Peningkatan Motivasi dan Kompetensi Guru Menyusun RPP Cooperative Learning Model Example Non Example Melalui Supervisi Akademik
DOI:
https://doi.org/10.32585/jp.v31i1.2216Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan motivasi dan kompetensi guru dalam menyusun RPP Cooperative Learning Model Example Non Example melalui penerapan supervisi akademik bagi guru kelas di SD Negeri 1 Panggang Jepara Tahun Pelajaran 2018/2019. Tempat penelitian di SD Negeri 1 Panggang Jepara. Subjek penelitian adalah guru kelas 1,2, 3, 4, 5, dan 6 dengan jumlah 6 orang guru. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Sekolah (PTS). Tindakan yang dilakukan sebanyak dua kali dalam dua siklus. Tiap siklus terdiri dari empat tahapan yaitu: perencanaan tindakan, pelaksanaan tindakan, pengamatan tindakan, dan refleksi hasil pengamatan. Teknik pengumpulan data menggunakan dokumentasi, lembar observasi/pengamatan. Analisis data dalam penelitian ini menggunakan analisis deskriptif komparatif dengan membandingkan hasil kondisi awal dengan siklus I, dan siklus II dilanjutkan refleksi. Berdasarkan hasil penelitian dan pembahasan dapat disimpulkan bahwa penerapan supervisi akademik mampu membantu kepala sekolah meningkatkan motivasi dan kompetensi guru menyusun RPP Cooperative Learning Model Example Non Example, bagi guru kelas di SD Negeri 1 Panggang Jepara tahun pelajaran 2018/2019. Hal ini terlihat dari hasil penelitian dan pembahasan kondisi awal sampai siklus II. Nilai motivasi guru dalam menyusun RPP Cooperative Learning Model Example Non Example dari siklus I ke siklus II terdapat peningkatan.Downloads
References
Agung, A. A. G. (2010). Metodologi Penelitian Pendidikan, Suatu Pengantar. FIP Undiksha Singaraja.
Arikunto, S. (2012). Prosedur Penelitian. Rineka Cipta.
Arikunto, S. (2018). Penelitian Tindakan Kelas. Sinar Grafika.
Arman, A. (2016). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik Kepala Sekolah di SMAN. Manajemen Pendidikan, I(1), 55–62.
Daryanto. (2015). Supervisi Pembelajaran. Gava Media.
Depdiknas. (2009). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Pusat Kurikulum Balitbang Depdiknas.
Dius, E. (2016). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Menyusun RPP Melalui Supervisi Akademik Pada SD Binaan di Kecamatan Sepauk Kabupaten Sintang. JURNAL PEKAN: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 1(2), 131–139.
Herdiana, B., & Palopo, U. C. (2010). Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa dan Sastra PBSI FKIP Universitas Cokroaminoto Palopo Volume 4 Nomor 2 ISSN 2443-3667. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa Dan Sastra, 4(2), 157–172.
Hidayat, A., & Machali, H. (2012). Pengelolaan Pendidikan. Konsep, Prinsip, dalam Mengelola Sekolah dan Madrasah. Kaukaba.
Karwati, & Priansa. (2013). Kinerja dan Profesionalisme: Membangun Sekolah yang Bermutu. Alfabeta.
Mulyasa, E. (2007). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. PT Remaja Rosdakarya.
Mulyasa, E. (2011). Manajemen dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. PT Remaja Rosdakarya.
Muslich, M. (2009). Melaksanakan PTK (Penelitian Tindakan Kelas) Itu Mudah. PT. Bumi Aksara.
Purnamaraya, S. (2019). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Kelas Dalam Proses Pembelajaran Berdasarkan Kurikulum 2013 Melalui Supervisi Akademik Pada Semester Satu Tahun Pelajaran 2017/2018 Di Sd Negeri 45 Mataram. Jurnal Paedagogy, 6(2), 49–58. https://doi.org/10.33394/jp.v6i2.2531
Sinaga, A. (2018). MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN EXAMPLE NON EXAMPLE. Jurnal Global Edukasi, 1(6), 687–692. https://doi.org/10.37905/aksara.4.2.91-100.2018
Sitaasih, D. K. (2020). Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Kompetensi Guru Dalam Proses Pembelajaran di SD. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(2), 241. https://doi.org/10.23887/jisd.v4i2.25461
Suprijono. (2016). Model-Model Pembelajaran Emansipatoris. Pustaka Pelajar.
Suwarto. (2013). Difficulty, Difference, and Reliability Level of New Student Selection Test for Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo University. National Seminar on Science Education. 652- 658.
Suwarto. (2013). Pengembangan Tes Diagnostik Dalam Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Suwarto. (2016). The Biology Test Characteristic of 7th Grade by The Period of The Odd Term. Jurnal Penelitian Humaniora. 17(1), 1-8.
Yamin. (2007). Kiat Membelajarkan Siswa. Gaung Persada Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright to this article is transferred to Jurnal Pendidikan if and when the article is accepted for publication under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. The undersigned hereby transfers any and all rights in and to the paper including without limitation all copyrights to Jurnal Pendidikan. The undersigned hereby represents and warrants that the paper is original and that he/she is the author of the paper, except for material that is clearly identified as to its original source, with permission notices from the copyright owners where required. The undersigned represents that he/she has the power and authority to make and execute this assignment.
We declare that:
1. This paper has not been published in the same form elsewhere.
2. It will not be submitted anywhere else for publication prior to acceptance/rejection by this Journal.
3. A copyright permission is obtained for materials published elsewhere and which require this permission for reproduction.
Furthermore, I/We hereby transfer the unlimited rights of publication of the above-mentioned paper in whole to Jurnal Pendidikan. The copyright transfer covers the right to reproduce and distribute the article, including reprints, translations, photographic reproductions, microform, electronic form (offline, online), or any other reproductions of similar nature. The corresponding author signs for and accepts responsibility for releasing this material on behalf of any and all co-authors. After submission of this agreement signed by the corresponding author, changes of authorship or in the order of the authors listed will not be accepted.
Retained Rights/Terms and Conditions
1. Authors retain all proprietary rights in any process, procedure, or article of manufacture described in the work.
2. Authors may reproduce or authorize others to reproduce the work or derivative works for the author’s personal use or for company use, provided that the source and the Jurnal Pendidikan copyright notice are indicated, the copies are not used in any way that implies Jurnal Pendidikan endorsement of a product or service of any employer, and the copies themselves are not offered for sale.
3. Although authors are permitted to re-use all or portions of the work in other works, this does not include granting third-party requests for reprinting, republishing, or other types of re-use.
Jurnal Pendidikan by http://journal.univetbantara.ac.id/index.php/jp is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.