ANALISIS KESALAHAN PENYELESAIAN SOAL URAIAN ULANGAN AKHIR SEMESTER (UAS) GASAL MATEMATIKA SISWA SMP NEGERI 2 NGUTER

Authors

  • endang handaripraba SMP Negeri 2 Nguter

DOI:

https://doi.org/10.32585/absis.v2i1.1124

Abstract

The objective of this research is to identify the mistakes made by students in solving final exam problems of 2017/2018 in odd semester so that similar errors can be minimized for later learning achievement of mathematics can be improved. This is qualitative research. Data collection techniques in this study are interviews and documentation. The results of the study were: (1) malpractice procedure 16%, including low error rate, (2) response level conflict level of 28%, including medium error rate, and (3) hierarchical problem skills (skills hierarchy problem) of 5.56% then including the error rate is very low.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altun, S. D. G., & Konyalioglu, A. C. (2019). The influence of mistake-handling activities on mathematics education: An example of definitions. European Journal of Educational Research, 8(2), 467–476. https://doi.org/10.12973/eu-jer.8.2.467

Ardiawan, Y. (2015). Analisis Kesalahan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Soal Induksi Matematika di IKIP PGRI Pontianak. Jurnal Pendidikan Informatika Dan Sains, 4(1), 147–163.

Eko, A., Putro, C., Susanto, H. A., & Exacta, A. P. (2020). SISWA DENGAN PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TWO STAY TWO STRAY BERBASIS LESSON STUDY PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA PEMINATAN KELAS XI MIPA 2 SMA N 1 WERU SUKOHARJO TAHUN AJARAN 2019 / 2020. 14(April 2019), 1–14.

Exacta, A. P., & Hadiprasetyo, K. (2018). Tingkat Berpikir Mahasiswa Pada Mata Kuliah Geometri Ditinjau Dari Gaya Kognitif. Journal of Mathematics and Mathematics Education, 8(2), 125–137. https://doi.org/10.20961/jmme.v8i2.25846

Hadiprasetyo, K., Exacta, A. P., & Maharani, A. (2020). MATEMATIKA DENGAN PEMBELAJARAN DALAM JARINGAN ( DARING ) SELAMA MASA DARURAT COVID-19 PADA SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 2 NGADIROJO TAHUN AJARAN 2019 / 2020. Jurnal Pendidikan, Sains, Sosial Dan Agama, VI, 6–12.

Haryanti, M. D., Herman, T., & Prabawanto, S. (2019). Analysis of students’ error in solving mathematical word problems in geometry. Journal of Physics: Conference Series, 1157(4). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1157/4/042084

Johar, R., & Lubis, K. R. (2018). The analysis of students’ mathematical representation errors in solving word problem related to graph. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 5(1), 96. https://doi.org/10.21831/jrpm.v5i1.17277

Mawaddah, S., & Anisah, H. (2015). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Pembelajaran Matematika dengan Menggunakag) di SMPn Model Pembelajaran Generatif (Generative Learning) di SMP. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 166–175. https://doi.org/10.20527/edumat.v3i2.644

Rahmawati, A. (2017). Analisis Kesalahan Mahasiswa Pendidikan Matematika Dalam Menyelesaikan Soal Pertidaksamaan Pada Mata Kuliah Kalkulus I. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 81–90.

Riswanto, A., & Aryani, S. (2017). Learning motivation and student achievement : description analysis and relationships both. COUNS-EDU: The International Journal of Counseling and Education, 2(1), 42. https://doi.org/10.23916/002017026010

Saputri, R. R., Sugoarti, T., Murtikusuma, R. P., Trapsilasiwi, D., & Yudianto, E. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Materi Fungsi Berdasarkan Kriteria Watson Ditinjau Dari Perbedaan Gender Siswa SMP Kelas VIII. Kadikma, 9(2), 59–68.

Siswandi, E., & Sujadi, I. (2016). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Kontekstual Pada Materi Segiempat Berdasarkan Analisis Newman Ditinjau Dari Perbedaan Gender ( Studi Kasus pada Siswa Kelas VII SMPN 20 Surakarta ). Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 4(7), 633–643.

Styawan, S. W., Susilowati, D., & Wulandari, A. A. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing Terhadap Prestasi Belajar Matematika. ABSIS: Mathematics Education Journal, 1(1). https://doi.org/10.32585/absis.v1i1.308

Suyitno, A. (2015). Learning Therapy For Students In Mathematics Communication Correctly Based-On Application Of Newman Procedure (A Case Of Indonesian Students). International Journal of Education and Research, 3(1), 529–538.

Downloads

Published

2021-03-17

How to Cite

handaripraba, endang. (2021). ANALISIS KESALAHAN PENYELESAIAN SOAL URAIAN ULANGAN AKHIR SEMESTER (UAS) GASAL MATEMATIKA SISWA SMP NEGERI 2 NGUTER. Absis: Mathematics Education Journal, 2(1), 31–37. https://doi.org/10.32585/absis.v2i1.1124

Issue

Section

Artikel