Pengaruh Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah dan Iklim Kerja Terhadap Kinerja Guru di SMAN 1 Leuwisadeng
DOI:
https://doi.org/10.32585/jp.v31i2.2563Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui seberapa besar pengaruh kompetensi manajerial kepala sekolah terhadap kinerja guru, seberapa besar pengaruh iklim kerja terhadap kinerja guru, dan seberapa besar pengaruh kompetensi manajerial kepala sekolah dan iklim kerja terhadap kinerja guru. Jenis penelitian menggunakan metode kuantitatif. Penelitian ini dilakukan di SMAN 1 Leuwisadeng Kab. Bogor. Pengumpulan data dilakukan dengan observasi dan kuesioner. Data hasil penelitian yang diperoleh diolah dan dianalisis menggunakan teknik analisis data dengan menggunakan SPSS. Berdasarkan hasil analisis data, kesimpulannya adalah kompetensi manajerial kepala sekolah dan iklim kerja berpengaruh positif terhadap kinerja di SMAN 1 Leuwisadeng Kab. Bogor dan kompetensi manajerial kepala sekolah dan iklim kerja berpengaruh signifikan secara simultan terhadap kinerja guru.
Downloads
References
Dewi Lestari. (2019). Peran Manajerial Kepala Sekolah dalam Peningkatan Mutu SDN Mukiran Kecamatan Kaliwungu Kabupaten Semarang. Jurnal Manajemen Pendidikan (JMP), Volume 8, (2) 225–241.
Hamid, F. (2011). Urgensi Memahami Iklim Komunikasi dalam Organisasi. Jurnal Komunikasi, Volume 14, (1), 23-27.
Hasanah, D. S. (2010). Pengaruh Pendidikan Latihan (DIKLAT) Kepemimpinan Guru dan Iklim Kerja Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar se Kecamatan Babakancikao Kabupaten Purwakarta. Jurnal Penelitian Pendidikan, Volume 11(2), 85–96.
http://uml.idm.oclc.org/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=c8h&AN=123094943&site=ehost-live DP - EBSCOhost DB - c8h
Iskandar, U. (2013). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Kinerja Guru. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, Volume 10(1), 1018–1027. https://doi.org/10.26418/jvip.v10i1.2061
Jamun, Y. M. (2018). Dampak teknologi terhadap pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan Missio, Volume 10(1), 48–52.
Madjid, A. (2016). Pengembangan Kinerja Guru. Yogyakarta: Samudra Biru (Anggota IKAPI).
Mulyadi, D. (2021). Implementasi Kurikulum 2013 (Revisi) Di Sekolah Menegah Atas Pada Mata Pelajaran Peminatan. Jurnal Pendidikan Glasser, Volume 5(1), 7–22.
Mulyasa, E. (2003). Menjadi kepala sekolah profesional dalam konteks menyukseskan MBS dan KBK. Bandung: Rosdakarya.
Nasional, D. P., Cipta, R., Soemanto, W., Somantri, M. N., IPS, M. P. P., Rosada, R., Persada, P. T. R., Muammad, Y., Yusuf, L. N., & dalam Belajar, D. D. (2003). Undang-Undang. Sistem Pendidikan Nasional.
Nasional, P. M. P. (n.d.). Nomor 13 Tahun 2007 tentang Standar Kepala Sekolah. Madrasah. Jakarta.
Subekhi, M. N. A. (2017). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Dan Iklim Kerja Terhadap Produktivitas Guru Smp Negeri Di Kecamatan Palmerah Jakarta Barat. Jurnal Manajemen Pendidikan, Volume 8(1), 191. https://doi.org/10.21009/jmp.08118
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Susmiyati. (2016). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Dan Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Di Madrasah Aliyah Negeri Se-Kabupaten Tulungagung. Epistemé: Jurnal Pengembangan Ilmu Keislaman, Volume 11(1), 185–200. https://doi.org/10.21274/epis.2016.11.1.185-200
Suwarto, D. (2013). Pengembangan Tes Diagnostik Dalam Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Suwarto, S. (2017). Pengembangan tes ilmu pengetahuan alam terkomputerisasi. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 21(2), 153-161.
Tanjung, R., Hanafiah, H., Arifudin, O., & Mulyadi, D. (2021). Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Sekolah Dasar. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Volume 4(4), 291–296. https://doi.org/10.54371/jiip.v4i4.272
Tim Kemdikbudristek. (2020). Rencana Strategis Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan 2020-2024. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset Dan Teknologi, Volume 1–129. https://dikti.kemdikbud.go.id/
Wahyudi, D. R. (2009). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Organisasi Pembelajar (Learning Organization). Bandung: Alfabeta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright to this article is transferred to Jurnal Pendidikan if and when the article is accepted for publication under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. The undersigned hereby transfers any and all rights in and to the paper including without limitation all copyrights to Jurnal Pendidikan. The undersigned hereby represents and warrants that the paper is original and that he/she is the author of the paper, except for material that is clearly identified as to its original source, with permission notices from the copyright owners where required. The undersigned represents that he/she has the power and authority to make and execute this assignment.
We declare that:
1. This paper has not been published in the same form elsewhere.
2. It will not be submitted anywhere else for publication prior to acceptance/rejection by this Journal.
3. A copyright permission is obtained for materials published elsewhere and which require this permission for reproduction.
Furthermore, I/We hereby transfer the unlimited rights of publication of the above-mentioned paper in whole to Jurnal Pendidikan. The copyright transfer covers the right to reproduce and distribute the article, including reprints, translations, photographic reproductions, microform, electronic form (offline, online), or any other reproductions of similar nature. The corresponding author signs for and accepts responsibility for releasing this material on behalf of any and all co-authors. After submission of this agreement signed by the corresponding author, changes of authorship or in the order of the authors listed will not be accepted.
Retained Rights/Terms and Conditions
1. Authors retain all proprietary rights in any process, procedure, or article of manufacture described in the work.
2. Authors may reproduce or authorize others to reproduce the work or derivative works for the author’s personal use or for company use, provided that the source and the Jurnal Pendidikan copyright notice are indicated, the copies are not used in any way that implies Jurnal Pendidikan endorsement of a product or service of any employer, and the copies themselves are not offered for sale.
3. Although authors are permitted to re-use all or portions of the work in other works, this does not include granting third-party requests for reprinting, republishing, or other types of re-use.
Jurnal Pendidikan by http://journal.univetbantara.ac.id/index.php/jp is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.