Apakah Melalui Media AudioVisual dan Metode STAD (Students Teams Achievement Division) dapat Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Bahasa Inggris (Knowledge and Writing Sklil) Teks Recount Kelas X IPS 2 SMA Negeri 1 Gemolong Kabupaten Sragen Semester 1 Tahun Pelajaran 2016/2017?
DOI:
https://doi.org/10.32585/jp.v29i1.598Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan motivasi dan hasil prestasi dalam keterampilan menulis teks recount kelas X IPS 2 SMA Negeri 1 Gemolong semester 1 tahun pelajaran 2016/2017 dengan menggunakan Audio visual dan metode STAD. Manfaat penelitian, 1) bagi siswa untuk meningkatkan motivasi dan prestasi, terutama keterampilan menulis, 2) bagi guru sebagai solusi masalah terhadap kesulitan siswa khususnya menulis teks bahasa Inggris. Disamping itu, bisa dugunakan untuk meningkatkan kreativitas dan keprofesionalan guru melalui metode dan model pembelajaran inovasi, sehingga tujuan pembelajaran bisa dicapai secara maksimal, 3) bagi penelitian referensi untuk memecahkan masalah pembelajaran khususnya untuk meningkatkan motivasi dan prestasi siswa. Hasil penelitian menunjukkan peningkatan pada pengetahuan, keterampilan dan sikap siswa. Hal tersebut ditunjukkan dalam persentase siklus I, pengetahuan dari 26,6% pada siklus I menjadi 90% pada siklus II, hasil keterampilan dari 33,3% menjadi 86,6% pada silkus II, dan sikap dari 90% pada siklus I menjadi 100% pada siklus II. Berdasarkan hasil di atas, bisa disimpulkan bahwa Audi visual dan metode STAD dapat meningkatkan motivasi dan prestasi dalam keterampilan menulis teks recount kelas X IPS 2 semester 1 SMA Negeri 1 Gemolong.
Downloads
References
Arikunto, Suharsini. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.
Azhar Arsyad, (2000). Media Pengajaran, Jakarta : Raja Grafindo Persada.
Byrne.1988, Writing with Purpose, New York: Houghton Miffin.
Elliot, John. (1981). Action Research for Educational Change. Buckingham: Open University Press.
Eric Gould, Robert DiYanni, dan William Smith (1989). Teaching by Principles, San Francisco: San Francisco State University
Helena, M. (2008). A Brief Introduction to Genre. Semarang: Unnes Press.
Kemmis,S., and Mc Taggart, R. 1990. The Action Research Planner. Victoria: Deakin University Press.
Muhsidi. (2015). Penggunaan CD Modul Interaktif untuk Meingkatkan Hasil Belajar Akuntansi Materi Jurnal Khusus pada Perusahaan Dagang bagi Siswa Kelas XII IPS 1 SMA Negeri 1 Klego Semester I Tahun Pelajaran 2011/2012. JURNAL PENDIDIKAN. LPPM,Univet Sukoharjo,Volume 24 Nomor 1 Maret 2015,Hal:25-38.
Nugroho, U. dkk. (2009). “Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berorientasi Ketrampilan Proses” dalam Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia. Diakses 20 April 2016 dalam http//www.pembelajaran kooperatif.go.com
Rintang Puji A. (2018). Peningkatan Prestasi Belajar Bahasa Inggris dengan Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe ‘Think Pair Share’ (TPS) pada Siswa Kelas VII C SMP Negeri 2 Sukoharjo Semester II Tahun Pelajaran 2015/2016. JURNAL PENDIDIKAN. LPPM,Univet Sukoharjo, Volume 27 Nomor 3 Nopember 2018, Hal: 333–344.
Sumardi. (2019). Peningkatan Motivasi Belajar dan Keterampilan ‘Speaking’ dalam Teks ‘Recount’ dengan Menggunakan Model Talking Stick kelas X IPS 2 SMA Negeri 1 Gemolong Semester Genap Tahun Pelajaran 2018/2019. JURNAL PENDIDIKAN. LPPM,Univet Sukoharjo, Volume 28 Nomor 1 Maret 2019, Hal: 71 - 80.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright to this article is transferred to Jurnal Pendidikan if and when the article is accepted for publication under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. The undersigned hereby transfers any and all rights in and to the paper including without limitation all copyrights to Jurnal Pendidikan. The undersigned hereby represents and warrants that the paper is original and that he/she is the author of the paper, except for material that is clearly identified as to its original source, with permission notices from the copyright owners where required. The undersigned represents that he/she has the power and authority to make and execute this assignment.
We declare that:
1. This paper has not been published in the same form elsewhere.
2. It will not be submitted anywhere else for publication prior to acceptance/rejection by this Journal.
3. A copyright permission is obtained for materials published elsewhere and which require this permission for reproduction.
Furthermore, I/We hereby transfer the unlimited rights of publication of the above-mentioned paper in whole to Jurnal Pendidikan. The copyright transfer covers the right to reproduce and distribute the article, including reprints, translations, photographic reproductions, microform, electronic form (offline, online), or any other reproductions of similar nature. The corresponding author signs for and accepts responsibility for releasing this material on behalf of any and all co-authors. After submission of this agreement signed by the corresponding author, changes of authorship or in the order of the authors listed will not be accepted.
Retained Rights/Terms and Conditions
1. Authors retain all proprietary rights in any process, procedure, or article of manufacture described in the work.
2. Authors may reproduce or authorize others to reproduce the work or derivative works for the author’s personal use or for company use, provided that the source and the Jurnal Pendidikan copyright notice are indicated, the copies are not used in any way that implies Jurnal Pendidikan endorsement of a product or service of any employer, and the copies themselves are not offered for sale.
3. Although authors are permitted to re-use all or portions of the work in other works, this does not include granting third-party requests for reprinting, republishing, or other types of re-use.
Jurnal Pendidikan by http://journal.univetbantara.ac.id/index.php/jp is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.