ANALISIS RESPON SISWA SMK PGRI SUKOHARJO TERHADAP PEMBELAJARAN MATEMATIKA MELALUI MEDIA ONLINE

Authors

  • Tri Puji Astuti Pendidikan Matematika - Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo
  • Joesefin Indriayudea Pendidikan Matematika - Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo
  • Titich Estu Hastuti Pendidikan Matematika - Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo
  • Annisa Prima Exacta Pendidikan Matematika - Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo

DOI:

https://doi.org/10.32585/absis.v2i2.1053

Abstract

The objective of this study is to find out the results of the analysis of student responses to mathematics learning through online media. This is descriptive quanlitative study that focuses on learning evaluation using online media. The population are students of class X TBSM, XI OTKP, and XI AKL SMK PGRI Sukoharjo. The sample are selected using simple random sampling technique. The data collection instrument using an online learning questionnaire and for the data analysis use descriptive statistics. The results show that student learn using online media as very effective (7.90%), most of them rated it as effective (34.2%) and ordinary (28.9%). There are also students who considered online learning as ineffective (21.1%) and very ineffective (7.90%). To make mathematics learning even more effective, teachers or educators are further expected to apply the seven principles given by students, namely (1) Learning through video calls, (2) Providing brief learning materials, (3) Providing videos in delivering material, (4) Minimize sending material in the form of large files to save mobile data, (5) Material selection in the video must be based on language criteria that is easy to understand, (6) Keep providing material before assignments, (7) Reducing assignments

Author Biographies

Tri Puji Astuti, Pendidikan Matematika - Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo

Mahasiswa Pendidikan Matematika, Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo

Joesefin Indriayudea, Pendidikan Matematika - Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo

Mahasiswa Pendidikan Matematika, Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo

Titich Estu Hastuti, Pendidikan Matematika - Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo

Mahasiswa Pendidikan Matematika, Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo

Annisa Prima Exacta, Pendidikan Matematika - Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo

Magister Pendidikan - Dosen Pendidikan Matematika, Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo

References

Auliya, R. N. (2016). Kecemasan Matematika Dan Pemahaman Matematis. Jurnal Formatif. 6 (1): 12-22.

Aurora, A. & Efendi, H. 2019. Pengaruh PenggunaanMedia Pembelajaran E-Learning terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa di Universitas Negeri Padang. Jurnal Teknik Elektro dan Vokasional. 5(2) : 11-16.

Bawelle, C. F. N., Lintong, F., & Rumampuk, J. 2016.Hubungan Penggunaan Smartphone dengan Fungsi Penglihatan Pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Sam Ratulangi Manado Angkatan 2016. Jurnal e-Biomedik. 4(2) : 1-6.

Hartanto, W. 2016. Penggunaan E-learning Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Ekonomi. 10(1) : 1–18.

Ibrahim, D. S. & Suardiman, S. P. 2014. Pengaruh Penggunaan E-learning Terhadap Motivasi dan Prestasi Belajar Matematika Siswa Sd Negeri Tahunan Yogyakarta. Jurnal Prima Edukasia. 2 (1) : 66– 9.

Kuntarto, E. 2017. Keefektifan Model Pembelajaran Daring dalam Perkuliahan Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. Journal Indonesia Language Education and Literature. 3(1) : 53-65.

Mahnun, N. 2018. Implementasi Pembelajaran Online dan Optimalisasi Pengelolaan Pembelajaran Berbasis Online di Perguruan Tinggi Islam Dalam Mewujudkan World Class University. IJIEM:Kajian Teori dan Hasil Penelitian Pendidikan. 1(1) : 29-36.

Nadziroh, F. 2017. Analisa Efektifitas Sistem Pembelajaran Berbasis E-Learning. Jurnal Ilmu Komputer dan Desain Komunikasi Visual. 2(1) : 1-14.

Puspitasari, P., Putri, P. S. J., & Wuryani, W. 2018. Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa IKIP Siliwangi. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. 1(2) : 227-232.

Sari, P. 2015. Memotivasi Belajar Dengan Menggunakan E-Learning. Jurnal Ummul Qura. 6(2) : 20-35.

Setiawardhani, R. T. 2013. Pembelajaran Elektronik (E-Learning) dan Internet dalam Rangka Mengoptimalkan Kreativitas Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi. 1(2) : 82-96.

Sianturi, S. R., & Lisum, K. 2018. Peningkatan Motivasi Belajar melalui Evaluasi E-Learning pada Institusi Keperawatan di Jakarta dan Depok. Jurnal Pendidikan Keperawatan Indonesia. 4(2) : 122-130.

Sidabutar, L., Adhitya, T., Wong, F., Rici, M., & Wibisono, Y. P. 2019. Analisis Penggunaan Game Online Mobile Terhadap Kesehatan Mata Pada Mahasiswa FTI UAJY. Proceeding SINTAK. 3 : 402-410.

Suhery., Putra, T. J., & Jasmalinda. 2020. Sosialisasi Penggunaan Aplikasi Zoom Meeting dan Google Classroom Pada Guru di SDN 17 Mata Air Padang Selatan. Jurnal Inovasi Penelitian. 1(3) : 129-132.

Wardani, D. N., Toenlioe, A. J. E., & Wedi, A. 2018. Daya Tarik Pembelajaran di Era 21 dengan Blended Learning. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan. 1(1) : 13-18.

Yensy, N. A. 2020. Efektifitas Pembelajaran Statistika Matematika Melalui Media Whatsapp Group Ditinjau Dari Hasil Belajar Mahasiswa (Masa Pandemi Covid 19). Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia. 5(2) : 65-74.

Downloads

Published

2021-03-19

How to Cite

Astuti, T. P., Indriayudea, J., Hastuti, T. E., & Exacta, A. P. (2021). ANALISIS RESPON SISWA SMK PGRI SUKOHARJO TERHADAP PEMBELAJARAN MATEMATIKA MELALUI MEDIA ONLINE. Absis: Mathematics Education Journal, 2(2), 68–76. https://doi.org/10.32585/absis.v2i2.1053