The Effect of Combining the Discovery Learning with Problem Based Learning on Students' Problem Solving Ability in Biology Learning
DOI:
https://doi.org/10.32585/jbl.v4i2.2370Keywords:
Problem Based Learning, Discovery Learning, BiologyAbstract
This study aims to determine the effect of a combination of Discovery Learning and Problem Based Learning on the problem solving abilities of class X students at SMA Negeri 9 Malang. The method used in this research is quasi-experimental with a quantitative approach. Data collection techniques used were interviews, problem-solving ability tests, sheet validation and documentation. The results showed that there was a significant influence on the problem solving abilities of students using a combination of Discovery Learning and Problem Based Learning models in biology class X IPA Malang State High School which can be seen from the sig (2tailed) value of 0.002<0.05. The combination of the Discovery Learning model with Problem Based Learning provides opportunities for students to be actively involved in the learning process to solve problems that occur in everyday life starting from finding problems, analyzing problems to drawing conclusionsDownloads
References
Ana Fauziah. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas X IPA MA Negeri 1Lubut Linggan. Jurnal Pendidikan Matematika. 1 (1).
Anggraini, W. N., Purwanto, A., & Nugroho, A. A. (2020). Peningkatan hasil belajar kognitif biologi melalui problem based learning pada siswa kelas x sma negeri 1 bulu sukoharjo. IJIS Edu: Indonesian Journal of Integrated Science Education, 2(1), 55-62.
Aris Shohimin. (2014). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) diserta Mind Mapping untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Siswaa Kelas X SMA Negeri 1 Tawangsari. Journal of Biology Learning. 1 (1).
Arikunto. (2006). Penerapan Metode Pembelajaran Think Pair, and Share dalam Pembelajaran Menulis Teks Berita. Mimbar Pendidikan: Jurnal Indonesia untuk Kajian Pendidikan. 3(1). http://ejournal.upi.edu/index.php/mimbardik.
Ayuliasari. (2017). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) disertai Mind Mapping untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Tawangsari. Journal of Biology Learning. 1 (1).
Barry & King. (2004). Pengaruh Metode Pembelajaran dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Sejarah Siswa di SMA 7 Cirebon. Jurnal Pendidikan Sejarah. 3 (2).
Borich. (2006). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar PPKn. Jurnal Civies. 14 (1).
Destalia dkk & Fauzia dkk. (2014). Pengaruh Model PBL dan DL Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Materi Pencemaran Lingkungan Siswa SMA Negeri 13 Medan. Jurnal Biolokus. 3 (1).
Djamarah & Zain. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman. 03 (2). Jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index.php/F
Ekawati. (2017). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika dengan Model Pembelajaran
Problem Based Learning. Jurnal Based Learning. 1 (1)..
.
Fauziah, dkk. (2016). Peranan Problem Based Learning (PBL) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dan Motivasi Belajar Peserta. Didik. Jurnal Pendidikan Tambusai. 2 (4). Hal. 912-917.
Hosnan. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas XI IPA MA Negeri Lubut Linggan. Jurnal Pendidikan Matematika. 1 (1).
Nbina. (2013). Pengaruh Guided Discovery Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar/ iin Wustha Mutnainnah/2020.
Nurliawaty. (2017). Pengaruh Model Pemecahan Masalah Polyo Berbantuan LKPD Terhadap Kemampuan Menganalisis Materi Fisika Peserta Didik SMAN 1 Selong Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 3 (2).
Rerung, dkk. (2017). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Materi Pencemaran Lingkungan Siiswa SMA Negeri 13 Medan. Jurnal Biolokus. 3 (1)
Roestiyah. (2008). Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah pada Siswa SMP. Jurnal Didactical Mathematiccs. 1 (1). Hal. 21-32. http : // Jurnal. unma. ac.id / index. Php / dm.
Ruseffendi. (2005). Perpaduan Model Pembelajaran Aktif Konvensional (ceramah) dengan cooperatif (make-A Match) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial Sains dan Humaniora. 3 (2)
Sanjaya. (2014). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Kemampuan Masalah Matematika Siswa Kelas XI IPA MA Negeri 1 Lubut Linggan. Jurnal Pendidikan Matematika. 1 (1).
Sinta sari, dkk. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VII di SMP Negeri Pangkaje. Jurnal Mosharafh. 7 (1).
Slameto. (2002). Hubungan Kemampuan Menyelesaikan Tugas-Tugas Pelajaran dengan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Konseling
Ulya. N.n. (2010). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa di Kelas VIII MTSN 3 Agam Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika. 4 (1). Hal. 56-62.
Wulan dkk. (2017). Pengaruh Model PBL dan DL Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Materi Pencemaran Lingkungan Siswa SMA Negeri 13 Medan. Jurnal Biolokus. 3 (1).
Wina Sanjaya. (2009). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) disertai Mind Mapping untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Tawangsari. Journal of Biology Learning. 1 (1).
Yusry. A.Y. (2018. Pengaruh Model PBL dan DL Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Materi Pencemaran Lingkungan Siswa SMA Negeri 13 Medan. Jurnal Biolokus. 3 (1).
Yunitasary & Hanifah. U. 2020. Motivasi Belajar Menurun Imbas Dari Covid-19. Jurnal Ilmu Pendidikan. 1 (2). 90-96.
Yusri. A.Y. 2018. Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kela VII di SMP Negeri Pangkajenen. Jurnal Mosharaf. 7 (1).
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with the Journal of Biology Learning agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.