Upaya Meningkatkan Motivasi Kerja melalui Supervisi Akademik pada Guru SD Negeri 2 Gunem Kecamatan Gunem Kabupaten Rembang Semester I Tahun Pelajaran 2019/2020
DOI:
https://doi.org/10.32585/jp.v30i1.1198Abstract
Tujuan penelitian ini untuk meningkatkan motivasi kerja guru dan mengetahui seberapa besar peningkatan motivasi kerja guru di SD Negeri 2 Gunem Semester I Tahun Pelajaran 2019/2020 melalui supervisi akademik. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Sekolah (PTS). Subjek penelitian ini adalah semua guru SDN 2 Gunem dengan jumlah guru 8 orang. Waktu penelitian dilaksanakan selama 4 bulan, yaitu bulan Agustus sampai November 2019. Data diperoleh dari hasil pengamatan. Hasil penelitian ini adalah supervisi akademik meningkatkan motivasi kerja guru di SD Negeri 2 Gunem Semester I Tahun Pelajaran 2019/2020. Peningkatan motivasi kerja tersebut ditandai dengan naiknya data nilai pengamatan, yaitu motivasi kerja guru yang termasuk baik pada Kondisi Awal sebesar 25%, pada Siklus I meningkat menjadi 62,5% dan pada Siklus II meningkat menjadi 87,5%.
Kata-kata Kunci: Motivasi Kerja, Guru, Supervisi Akademik.
Downloads
References
Anonim. (2009). Bahan Belajar Mandiri Kelompok Kerja Kepala Sekolah: Penelitian Tindakan Sekolah. Jakarta: Direktorat Jenderal Peningkatan Mutu Pendidik dan Tenaga Kependidikan, Departemen Pendidikan Nasional.
Antana, Agus Sri. (2019). Penerapan Supervisi Intel untuk Meningkatkan Kreativitas dan Kemampuan Menyusun RPP Berbasis Kurikulum 2013 bagi Guru Kelas di SD Negeri Pengkol 01 Semester 1 Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Pendidikan, Volume 28(3), hal: 223-230.
Bafadal, Ibrahim. (2004). Manajemen Perlengkapan Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.
Hartono. (2019). Upaya Meningkatkan Motivasi dan Kompetensi Menyusun RPP Cooperative Learning Model Example Non Example melalui Supervisi Akademik bagi Guru Kelas di SD Negeri 02 Kedungjeruk Semester 1 Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Pendidikan, Volume 28(3), Nopember 2019, hal: 239-246.
Kartono. (1998). Pemimpin dan Kepemimpinan. Jakarta: Rajawali.
Makmum. (2005). Psikologi Kependidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Manullang. (1999). Manajemen Personalia. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Moleong, Lexy. (2007). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Purwanto, Ngalim. (2007). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Purwanto. (2003). Ilmu Pendidikan Teoritis dan Praktis. Bandung: Remaja Rosdakarya.
________. (2009). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Sagala, Syaiful. (2010). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Sahertian, Piet. (2000). Konsep Dasar dan Tehnik Supervisi Pendidikan dalam Rangka Mengembangkan Sumber Daya Manusia. Jakarta: Rineka Cipta.
Siagian, Sondang. (2005). Fungsi-fungsi Manajemen. Jakarta: Bumi Aksara.
Umam, Khoirul. (2010). Perilaku Organisasi. Bandung: Pustaka Setia.
Sugiyono. (2007). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sutopo. (2002). Metodologi Penelitian Kualitatif. Surakarta: UNS Press.
Suwarto, S. (2010). Pengembangan the two-tier diagnostic tes pada bidang biologi secara terkomputersisasi. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 14(2).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright to this article is transferred to Jurnal Pendidikan if and when the article is accepted for publication under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. The undersigned hereby transfers any and all rights in and to the paper including without limitation all copyrights to Jurnal Pendidikan. The undersigned hereby represents and warrants that the paper is original and that he/she is the author of the paper, except for material that is clearly identified as to its original source, with permission notices from the copyright owners where required. The undersigned represents that he/she has the power and authority to make and execute this assignment.
We declare that:
1. This paper has not been published in the same form elsewhere.
2. It will not be submitted anywhere else for publication prior to acceptance/rejection by this Journal.
3. A copyright permission is obtained for materials published elsewhere and which require this permission for reproduction.
Furthermore, I/We hereby transfer the unlimited rights of publication of the above-mentioned paper in whole to Jurnal Pendidikan. The copyright transfer covers the right to reproduce and distribute the article, including reprints, translations, photographic reproductions, microform, electronic form (offline, online), or any other reproductions of similar nature. The corresponding author signs for and accepts responsibility for releasing this material on behalf of any and all co-authors. After submission of this agreement signed by the corresponding author, changes of authorship or in the order of the authors listed will not be accepted.
Retained Rights/Terms and Conditions
1. Authors retain all proprietary rights in any process, procedure, or article of manufacture described in the work.
2. Authors may reproduce or authorize others to reproduce the work or derivative works for the author’s personal use or for company use, provided that the source and the Jurnal Pendidikan copyright notice are indicated, the copies are not used in any way that implies Jurnal Pendidikan endorsement of a product or service of any employer, and the copies themselves are not offered for sale.
3. Although authors are permitted to re-use all or portions of the work in other works, this does not include granting third-party requests for reprinting, republishing, or other types of re-use.
Jurnal Pendidikan by http://journal.univetbantara.ac.id/index.php/jp is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.