Feasibility of Flash Flipbook Media of Fungi Classification Based on the Fungi Inventory in Mount Pemangkat
DOI:
https://doi.org/10.32585/jbl.v4i1.1851Keywords:
Feasibility, Media, Flash flipbook, FungiAbstract
This study aims to find out the feasibility of flash flipbook media based on the results of macroscopic fungi inventory found in the Mount Pemangkat Protected Forest, Sambas Regency. The form of research used is quantitative descriptive methods. The creation of flash flipbook media is enriched with the richness of local fungi found in the Protected Forest of Mount Pemangkat, Sambas Regency. Flash flipbook media is validated by five validators, including two lecturers of Biology Education Tanjungpura University and three high school teachers who were determined using purposive sampling techniques. Flipbook flash media validation sheets are assessed using the Likert scale and data analysis based on the Lawshe Formula (1975). Validation of flash flipbook media obtained a CVI (Content Validity Index) value of 0.94, so it is declared feasible and can then be used as a learning medium in the fungi classification sub-material and provide additional information about the diversity of mushrooms in the surrounding environment for students of class X high school.
Downloads
References
Achmad, Mugiono, Arlianti, T., & Azmi, C. (2013). Panduan Lengkap Jamur. Jakarta: Penebar Swadaya.
Anis, N. (2016). Untung Berlimpah dari Budidaya Jamur Tiram. Depok: Villam Media.
Anshori, M. S. Z. (2013). Rancang Bangun Virtual Laboratory Experimentation Fisika dalam Pokok Bahasan Induksi Magnet Dan Elektromagnet. Skripsi.
Arif, A. ., Muin, M. ., Kuswinanti, T., & Harfiani, V. (2007). Isolasi Dan Identifikasi Jamur Kayu Dari Hutan Pendidikan Dan Latihan Tabo Tabo Kecamatan Bungoro Kabupaten Pangkep. Jurnal Perennial , 3(2), 49–54.
Ariyanto, A., Priyayi, D. ., & Dewi, L. . (2018). PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN BIOLOGI DI SEKOLAH MENENGAH ATAS (SMA) SWASTA SALATIGA. Jurnal Bioedukasi , 9(1), 56.
Arsyad, A. (2017). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press.
Churri, M. . A. ., & Agung, Y. . A. (2013). Pengembangan Materi dan Media Pembelajaran Mata Pelajaran Dasar Kompetensi Kejuruan Teknik Audio Video untuk SMK Negeri 7 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro , 2(2), 803–809.
Daryanto. (2013). Menyusun Modul Bahan Ajar untuk Persiapan Guru dalam Mengajar. Yogyakarta: Gava Media.
Dwi Chaerunisa, F. (2019). MEMBANGUN KREATIFITAS DAN INOVATIF PESERTA DIDIK MELALUI INTERNET SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 678–687.
Falahudin, I. (2014). Pemanfaatan Media dalam Pembelajaran.
Gusti, S. . (2017). Analisis Hasil Implementasi Kurikulum 2013 dalam Aspek Sikap, Pengetahuan, dan Keterampilan pada Mata Pelajaran Biologi SMA di Kabupaten Sleman Yogyakarta. Jurnal Prodi Pendidikan Biologi (Vol. 6).
Hardiansyah, D., & Sumbawati, M. . (2016). Pengembangan Media Flash Flipbook PENGEMBANGAN MEDIA FLASH FLIPBOOK DALAM PEMBELAJARAN PERAKITAN KOMPUTER UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS X TKJ SMK NEGERI 7 SURABAYA Dimas Hardiansyah.
Isnaeni, N. (2020). Media Pembelajaran dalam Pembentukan Interaksi Belajar Siswa. Jurnal Syntax Transformation , 1(5), 2721–2769.
Lawshe, C. H. (1975). a Quantitative Approach To Content Validity. Personnel Psychology, 28(4), 563–575. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x
Maya, A. E., Huzaifah, S., & Madang, K. (2017). IMPLEMENTASI NILAI PENDIDIKAN KARAKTER PADA PEMBELAJARAN BIOLOGI DI SEKOLAH MENENGAH ATAS.
Mukti, I. N. C., & Nurcahyo, H. (2017). Pengembangan media pembelajaran biologi berbantuan komputer untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 3(2), 137. https://doi.org/10.21831/jipi.v3i2.7644
Mustika, Z., & Pd, M. (2015). URGENITAS MEDIA DALAM MENDUKUNG PROSES PEMBELAJARAN YANG KONDUSIF. Jurnal Ilmiah CIRCUIT (Vol. 1).
Nugroho, A. A., & Subiyantoro, S. (2017). Pengembangan Modul Sistematika Tumbuhan Tinggi Berbasis Guided Discovery untuk Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Pendidikan Biologi. Bio-Pedagogi: Jurnal Pembelajaran Biologi, 6(2). Retrieved from https://jurnal.uns.ac.id/pdg/article/view/20696
Nugroho, H., & Syamswisna, Y. (2016). KELAYAKAN MEDIA FLASH FLIPBOOK PADA SUBMATERI MANFAAT KEANEKARAGAMAN HAYATI UNTUK KELAS X SMA.
Nurrita, T. (2018). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA (Vol. 3).
Nuruliah, W., Syamswisna, & Yokhebed. (2017). KELAYAKAN MEDIA FLASH FLIPBOOK PADA MATERI KEANEKARAGAMAN HAYATI KELAS X SMA.
Prastowo, A. (2015). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar. Yogyakarta: DIVA Pres.
Puspa Sari, M., Huzaifah, S., Lucia Maria Santoso, dan, Raya Palembang-Inderalaya Km, J., & Ogan Ilir Sumatera Selatan, I. (2014). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA VIDEO TERHADAP HASIL BELAJAR IPA BIOLOGI SISWA KELAS VIII DI SMP NEGERI 9 PALEMBANG.
Sanjaya, W. (2008). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Grouf.
Septiana Dwi Puspita Sari, O. (2015). Pengembangan ICT dalam Pembelajaran MANFAAT MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS ICT (INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY) DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Suryani, N. (2016). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN SEJARAH BERBASIS IT.
Susilana, R., & Riyana, C. (2009). media pembelajaran. Bandung: Wacana Prima.
Talakua, C., & Aloatuan, F. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Flipchart terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas X SMA Negeri 24 Maluku Tengah. BIODIK, 7(1), 95–101. https://doi.org/10.22437/bio.v7i01.12228
Utama, C., Kentjananingsih, S., & Rahayu, Y. S. (2014). PENERAPAN MEDIA PEMBELAJARAN BIOLOGI SMA DENGAN MENGGUNAKAN MODEL DIRECT INSTRUCTION UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA. Jurnal Pena Sains, 1(1).
Wati, A. C. A., Wiharti, T., & Nugroho, A. A. (2019). PENGEMBANGAN MODUL BRYOPHYTA BERBASIS HASIL PENELITIAN DI TAHURA NGARGOYOSO KARANGANYAR UNTUK SISWA KELAS X SMA. Florea : Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya, 6(2), 54. https://doi.org/10.25273/florea.v6i2.5083
Yunida, N., Syamswisna, L., Fitri, Y., Program, S., Pendidikan, B., & Fkip, U. (2014). INVENTARISASI JAMUR DI GUNUNG SENUJUH KABUPATEN SAMBAS DAN IMPLEMENTASINYA DALAM PEMBUATAN FLASH CARD.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with the Journal of Biology Learning agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.