Development of E-Supplement Teaching Materials Physics Based On Flipbook in Balogo Traditional Games

Authors

  • Afifah Khansa Nadhiroh Universitas Jember

DOI:

https://doi.org/10.32585/ijimm.v4i1.2597

Keywords:

Feasibility, Suplemen Teaching Materials, Traditional Game

Abstract

Indonesia is a country rich in cultural diversity that is spread in every region, one of which is  traditional games. The existence of traditional game from time to time began to eroded and forgotten among children. Along with the development of the times, educators must follow the development of existing technology and not forget the cultural values of the local area. The existence of traditional games can be maintained by introducing and integrating them into learning through teaching materials. Therefore, this research is focused on the development of e-suplement teaching materials physics based on flipbook in balogo traditional games. This research aim to determine the validity and feasibility of e-suplement teaching materials physics based on flipbook in balogo traditional games. This research uses the research and development method od 3D models (define, design and develop) modified Thiagarajan’s 4D models. The results of research indicates that e-suplement teaching materials physics based on flipbook in balogo traditional games is very good with validity 91,36%. The concluded is e-suplement teaching materials physics based on flipbook in balogo traditional games valid and very feasible for use in learning.

References

Adrian, Y., & Laila Agustina, R. (2020). Pengembangan Buku Suplemen Kurikulum 2013 berbasis Flipbook Tema Kearifan Lokal Kalsel untuk Siswa Kelas V SD di Masa Pandemik Covid-19.

Briliant: Jurnal Riset dan Konseptual, 5(4), 769–780.

Agustin, S., Afrizon, R., & Hidayati, H. (2019). Pengujian Validasi Bahan Ajar Fisika Bermuatan Literasi Saintifik Pada Materi Dinamika Rotasi, Kesetimbangan Benda Tegar, Elastisitas dan Hukum Hooke. Pillar of Physics Education, 12(4), 641–648.

Azahari, A. R. (2018). The Condition of Menyipet And Balogo Traditional Sports In Palangka Raya City 1 Universitas Palangkaraya. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Administrasi Negara, 2(1), 27–34.

Badri, M. (2020). Perancangan Media Luar Ruang untuk Kampanye Pencegahan Covid-19 di Komunitas Perdesaan. Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Pengembangan Masyarakat Islam, 14(2), 68–77.

Febrina, L., Taufina, T., & Fachrudin, F. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Pada Keterampilan Menulis Berbasis Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Round Table di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 829–837.

Ferdianto, F., & Setiyani, S. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Media Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Mahasiswa Pendidikan Matematika. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(1), 37–47.

Harefa, A. R. (2019). Peran ilmu fisika dalam kehidupan sehari-hari. Jurnal Warta, 13(2), 1–10.

Ilmi, A. R., Nur, M., & Suryanti. (2018). Desain Riset Prototipe Buku Guru Dan Buku Siswa Berbasis Pembelajaran Terbimbing Untuk Meningkatkan Keterampilan Pemecahan Masalah IPA Pada Siswa SD. Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 4(1), 1–12.

Kapitan, Y. J., Harsiati, T., & Basuki, I. A. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Teks Cerita Fantasi Bermuatan Nilai Pendidikan Karakter di Kelas VII. Jurnal Pendidikan : Teori, Penelitian dan Pengembangan, 2(2), 100–106.

Kodi, A. I., Hudha, M. N., & Ayu, H. D. (2019). Pengembangan Media Flipbook Fisika Berbasis Android untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Pada Topik Perpindahan Kalor. Prosiding Seminar Nasional Fisika (e-jurnal) SNF2015, 1–8.

Kristin, F. (2015). Keefektifan Model Pembelajaran Berbasis Budaya (Pbb) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips. Scholaria : Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 5(2), 46–59.

Magdalena, I., Sundari, T., Nurkamilah, S., Ayu Amalia, D., & Muhammadiyah Tangerang, U. (2020). Analisis Bahan Ajar. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 2(2), 311–326.

Marditha, C., Masriani, M., Muharini, R., Enawaty, E., & Lestari, I. (2022). Pengembangan Suplemen Bahan Ajar Biokimia Dasar Materi Hormon Berbasis Kearifan Lokal Masyarakat Desa Pasti Jaya. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia, 4(1), 46–54.

Nugroho, W., Sumarmi, S., & Ramli, M. (2021). Implementasi Suplemen Bahan Ajar Berbasis Kearifan Lokal pada Subtema Jenis-Jenis Pekerjaan. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian dan Pengembangan, 6(6), 932–939.

Pranata, W., Budijanto, & Utomo, D. H. (2021). Buku Suplemen Geografi Berstruktur A-CAR dengan Model Pengembangan ADDIE. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 6(2), 185–190.

Rahmayantis, M. D., & Nurlailiyah. (2020). Pengembangan Materi Bahan Ajar Menulis Puisi dengan Menggunakan Teknik Pemodelan di SMPN 1 Tulungagung (hal. 243–254).

Reizal, H., Agustiningsih, & Hutama, F. S. (2020). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Infografis Pada Tema Ekosistem Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SD. Muallimuna:

Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 5(2), 54–65.

Sari, M., Murti, S. R., Habibi, M., Laswadi, L., & Rusliah, N. (2021). Pengembangan Bahan Ajar E-Book Interaktif Berbantuan 3D Pageflip Profesional Pada Materi Aritmetika Sosial. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 789–802.

Shufa, N. K. F. (2018). Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Di Sekolah Dasar: Sebuah Kerangka Konseptual. INOPENDAS: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(1), 48–53.

Siddiq, M., & Salama, H. (2019). Etnogradi Sebagai Teori dan Model. Jurnal Komunikasi Antar Perguruan Tinggi Agama Islam, 18(1), 23–48.

Sriwahyuni, I., Risdianto, E., & Johan, H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Menggunakan Flip Pdf Professional Pada Materi Alat-Alat Optik Di Sma. Jurnal Kumparan Fisika, 2(3), 145–152.

Sumalong, O., Kade, A., & Muslimin. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah dalam Strategi Penalaran Kausal berbasis Etnosains terhadap Hasil Belajar Fisika. Jurnal Kreatif Onlin, 9(2), 64–71.

Suryawan, I. . A. J. (2020). Permainan Tradisional Sebagai Media Pelestarian Budaya dan Penanaman Nilai Karakter Bangsa. Genta Hredaya, 2(2), 1–10.

Susilana, R., & Alinawati, M. (2016). Respon Guru Sekolah Dasar Terhadap Penggunaan Buku Guru Dalam Implementasi Kurikulum 2013. PEDAGOGIA Jurnal Ilmu Pendidikan, 12(2), 100–114.

Taufiqy, I., Sulthoni, S., & Kuswandi, D. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Digital Berlandaskan Model Guided-Project Based Learning. Jurnal Pendidikan - Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(4), 705–711.

Downloads

Additional Files

Published

2022-05-30

How to Cite

Nadhiroh, A. K. (2022). Development of E-Supplement Teaching Materials Physics Based On Flipbook in Balogo Traditional Games. Indonesian Journal of Instructional Media and Model, 4(1), 28–35. https://doi.org/10.32585/ijimm.v4i1.2597

Issue

Section

Artikel