prior to acceptance/rejection by this Journal.
3. A copyright permission is obtained for materials published elsewhere and which require this permission for reproduction.
Furthermore, I/We hereby transfer the unlimited rights of publication of the above-mentioned paper in whole to Jurnal Pendidikan. The copyright transfer covers the right to reproduce and distribute the article, including reprints, translations, photographic reproductions, microform, electronic form (offline, online), or any other reproductions of similar nature. The corresponding author signs for and accepts responsibility for releasing this material on behalf of any and all co-authors. After submission of this agreement signed by the corresponding author, changes of authorship or in the order of the authors listed will not be accepted.
Retained Rights/Terms and Conditions
1. Authors retain all proprietary rights in any process, procedure, or article of manufacture described in the work.
2. Authors may reproduce or authorize others to reproduce the work or derivative works for the author’s personal use or for company use, provided that the source and the Jurnal Pendidikan copyright notice are indicated, the copies are not used in any way that implies Jurnal Pendidikan endorsement of a product or service of any employer, and the copies themselves are not offered for sale.
3. Although authors are permitted to re-use all or portions of the work in other works, this does not include granting third-party requests for reprinting, republishing, or other types of re-use.
Jurnal Pendidikan by http://journal.univetbantara.ac.id/index.php/jp is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.