The use of narrative text on Students' Reading Comprehension

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32585/ijelle.v4i2.2935

Keywords:

Narrative text, reading and reading comprehension

Abstract

The goals of the study were derived from the research question describe the effect of using narrative text on students' reading comprehension ability and describe the effectiveness of using narrative text on students' reading comprehension. The This study uses an experimental method with one group pretest and posttest design research instruments. According to (Sugiyono, 2012) the research method is basically a scientific way to obtain data with certain goals and uses. The sample in this study was class VIII SMP NEGERI 5 KOTA SERANG  with a total sample of 29 students with a total population of 297, the sampling method in this study was 10% by random sampling. The t-table value for df = 29 is 2.045, as may be inferred from the study and discussion findings. Because the average value of t arithmetic > t table (8.635 > 2.045) from the pretest data is 50.00 and the average value of t arithmetic > t table from the posttest data is 80.00. the learning results using narrative text to improve students' reading comprehension are more effective than using conventional approaches, and these data indicate that there is an increase in students' reading comprehension, supporting the study's premise.


Author Biography

Dede Rizki Perdiana, STKIP Situs Banten

Pendidikan Bahasa Inggris

References

Agustin, Y. (2019). Kedudukan Bahasa Inggris Sebagai Bahasa Pengantar Dalam Dunia Pendidikan. 354–364. https://doi.org/10.31227/osf.io/xdqjg

Aprinawati, I. (2018). Penggunaan Model Peta Pikiran (Mind Mapping) Untuk Meningkatkan Pemahaman Membaca Wacana Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 2(1), 140–147. https://doi.org/10.31004/basicedu.v2i1.35

Ciptaning, D. Y. (2016). Peningkatan Keterampilan Menulis Narrativedalam Mata Pelajaran Bahasa Inggris Melalui Implementasi Media Audio Visual Pada Siswa Kelas X Di Sma Dwijendra. RETORIKA: Jurnal Ilmu Bahasa, 2(1), 161–177. https://doi.org/10.22225/jr.2.1.201.157-173

Fatah, A. (2018). Pengaruh Penguasaan Tata Bahasa dan Kosakata terhadap Kemampuan Menulis Teks Naratif Bahasa Inggris (Survei pada SMK Swasta di Kota Tangerang). Jurnal Tarbiyah INFERENCE: Journal of English Language Teaching, 01(01), 1–13.

Fitri, I. R., & Wahyuni, R. K. (2018). Analisis Penggunaan Tanda Baca pada Teks Narasi Siswa Kelas VII SMPN 2 Kapur IX. Deiksis, 10(03), 274. https://doi.org/10.30998/deiksis.v10i03.2500

gorys, keraf. (1982). Argumentasi dan Narasi. PT Gramedia.

Indriati, A. (2019). UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR BAHASA INGGRIS TENTANG TEKS NARATIF LISAN DAN TULIS BERBENTUK LEGENDA SEDERHANA MENGGUNAKAN METODE COOPERATIVE LEARNING TIPE COOPERATIVE SCRIPT PADA SISWA KELAS X SMA NEGERI 1 SALEM KECAMATAN SALEM KABUPATEN. 15(3), 167–174.

Kundharu, S. (2014). Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Indoensia. GRAHA ILMU.

Laily, I. F. (2014). Hubungan Kemampuan Membaca Pemahaman Dengan Kemampuan Memahami Soal Cerita Matematika Sekolah Dasar. Eduma : Mathematics Education Learning and Teaching, 3(1). https://doi.org/10.24235/eduma.v3i1.8

Lestyowati, T. (2019). MENINGKATKAN KEMAMPUAN SISWA DALAM MENYUSUN NARRATIVE TEXT MENGGUNAKAN SERIES OF PICTURES DENGAN PENDEKATAN KONTEKSTUAL KELAS VIII-E SMP NEGERI 281 JAKARTA. V, 220–232.

Marginingsih, & Halim, C. (2018). Analisis pemahaman membaca literal mahasiswa teknik informatika di surakarta. 978–979.

Marince, Pramuniati, I., & Sitompul, J. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Pemahaman Membaca Bahasa Prancis Setara A2 Berbasis Techno Pedagogical and Content Knowledge (TPACK). Media Didaktika, 5(1), 1–8.

Nikhmah, A., & Susilowati. (2020). PEMBENTUKAN KARAKTER MELALUI MEMBACA “ NARRATIVE TEXT ” DALAM PEMBELAJARAN Penanaman Karakter merupakan bagian yang sangat penting dari proses pendidikan . Pendidikan karakter merupaka tujuan. 8, 121–138.

Nugroho, C. D. (2015). the Effect of Vocabulary Mastery and Sentence Structure Towards Reading Comprehension. Pengaruh Penguasaan Kosa Kata Dan Struktur Kalimat Terhadap Pemahaman Membaca, 7, 191–200.

Pratita, I. I. (2017). Pengembangan Model Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman (DOKKAI) Mahasiswa Jurusan Bahasa dan Satra Jepang Universitas Negeri Surabaya. Asa, 4, 1–11.

Pujianti, R. (2016). PENINGKATAN PEMAHAMAN MEMBACA NARRATIVE TEXT BERBAHASA INGGRIS MELALUI SCANNING TECHNIQUE PADA SANTRI PONPES MIFTAHUL HUDA CIMAHI. 5(2252), 42–50.

Rahma, A. A. (2020). Efektivitas Penggunaan Virtual Lab Phet Sebagai Media Pembelajaran Fisika Terhadap Hasil Belajar Siswa. Pedagogy, 8(2), 47–51.

Rahmadani, S., Suhartono, S., & Arifin, M. (2017). Kemampuan Menulis Teks Narasi Tentang Pengalaman Libur Sekolah Siswa Kelas Vii Smp Negeri 1 Bermani Ilir Kabupaten Kepahiang. Jurnal Ilmiah KORPUS, 1(2), 218–223. https://doi.org/10.33369/jik.v1i2.4136

Rahmawati, A. (2016). No TitlePENERAPAN SQ3R BERBANTUNAN REKA CERITA GAMBAR UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN MEMBACA DAN HASIL BELAJAR SISWA.

Ramdhan, V. (2017). Pengaruh Penguasaan Kosakata dan Tata Babasa Terhadap Pemahaman Membaca Teks Narasi bahasa Inggris (The influence of the mastery of vocabulary and Grammar Babasa Against reading comprehension Text English Narration). Deiksis, 09(02), 240–246.

Rosita, N. (2019). Pengembangan Keterampilan Membaca Narrative Text Menggunakan Media Flash di Sma ( The Development of English Text Narrative Reading Skills Using Flash Media in High School ). Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 56–64.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi (Mixed Methods). Alfabeta.

Suryosubroto, B. (2009). Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Rineka Cipta.

Susanti, R. (2012). Penguasaan Kosa Kata Dan Kemampuan Membaca Bahasa Inggris. Sdfsd, sdf(2), 87–93.

Syahira, F. (2018). IMPROVING THE STUDENTS’ ABILITY IN WRITING NARRATIVE TEXT BY USING MARATHON TECHNIQUE. 7(2), 44–68.

Tahrun. (2017). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER MELALUI TEKS NARATIF DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS. Prosiding.

Utami, E., Zain, M., & Rozimela, Y. (2014). the Effect of Reader Response Strategy. Journal English Language Teaching, 2(1), 11.

Downloads

Published

2022-12-31

How to Cite

Perdiana, D. R. (2022). The use of narrative text on Students’ Reading Comprehension. International Journal of English Linguistics, Literature, and Education (IJELLE), 4(2). https://doi.org/10.32585/ijelle.v4i2.2935

Issue

Section

Artikel