Pendidikan Multikultural Melalui Pendidikan Agama Islam Dalam Pembentukan Karakter Kebangsaan Siswa SMP N 1 Pangkalan
DOI:
https://doi.org/10.32585/jp.v32i1.3485Abstract
Sekolah Menengah Pertama (SMP) berperan penting dalam mewujudkan program wajib belajar 9 tahun. Keberagaman latar belakang siswa di sekolah baik sosial, budaya, suku, maupun ekonomi menjadi suatu hal yang tidak dapat dihindari. Pendidikan multikultural dirasa sangat penting untuk pembentukan karakter kebangsaan siswa di Sekolah. Desain penelitian ini adalah menggunakan pendekatan kualitatif dengan model penelitian kualitatif lapangan. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan metode wawancara, observasi, dan dokumentasi. Pengujian keabsahan data menggunakan tekhnik triangulasi. Analisis data terdiri dari tiga aktivitas yang berlangsung yakni reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pendidikan multikultural dalam pembentukan karakter kebangsaan siswa SMP N 1 Pangkalan sudah dilaksanakan dengan maksimal melalui pendidikan agama islam dengan kegiatan belajar mengajar di kelas dan diintegrasikan dengan kegiatan di luar kelas seperti shalat berjama’ah, kerja bakti, memasak bersama saat perayaan hari raya qurban, lomba menghias kelas, program pergantian pengurus kelas setiap tiga bulan sekali. Kegiatan ekstrakurikuler seperti kesenian, olahraga, dan pramuka.
Downloads
References
Abd. Rahman Assegaf (2011). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Rajawali Pres.
Abdul Majid dan Dian Andayani (2011). Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Abdullah Aly (2011). Pendidikan Islam Multikultural di Pesantren. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Ali, D. (1989). Islam untuk Disiplin Ilmu Hukum Sosial Politik . Jakarta: Bulan Bintang.
Ali, M. S. (2008). Jangan Mudah Memvonis Salah, Terj. Amar Syarifudin. Solo: Media Islamika.
Amien, S. (2015). Risalah Dakwah Ustadz Shiddiq Amien. Garut: Karima.
Anggraini, A. I., Suwarto, S., & Iskandar, D. (2020). Analisis aktivitas pembelajaran biologi pada google classroom di masa pandemi covid-19. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi, 6(2), 168-174.
Astiyanto, H. (2012). Filsafat Jawa. Yogyakarta: Warta Pustaka.
Awaru, A. O. T. (2016). Membangun Karakter Bangsa melalui Pendiidkan Berbasis Multikultural di Sekolah, Seminar Nasional “Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial Membentuk Karakter Bangsa Dalam Rangka Daya Saing Global,” 10. https://ojs.unm.ac.id/PSN-HSIS/article/download/2747/1489
Banks, J. (1993). Multicultural Education: Historical Development, Dimension, and Practice. Review of Research in Education.
Buchori, M. (2007). Pendidikan Multikultural. (Fri, 12 Januari 2007).
Djam’an Satori & Aan Komariah (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta,.
Doni Koesoema A (2010). Pendidikan Karakter Strategi Mendidik Anak di Zaman Global. Jakarta: Grasindo.
Fatchul Mu’in (2011). Pendidikan Karakter Konstruksi Teoretik dan Praktik. Jogjakarta: Ar Ruzz Media.
Hasan Basri (2009). Filsafat Pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Setia.
Hasbullah (2013), Dasar-dasar Ilmu Pendidikan, Jakarta: Rajawali Pers.
Havilland, W. A. (1988). Antropologi edisi keempat jilid 2. Jakarta: Erlangga.
Ibrahim, R. (2013). Pendidikan Multikultural: Pengertian, Prinsip, dan Relevansinya dengan Tujuan Pendidikan Islam. Addin Media Dialektika Ilmu Islam , Volume 7 Nomor 1, 129.
Isparwoto. (2016). “Peran Pendidikan Multikultural dalam Membangun Budaya dan Karakter Bangsa”. JPPKN, vol. 1 No. 8 https://ejournal.unibabwi.ac.id/index.php/jppkn/article/view/30
Katsir, I. (2013). Tafsir Ibnu Katsir, Terj. Abdul Ghoffar. Jakarta: Pustaka Imam Syafi’i.
Lickona, T. (1992). Educanting for Character, How Our Schools Can Teach Respect and Responsibility. Batam book, New York.
Lie, A. (2006). Mengembangkan Model Pendidikan Multikultural. (Harian Kompas, diakses tanggal 9 Januari 2006).
Najmina, N. (2018). “Pendidikan Multikultural dalam Membentuk Karakter Bangsa Indonesia. JUPIIS”: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, vol 10. No.https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/jupiis
Sonhadji K. H., A. (2003). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pendidikan Multikultural Makalah Dipresentasikan dalam Kongres Ilmu Pengetahuan Nasional (KITNAS) VIII 2003. Jakarta:Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia Bekerjasama dengan DIKTI- Depdiknas.
Suwarto, S. (2009). Pengembangan tes dan analisis hasil tes yang terintegrasi dalam program komputer. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 13(1).
Suwarto, S. (2010). Pengembangan the two-tier diagnostic tes pada bidang biologi secara terkomputersisasi. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 14(2).
Suwarto, S. (2012). Dimensi pengetahuan dan dimensi proses kognitif dalam pendidikan. Widyatama, 19(1).
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright to this article is transferred to Jurnal Pendidikan if and when the article is accepted for publication under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. The undersigned hereby transfers any and all rights in and to the paper including without limitation all copyrights to Jurnal Pendidikan. The undersigned hereby represents and warrants that the paper is original and that he/she is the author of the paper, except for material that is clearly identified as to its original source, with permission notices from the copyright owners where required. The undersigned represents that he/she has the power and authority to make and execute this assignment.
We declare that:
1. This paper has not been published in the same form elsewhere.
2. It will not be submitted anywhere else for publication prior to acceptance/rejection by this Journal.
3. A copyright permission is obtained for materials published elsewhere and which require this permission for reproduction.
Furthermore, I/We hereby transfer the unlimited rights of publication of the above-mentioned paper in whole to Jurnal Pendidikan. The copyright transfer covers the right to reproduce and distribute the article, including reprints, translations, photographic reproductions, microform, electronic form (offline, online), or any other reproductions of similar nature. The corresponding author signs for and accepts responsibility for releasing this material on behalf of any and all co-authors. After submission of this agreement signed by the corresponding author, changes of authorship or in the order of the authors listed will not be accepted.
Retained Rights/Terms and Conditions
1. Authors retain all proprietary rights in any process, procedure, or article of manufacture described in the work.
2. Authors may reproduce or authorize others to reproduce the work or derivative works for the author’s personal use or for company use, provided that the source and the Jurnal Pendidikan copyright notice are indicated, the copies are not used in any way that implies Jurnal Pendidikan endorsement of a product or service of any employer, and the copies themselves are not offered for sale.
3. Although authors are permitted to re-use all or portions of the work in other works, this does not include granting third-party requests for reprinting, republishing, or other types of re-use.
Jurnal Pendidikan by http://journal.univetbantara.ac.id/index.php/jp is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.