The Feasibility of Magazine Media with Utilization of Indonesian Biodiversity Submaterial Based on Medicinal Plants
DOI:
https://doi.org/10.32585/jbl.v4i1.1810Keywords:
Pembelajaran, Media, Majalah, Tumbuhan ObatAbstract
This study aims to determine the appropriate use of learning media in the form of media for the use of sub-materials for the use of Indonesian biodiversity for class X, plant-based high schools. The research method used is descriptive. The research was conducted in 2 stages, namely plant inventory and media feasibility test. Inventory of medicinal plants in the village of Selat Remis was carried out by means of observation, interviews, and documentation. The results of the plant inventory in Selat Remis Village found 77 species of plants used by the community as used according to needs carried out in three stages of media creation, media validation, and data analysis. The magazine media was validated by two Biology education lecturers and three high school teachers who were determined using purposive sampling, namely, State Senior High School 1 Teluk Pakedai, State High School one Rasau Jaya, and Madrasah Aliyah Negeri 1 Kubu Raya. The validation assessment uses a Likert scale and data analysis based on the Lawhse formula (1975) by five validators and obtains a Content Validity Index (CVI) result of 1.00 so that the contents of the magazine media on the sub-material of the use of Indonesian biodiversity for class X Senior high school are said to be valid and feasible to use.
Downloads
References
Ana Fatona, L. & supriyanto. (2017). Penerapan BIOMAGZ Sebagai Suplemen dalam Pembelejaran Sistem Reproduksi di SMA. Journal of Biology Education, 6(1), 104–109.
andi ariani ariska. (2014). Pengaruh Aktualitas Berita Terhadap Keputusan Menggunakan Situs Kompas.COM. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI ALAUDDIN MAKASSAR.
Asfuriyah. (2015). Pengembangan Majalah Sains Berbasis Contectual Learning Sebagai Media Pembelajaran IPA Tema Pemanasan Global untuk SMP, 4(1), 14–18.
Astuti dan aulia. (2014). Tata Letak Ilustrasi Ditinjau Dari Segi Proporsional Ilustrasi Pada Buku Pendamping Tematik Terpadu IPA Jilid 1 Sesuai Kurikulum 2013 Terbitan Erlangga. Jurnal Publipreneur., 2(3), 67–79.
Beatha, Y.A., Entin, D., & T. (2018). Kelayakan Majalah Materi Keanekaragaman Hayati Dari Buah Baladok Jempari dan Titidan. Jurnal Untan, 7(12), 6.
Fardiana. (2014). Jurnal Professional FIS UNIVED Vol.1 No.1 Februari 2014, 1(1).
Fuad & Palennari. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran E-Magazine Sebagai Sumber Belajar Biologi Siswa Kelas XII. Jurnal Biology Teaching Learning., 3(1), 38–45.
Gumelar, R. . (2014). Layout Majalah Sebagai Sebuah Cerminan Identitas Pembaca Studi Kasus Layout Majalah Cosmpolitan dan Aneka Yes. Jurnal Komunikasi., 2(1), 51–57.
Hasanah, F. N. (2020). Keanekaragaman dan Kemelimpahan Tumbuhan Paku di Cagar Alam Donoloyo sebagai Bahan Pengembangan Multimedia Interaktif Biologi di. Journal of Biology Learning, 2(2), 104–111.
Hasanah, H. & M. (2016). Penggunaan Bahasa Indonesia Pada Majalah Teknokra Edisi Tahun 2013-2015 dan Implementasinya. Jurnal Kata (Bahasa, Sastra Dan Pembelajaran)., 1–12.
Hasian, I. & D. I. (2019). Analisis Perkembangan Elemen Desain Cover Majalah Gogirl. Jurnal Magenta STMK Trisakti, 3(2), 506–520.
Indaryanti, E, S. N. & S. (2018). Analisis Kesesuaian Indikator terhadap Kompetensi Dasar pada Pelajaran Matematika oleh Guru Sekolah Menengah Palembang. Jurnal Gantang, 4(2), 103–109. https://doi.org/10.31629/jg.v4i2.1429
Khoirina, M. (2021). Gaya bahasa majalah, 5, 1–15.
Kurniawati. (2015). Pengembangan majalah biosmart invertebrata untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa sma.
Lawshe, C. H. (1975). a Quantitative Approach To Content Validity. Personnel Psychology, 28(4), 563–575. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x
Munadi Y. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta: Referensi GP press Group.
Mustikarini, P. (2016). Pengembangan Majalah Fisika sebagai Alternatif Sumber Belajar Mandiri Berkarakter Islami Melalui Materi Fluida Dinamis untuk Menumbuhkan Sikap Spiritual dan Motivasi Belajar pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Bantul. Jurnal Pendidikan Fisika, 5(2), 98–105.
Najihah, S., & Sanjaya, I. gusti M. (2014). Pengembangan Model E-Book Interaktif Termodifikasi Majalah Pada Materi Struktur Atom. Unesa Journal of Chemical Education, 3(3), 100–104.
Nurrita, T. (2018). pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Misykat, 03 (01)(2), 171–187. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1321/2/022099
Oktiningtyas, P. (2018). Kemenarikan Konten Berita Dalam Menarik Minat Pembaca Majalah Bumi Mina Tani the Attractiveness of News Content in Attracting Readers’ Interest of Bumi Mina Tani Magazine. Jurnal Litbang, XIV(2), 83–92.
Pranaka, R. N., Yusro, F., & Budiastutik, I. (2020). Pemanfaatan Tanaman Obat Oleh Masyarakat Suku Melayu Di Kabupaten Sambas. Jurnal Tumbuhan Obat Indonesia, 13(1), 1–24. https://doi.org/10.22435/jtoi.v13i1.1887
Pratiwi, N., Gardjito, G., & Hamidah, A. (2018). Pengembangan Majalah Biologi Sebagai Media Pembelajaran Pada Pokokbahasan Protista Kelas X Mia Di Sma N 7 Kota Jambi. Biodik, 3(1), 27–34. https://doi.org/10.22437/bio.v3i1.4880
Prayanto, W. . (2007). Peranan Foto Pada Perwajahan Majalah. Jurnal Majalah Ilmiah Pembelajaran, 5(2), 185–195. https://doi.org/10.21831/imaji.v5i1.6682
Pribadi, B. . (2017). Media dan Teknologi dalam Pembelajaran. (Kencana). Jakarta: Kencana.
Riyani, D. (2013). Pengembangan Majalah Biomagz Sebagai Alternatif Sumber Belajar Mandiri pada Mata Pelajaran Biologi untuk Siswa SMA/MA Kelas X. SKRIPSI : Program Studi Pendidikan Biologi Fakultas Sains Dan Teknologi UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Rudiawan, Y., Hanik, N. R., & Nugroho, A. A. (2021). Keragaman Bryophyta di Kawasan Wisata Alam Candi MuncarWonogiri Sebagai Bahan Pembuatan Multimedia Interaktif Biologi SMA. Jurnal Esabi (Jurnal Edukasi Dan Sains Biologi), 3(2), 73–80. Retrieved from https://esabi.bunghatta.ac.id/index.php/esabi/article/view/15%0Ahttps://esabi.bunghatta.ac.id/index.php/esabi/article/download/15/9
Sari, J. I., Syamswisna, & Yokhebed. (2016). Kelayakan Bahan Ajar Modul Pada Materi Keanekaragaman Hayati Kelas X SMA. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FKIP UNTAN, 1(2), 1–11.
Setyo Eko Atmojo. (2009). Sumber Belajar Dengan Metode Guide Discovery Inquiry Laboratory Lesson Materi Keanekaragaman Hayati Di Sma N 2 Cepu. Negeri Semarang.
Sitepu. (2015). Penulisan Buku Teks Pelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Subiyantoro, S., & Nugroho, A. (2018). Android-based Instructional Media Development Procedure to Enhance Teaching and Learning in The Age of Disruption 4.0. In International Conference on Applied Science and Engineering (ICASE 2018) Android-based (Vol. 175, pp. 152–155). Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/icase-18.2018.41
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suryani, I. F. (2016). Pengembangan Majalah BIORE (Biologi Reproduksi) Submateri Kelainan dan Penyakit pada Sistem Reproduksi Sebagai Sumber Belajar Mandiri Siswa SMA/MA. Pengintegrasian Nilai Karakter Dalam Pembelajaran Kreatif Di Era Masyarakat Ekonomi ASEAN, Yang Diselenggarakan Oleh Universitas Muhammadiyah Ponorogo, 3.
Tatang. (2012). Ilmu Pendidikan. Bandung: CV. Pustaka Setia.
Thobroni, M. (2016). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.
Widyastuti, T. & P. (2014). Pengobatan Herbal untuk Penyakit Ringan. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Witari, N. N. S., & Wardana, K. N. H. (2017). Analisis Visual Sampul Majalah “Bobo” Edisi Bulan April 2016. Prasi, 12(1), 50–60. https://doi.org/10.23887/prasi.v12i01.13917
Yuniarti, S. (2015). Efektifitas Penggunaan Majalah Biomagz Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas X di SMA N 2 Bangutapan.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with the Journal of Biology Learning agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.