Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Materi Sistem Ekskresi Melalui Inkuiri Terbimbing Pada Siswa SMP Negeri 1 Kemalang
DOI:
https://doi.org/10.32585/jbl.v2i2.1240Abstract
This study aimed to improve the learning outcomes of class VIII E students of SMP Negeri 1 Kemalang in the 2018 2019 academic year using the Guided Inquiry learning model. This research was a class action research consisting of 2 cycles. Each cycle consists of planning. observation and reflection. Data were taken from students who were the subject of research. The technique of collecting data using observations, written tests and documentation. The data analysis technique used comparative descriptive. The results showed that study stated at the first cycle of student activity were 67% and learning completeness was 73%. In cycle II, student activity was 80 %. Already met the performance indicators ?75% of students achieved high activity criteria (? 75%). Classical completeness increased by 87%, it has met the performance indicator, namely ? 85%. So it can be concluded that the guided inquiry learning model can improve student learning outcomes.
Keywords: learning activities, learning outcomes, guided inquiry
Downloads
References
Ambarwati, Dwi. 2017. “Meningkatkan Hasil belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Pada Materi Sebaran Barang Tambang Di Kelas IX IPS SMA N 2 Probolinggo Tahun Ajaran 2016/2017”. Jurnal Pendidikan Geografi. 2 (22) 76-84. http://journal2.um.ac.id/index.php/jpg/. Diakses pada: Rabu, 30 September 2020.
Amiasih, Tri., Slamet Santosa, Sri Dwiastuti. 2017. Peningkatan Kemampuan Bertanya Dan Keaktifan Berkomunikasi Peserta Didik Melalui penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing. Jurnal Bioedukasi. 10(2) 7-11, Surakarta: Universitas Sebelas Maret.
Amilasari, A dan Sutiadi A. 2008. Peningkatan Kecakapan Akademik Siswa SMA Dalam Pembelajaran Fisika Melalui Penerapan Inkuiri Terbimbing. Jurnal Pengajar MIPA. 12(2) 1-8, Jakarta: UPI.
Arikunto, Suharsimi. 2001. Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research Car). Jakarta:Bumi Aksara.
Arikunto, S dan Supardi. 2007. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Daryanto dan Mulyo. 2012. Model Pembelajaran Inovativ. Yogyakarta: Gava Media.
Djamarah, Syaiful Bahri. 2005. Guru Dan anak didik Dalam Interaksi Anak Didik. Jakarta: Rineka Cipta.
Hamalik, Oemar. 2003. Psikologi Belajar dan Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Hamruni. 2009. Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Insan Madani.
Hanafiah, Nanang dan Suhana, Cucu. 2012. Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Refika Aditama.
Hanik, Nur Rokhimah., Sri Harsono, Anwari Adi Nugroho. 2018. Penerapan Pendekatan Contextual Teaching And Learning Dengan Metode Observasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata Kuliah Ekologi Dasar. Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA. 2 (9) 127-138, Sukoharjo: Universitas Veteran Bangun Nusantara.
Iswatun, I., M. Mosik, Bambang Subali. 2017. Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan KPS dan Hasil Belajar Siswa SMP Kelas VIII. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA. 3 (2) 150-160, Semarang: Universitas Negeri Semarang.
Jerminari, Andi. 2016. Pengaruh Model pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Hasil belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Rambah Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FKIP Prodi Biologi. 1 (2). Riau : Universitas Pasir Pengaraian.
Liewellyin, O. 2000. Inquire Within Implementing Inquiry-Based Science Standars. USA: Corwin Press. Inc.
Mulyati. 2005. Psikologi Belajar. Yogyakarta: ANDI Yogyakarta.
Murningsih, I., Masykuri M, Mulyani B. 2006. “ Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Sikap Ilmiah dan Prestasi Belajar Kimia Siswa”. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2 (2), 177. https://doi.org/10.21831/jipi.v2i2.11196/. Diakses pada: Rabu, 30 September 2020.
Nugroho, Anwari Adi. 2018. Keefektifan Penggunaan Model Bio Molekuler Berbasis Learning Cycle 7E Untuk Memberdayakan Kemampuan Berpikir Mahasiswa. Prosiding Biology Education Conference. 1 (15) 620-626, Sukoharjo: Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo.
Nurhalimah, Siti, Ratu Betta, Tavsiri Efkar. 2015. Penerapan Model Inkuiri Terbimbing Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Dan Penguasaan Konsep Siswa. Jurnal pendidikan dan Pembelajaran Kimia. 3(4) 997-1010. Lampung: Universitas Lampung.
Pekerti, F.A., Jalmo. T., Marpaung. R.R.T. 2013. Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Aktifitas Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Biologi Terdidik Wahana Ekspresi Ilmiah. 7 (1). Lampung : Universitas Lampung.
Pujiyanto, Andi. 2017. Model Pembelajaran Inovatif Untuk Pembelajaran. https://anekamodelpembelajaran.blogspot.com. Diakses pada: 12 Februari 2019, jam 17.00)
Purwanto. 2009. Evaluasi Hasil Belajar. Surakarta: Pustaka Belajar.
Roestiyah N.K. 2001. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
------------------, 2008. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Safitri, Nadidah., Sunarmi, Hadi Suwono. 2015. Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil belajar Siswa Kelas VIIIC SMP N 10 Malang. Jurnal Pendidikan Biologi. 1(7) 31-38, Malang: Universitas Negeri Malang.
Sanjaya, Wina. 2006. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Scott, C., Tomasek, T. dan Matthews, C.E. 2010. Thingking Like a Scientist Science and Children, 48(1), 38.
Slameto. 2003. Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Asdamasatya.
Sudjana, Nana. 2000. Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Sudjana, Nana. 2004. Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo Offset.
Sudjana, Nana. 2008. Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru. Algensindo.
Sukma, Laili Komariyah, Muliati Syam. 2016. Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing (Guided Inquiry) Dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa. Saintifika. 1(18) 59-63, Samarinda: Universitas Mulawarman.
Sunarmi, S., Bimo Budi S, Ahmad Rante S. 2017. Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik Di SMA Negeri 01 Manokwari (studi Pada Pokok Bahasan Kelarutan dan Hasil Kali Kelarutan). Jurnal Nalar Pendidikan. 1(7) 21-24, Manokwari: Universitas Manokwari.
Suryabrata, S. 2003. Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: Rako Press.
Suwarto. 2013. Pengembangan Tes Diagnostik Dalam Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. 256 Hal
Suyadi. 2013. Strategi Pembelajaran Pendidikan Karakter. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Tarigan, Irma SM., Rita Juliani, Juli Limbong. 2018. Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Hasil belajar Dan Aktivitas Belajar Siswa Kelas X SMA Swasta Katolik Budi Murni 2 Medan Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Fisika. 1 (7), Medan : Universitas Negeri Medan.
Trianto. (2012). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Umiarso dan Imam Gojali. (2010). Manajemen Mutu Sekolah di Era Otonomi. Pendidikan. Yogyakarta: IRCiSoD
Wahyuni, N. Esa, B. (2008). Teori Belajar Dan Pembelajaran. Jogjakarta: AR-Ruzz Media.
Winaputra dan Tita Rosita. (1995). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran. Bandung: San Grafika.
Yuniastuti, E. (2013). “Peningkatan Ketrampilan Proses, Motivasi dan Hasil Belajar Biologi Dengan Strategi Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Pada Siswa Kelas VII SMP Kartika V-1 Balikpapan”. EDUCATIONIST: Jurnal Kajian Filosofi, Teori, Kulaitas Dan Manajemen Pendidikan, 14 (1). http://ejournal.upi.edu/index.php/JER/article/viewFile/3509/2489. Diakses pada: Rabu, 30 September 2020.
Zaini, H. (2007). Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: CTSD IAIN Sunan Kalijaga dan Pustaka Insan Madani.
Zaini, H. (2009). Strategi Pembelajaran Aktif Implementasi dan Kendala di Dalam Kelas dalam Seminar dan Lokakarya Peningkatan Kualitas Pembelajaran aktif Learning Menuju Profesionalisme Guru, Surakarta:. Universitas Sebelas Maret.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with the Journal of Biology Learning agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.