Peningkatan Kualitas Pembelajaran Guru Kelas V dan VI melalui Pembimbingan Partisipasi Aktif Kepala Sekolah di SD Negeri 2 Jobokuto Jepara Tahun Pelajaran 2019/2020
DOI:
https://doi.org/10.32585/jp.v30i1.1244Abstract
Hasil pemantauan yang dilakukan oleh penulis menunjukkan kualitas proses pembelajaran guru kelas V dan VI SD Negeri 2 Jobokuto kurang maksimal. Rata-rata skor untuk guru kelas V adalah 1,12 dan guru kelas VI adalah 1,18 dengan rerata 1,15 dengan maksimal skor 3. Penelitian bertujuan untuk mengetahui peningkatan, kenaikan persentase dan efektivitas proses pembelajaran dengan bimbingan partisipasi aktif oleh kepala sekolah bagi guru kelas tinggi yaitu kelas V dan kelas VI SD Negeri 2 Jobokuto Kecamatan Jepara Kabupaten Jepara tahun pelajaran 2019/2020. Penelitian dilakukan dengan jenis metode Penelitian Tindakan Sekolah (PTS). Prosedur tindakan dilakukan meliputi dua siklus dan setiap siklus melalui 4 tahap yakni perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitiaan guru kelas tinggi kelas V dan VI SD Negeri Jobokuto. Berdasarkan hasil pengamatan melalui bimbingan partisipasi aktif oleh kepala sekolah ada peningkatan kualitas proses pembelajaran dari kondisi awal ke siklus II yaitu dari 1,15 dapat dilaksanakan sangat efektif.
Kata Kunci: Kualitas pembelajaran, pembimbingan, partisipasi aktif
Downloads
References
Arikunto, S. (1993). Manajemen Pengajaran Secara Manusiawi. Jakarta: Rineka Cipta.
Bafadal, I. (2003). Manajemen Peningkatan Kualitas Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara.
Budiarsih, Dyah. (2008). Laporan PTS, Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Membuat dan Menggunakan Alat Peraga Melalui Pemberian Contoh.
Cullen, Jack., Len D’Innocenzo, (terjemahan). (2004). Memaksimalkan Kinerja. Yogyakarta: Tugu Publisher.
Depdiknas. (1993). Pedoman Bimbingan Guru dalam Kegiatan Belajar Mengajar. Jakarta: Dirjendikdasmen.
Hagemann, G. (1993). Motivasi untuk Pembinaan Organisasi. Jakarta: PT Pustaka Binaman.
Pressindo. Hamalik, O. (2001). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara. Juliantoro,
Mohamad Juliantoro. (2017). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jurnal al–Hikmah Kependidikan dan Syariah STAIBA, volume 5(2), hal: 24-38. http://jurnal.staiba.ac.id/index.php/Al-Hikmah/article/view/42/40
Keputusan Mendiknas Nomor 41 Tahun 2007 tentang Standar Proses untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.
Kholis, Nur dkk. (2014). Kualitas Sekolah dan Budaya Partisipasi Stakeholders: Studi Fenomenologi di Sekolah Konfesional MIN Tegalasri Wlingi Blitar. Jurnal Pembangunan Pendidikan, volume 2(2), hal: 130-148. https://journal.uny.ac.id/index.php/jppfa/article/view/2639/2194
Sarifudin. (2019). Implementasi Supervisi Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru Dalam Upaya Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di Madrasah Ibtidaiyah Negeri (MIN) Kota Bogor. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam STAI Al-Hidayah Bogor, volume 2(1), hal: 49-70. http://jurnal.staialhidayahbogor.ac.id/index.php/jim/article/view/374
Sudibyo AP, Drs., M.Pd, (2007). Peningkatan Kinerja Guru Mata Pelajaran Ekonomi dalam Pengelolaan Pembelajaran Melalui Supervisi Individual Pendekatan Kolaboratif, Dinas Pendidikan Pemerintah Kota Semarang, Semarang. Laporan Penelitian Tindakan Sekolah
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright to this article is transferred to Jurnal Pendidikan if and when the article is accepted for publication under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. The undersigned hereby transfers any and all rights in and to the paper including without limitation all copyrights to Jurnal Pendidikan. The undersigned hereby represents and warrants that the paper is original and that he/she is the author of the paper, except for material that is clearly identified as to its original source, with permission notices from the copyright owners where required. The undersigned represents that he/she has the power and authority to make and execute this assignment.
We declare that:
1. This paper has not been published in the same form elsewhere.
2. It will not be submitted anywhere else for publication prior to acceptance/rejection by this Journal.
3. A copyright permission is obtained for materials published elsewhere and which require this permission for reproduction.
Furthermore, I/We hereby transfer the unlimited rights of publication of the above-mentioned paper in whole to Jurnal Pendidikan. The copyright transfer covers the right to reproduce and distribute the article, including reprints, translations, photographic reproductions, microform, electronic form (offline, online), or any other reproductions of similar nature. The corresponding author signs for and accepts responsibility for releasing this material on behalf of any and all co-authors. After submission of this agreement signed by the corresponding author, changes of authorship or in the order of the authors listed will not be accepted.
Retained Rights/Terms and Conditions
1. Authors retain all proprietary rights in any process, procedure, or article of manufacture described in the work.
2. Authors may reproduce or authorize others to reproduce the work or derivative works for the author’s personal use or for company use, provided that the source and the Jurnal Pendidikan copyright notice are indicated, the copies are not used in any way that implies Jurnal Pendidikan endorsement of a product or service of any employer, and the copies themselves are not offered for sale.
3. Although authors are permitted to re-use all or portions of the work in other works, this does not include granting third-party requests for reprinting, republishing, or other types of re-use.
Jurnal Pendidikan by http://journal.univetbantara.ac.id/index.php/jp is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.