Peran Guru Sebagai Teladan dalam Membentuk Karakter Siswa Pada Pendidikan Pancasila Di Kelas III SDN Kandangan 1/121 Surabaya

Authors

  • Rosa Eka STKIP BINA INSAN MANDIRI SURABAYA
  • Noviardani Kartika Prameswari

DOI:

https://doi.org/10.32585/jp.v34i2.6289

Keywords:

Peran Guru, Pendidikan Karakter, Pendidikan Pancasila

Abstract

Abstract: The purpose of the researcher is to find out the importance of the role of teachers to shape the character of students at SDN Kandangan 1/121 and apply positive values in Pancasila education materials. This research uses a qualitative approach. The method applied is field research with the object of study at SDN Kandangan 1/121 Surabaya. In the process of collecting data, the author utilizes observation and interview methods. The results of the study show that the role of teachers in shaping student character includes 18 indicators that will be applied by students at SDN Kandangan 1/121 Surabaya.And by using Pancasila education learning materials which explain and provide examples in accordance with the precepts of Pancasila. With that, students are given examples of good deeds in the school environment by teachers, such as by obeying the rules in the classroom, and praying in congregation at school, practicing discipline by not being late for school

Keywords:. Role of Teachers, Character Education, Pancasila Education.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdusshomad, A. (2018). Pentingnya Penerapan Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran. Jurnal Asy-Syukriyyah, 19(1), 31–49. https://doi.org/10.36769/asy.v19i1.22

Alpian, Y., Anggraeni, S. W., Wiharti, U., & Soleha, N. M. (2019). Pentingnya pendidikan bagi manusia. Jurnal Buana Pengabdian, 1(1), 66–72.

Anufia, B., & Alhamid, T. (2019). Instrumen pengumpulan data.

Bhughe, K. I. (2022). Peran Guru Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Kewarganegaraan, 19(2). https://doi.org/10.24114/jk.v19i2.36954

Devita Cornelia, Pantriagung Mardya Kusuma, & Dian Permatasari Kusuma Dayu. (2022). Peran Pendidikan Nilai Pancasila Untuk Membangun Karakter Santun Siswa Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 40–44. https://doi.org/10.25134/prosidingsemnaspgsd.v2i1.25

Febriany, W. T., Jurahman, D. Y. B., & Pd, M. (2024). Peran Guru Dalam Menanamkan Etika Dan Moral Pada Siswa Melalui Pembelajaran Pendidikan Pancasila Di Sekolah Dasar Negeri Tanjungharjo Tahun Ajaran 2023 / 2024. 2022, 95–100.

Handayani, R. D., & Yanti, Y. (2018). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe think pair share terhadap hasil belajar PKn siswa di kelas IV MI Terpadu Muhammadiyah Sukarame Bandar Lampung. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 4(2), 107–123.

Hidayah, L. U., Imam Supardi, K., & Woro Sumarni. (2018). Penggunaan Instrumen Lembar Wawancara Pendukung Tes Diagnostik Pendeteksi Miskonsepsi Untuk Analisis Pemahaman Konsep Buffer-Hidrolisis. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 12(1), 2075–2085

Makbul, M. (2021). Metode pengumpulan data dan instrumen penelitian.

Nurrahmi, S. N., Halidjah, S., & Pranata, R. (2022). Peran Guru Sebagai Fasilitator Dalam Menggunakan Model Pembelajaran Blended Learning Di Kelas Iv Sd Negeri 03 Pontianak Kota. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 11(2).

Puspitasari, E. P. (2021). Peran Guru Pendidikan Kewarganegaraan (Pkn) Dalam Menumbuhkan Rasa Nasionalisme Pada Siswa Kelas 4 Di Min 5 Pacitan Tahun Pelajaran 2020-2021. http://etheses.iainponorogo.ac.id/id/eprint/15426%0Ahttp://etheses.iainponorogo.ac.id/15426/1/Perpus Etik Putri Puspitasari 210617223.pdf

Rasyid, R., Fajri, M. N., Wihda, K., Ihwan, M. Z. M., & Agus, M. F. (2024). Pentingnya Pendidikan Karakter dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Basicedu, 8(2), 1278–1285. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i2.7355

Rohmah, N. N. S., Narimo, S., & Widyasari, C. (2023). Strategi penguatan profil pelajar Pancasila dimensi berkebhinekaan global di sekolah dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1254–1269

Suwarto, S. (2005). Pengaruh Ukuran Sampel dari Model Logistik terhadap Estimasi Parameter Item. Jurnal Pendidikan, 14(2).

Suwarto, S. (2012). Tingkat Kesulitan, Daya Beda, dan Reliabilitas Tes Menurut Teori Tes Klasik. Jurnal Pendidikan, 16(2).

Suwarto. (2013). Difficulty, Difference, and Reliability Level of New Student Selection Test for Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo University. National Seminar on Science Education. 652- 658.

Suwarto. (2013). Pengembangan Tes Diagnostik Dalam Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Suwarto. (2016). The Biology Test Characteristic of 7th Grade by The Period of The Odd Term. Jurnal Penelitian Humaniora. 17(1), 1-8.

Suwarto, S. Daya Beda, Tingkat Kesulitan, dan Tebaan Tes Biologi Kelas 8 Semester Gasal. In Proceeding Biology Education Conference: Biology, Science, Enviromental, and Learning (Vol. 13, No. 1, pp. 151-158).

Suwarto, S. (2017, March). Tingkat Kesulitan, Daya Beda, dan Reliabilitas Tes Biologi Kelas 7 Semester Genap. In Seminar Nasional MIPA 2016.

Suwarto, S. (2017). Pengembangan tes ilmu pengetahuan alam terkomputerisasi. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 21(2), 153-161.

Suwarto, S., Widoyoko, E., & Setiawan, B. (2020, February). The effects of sample size and logistic models on item parameter estimation. In Proceedings of the 2nd International Conference on Education, ICE 2019, 27-28 September 2019, Universitas Muhammadiyah Purworejo, Indonesia.

Suwarto, M. P. (2021). Menggunakan Quizizz untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan, 30(3), 499-514.

Suwarto, S. (2021). Using Quizizz To Improve Reading Comprehension Learning. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 12(9), 2709-2724.

Suwarto, S. (2021). The Characteristics of Indonesia Second-semester Final Test for Eighth-grade Students. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 12(9), 356-370.

Suwarto, M. P., & Musa, M. Z. B. (2022). Karakteristik Tes Ilmu Pengetahuan Alam. Jurnal Pendidikan, 31(1), 109-120.

Suwarto, M. P. (2022). Pedagogik Ilmu Pengetahuan Alam. Penerbit Lakeisha.

Suwarto, S. (2023). The Characteristics of the First Semester Final Test Indonesian Class 7. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 14(1), 68-89.

Suwarto, S., Suyahman, S., Meidawati, S., Zakiyah, Z., & Arini, H. (2023). The COVID-19 Pandemic and The Characteristic Comparison of English Achievement Tests. Perspektivy Nauki i Obrazovania, (2 (62)), 307-329.

Suwarto, S., & Hidayah, A. (2023). The Analysis of the Brain Dominance and Language Learning Strategy Used by University EFL Learners. Journal of General Education and Humanities, 2(1), 79-90.

Suwarto, S., & Hidayah, A. (2023). The Analysis on the Students Brain Dominance and Learning Style Toward Their Reading Proficiency. International Journal of Research and Innovation in Social Science, 7(1), 1201-1214.

Sudarwati, N., Nurhayati, D., Andayani, E., & Suwarto, S. (2023). Effects Of Using a Web Blog in Online Laboratory as A Digital Marketing Platform Towards Students’ Achievement with Different Motivation Levels in Entrepreneurship Learning Practicum. Eurasian Journal of Educational Research, 103(103), 173-189.

Downloads

Published

2025-07-01

How to Cite

Eka, R., & Prameswari, N. K. (2025). Peran Guru Sebagai Teladan dalam Membentuk Karakter Siswa Pada Pendidikan Pancasila Di Kelas III SDN Kandangan 1/121 Surabaya. Jurnal Pendidikan, 34(2), 77–86. https://doi.org/10.32585/jp.v34i2.6289

Issue

Section

Artikel

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.