Penerapan Model Inkuiri Terbimbing dengan Media Konkret Dalam Peningkatan Pembelajaran IPA Materi Gaya pada Siswa Kelas V SDN Kalijoso TahunPelajaran 2018/2019
DOI:
https://doi.org/10.32585/jp.v28i3.489Abstract
Tujuan penelitian ini untuk mendeskripsikan peningkatan pembelajaran IPA materi gaya melalui penerapan model inkuiri terbimbing dengan media benda konkret pada siswa kelas V SDN Kalijoso. Penelitian Tindakan Kelas (PTK) kolaboratif ini dilaksanakan dalam 3 siklus. Setiap siklus terdiri dari dua pertemuan. Setiap pertemuan terdiri dari 4 tahapan yaitu perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian adalah siswa kelas V SDN Kalijoso yang berjumlah 20 siswa. Teknik pengumpulan data menggunakan teknik tes dan non tes. Validasi data pada penelitian ini menggunakan triangulasi sumber data dan triangulasi teknik. Analisis data menggunakan analisis data kuantitatif deskripsi yang terdiri dari reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pembelajaran IPA menggunakan berbagai model pembelajaran namun guru belum melibatkan keaktifan siswa secara penuh. Penggunaan media terbatas menggunakan media yang bersifat abstrak seperti gambar sehingga siswa kurang tertarik dalam mengikuti pembelajaran serta pemahaman terhadap materi menjadi sangat kurang. Hasil belajar siswa rata-rata 54,71 dari KKM yang ditentukan adalah 75. Simpulannya pembelajaran IPA materi gaya masih kurang maksimal dan hasil belajar siswa pun rendah sehingga perlu perbaikan pembelajaran dengan model inkuiri terbimbing dengan media konkret.
Downloads
References
Anam, K. (2015). Pembelajaran Berbasis Inkuiri. Metode dan Aplikasi. Yogyakarta:
Pustaka Pelajar.
Arikunto, A., Suhardjono, & Supardi.(2008). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta PT Bumi
Aksara.
Asyhar, H. R. (2011). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung
Persada Pers.
Budiningsih, C. A. (2008). Pembelajaran Moral: Berpijak pada Karakteristik Siswa dan
Budayanya. Jakarta: Asdi Mahasatya
Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pusaka Setia.
Huda, M. (2013). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka
Pelajar.
Jihad, A. &Haris, A. (2012). Evaluasi Pembelajaran.Yogyakarta: Multi Pressindo
Rusman. (2012). Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru.
Jakarta: Rajawali Pers.
Sadiman, A.S., Rahardjo, R., Haryono, A., &Rahardjoto. (2008). Media Pendidikan.
Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Sagala, S. (2011). Konsep dan Makna Pembelajaran untuk Membantu Memecahkan
Problematika Belajar dan Mengajar. Bandung: Alfabeta
Sapriati, A., dkk. (2009). Pembelajaran IPA di SD. Jakarta: Universitas Terbuka.
Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta:
Ar-Ruzz Media.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright to this article is transferred to Jurnal Pendidikan if and when the article is accepted for publication under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. The undersigned hereby transfers any and all rights in and to the paper including without limitation all copyrights to Jurnal Pendidikan. The undersigned hereby represents and warrants that the paper is original and that he/she is the author of the paper, except for material that is clearly identified as to its original source, with permission notices from the copyright owners where required. The undersigned represents that he/she has the power and authority to make and execute this assignment.
We declare that:
1. This paper has not been published in the same form elsewhere.
2. It will not be submitted anywhere else for publication prior to acceptance/rejection by this Journal.
3. A copyright permission is obtained for materials published elsewhere and which require this permission for reproduction.
Furthermore, I/We hereby transfer the unlimited rights of publication of the above-mentioned paper in whole to Jurnal Pendidikan. The copyright transfer covers the right to reproduce and distribute the article, including reprints, translations, photographic reproductions, microform, electronic form (offline, online), or any other reproductions of similar nature. The corresponding author signs for and accepts responsibility for releasing this material on behalf of any and all co-authors. After submission of this agreement signed by the corresponding author, changes of authorship or in the order of the authors listed will not be accepted.
Retained Rights/Terms and Conditions
1. Authors retain all proprietary rights in any process, procedure, or article of manufacture described in the work.
2. Authors may reproduce or authorize others to reproduce the work or derivative works for the author’s personal use or for company use, provided that the source and the Jurnal Pendidikan copyright notice are indicated, the copies are not used in any way that implies Jurnal Pendidikan endorsement of a product or service of any employer, and the copies themselves are not offered for sale.
3. Although authors are permitted to re-use all or portions of the work in other works, this does not include granting third-party requests for reprinting, republishing, or other types of re-use.
Jurnal Pendidikan by http://journal.univetbantara.ac.id/index.php/jp is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.