Penerapan Media Congklak Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Permulaan Siswa Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.32585/jp.v32i2.4182Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengethui kemampuan berhitung permulaan pada anak kelas 1 SD Babakan panjang pada tahun ajaran 2022/2023 melalui permainan tradisional congklak. Observasi sementara yang dilakukan menunjukan bahwa masalah tersebut muncul karena penerapan metode yang konvensional. Penelitian ini menggunakan penelitian tindakan kelas (PTK) yang dilakukan antara peneliti dan teman sejawat. Data yang dikumpulkan menggunakan observasi dan dokumentasi. Analisis data dilakukan dengan metode deskriptif komparatif dan kritis. Penelitian dilakukan di SD Negeri Babakanpanjang dengan subyek penelitian 26 anak. Hasil dari penelitian penerapan permainan congklak untuk meningkatkan kemampuan berhitung anak, pra siklus 36% siklus satu 57%, siklus dua 82%. Kesimpulan dari penelitian ini adalah penerapan permainan congklak dapat meningkatkan kemampuan berhitung anak sampai 82%.
Kata-kata Kunci: peningkatan kemampuan berhitung, permainan congklak
Downloads
References
Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.
Dewi, N. W. U. R., Asril, N. M., & Wirabrata, D. G. F. (2021). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Permulaan pada Anak Usia Dini Melalui Video Animasi. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(1), 99–106.
Hasiru, D., Badu, S. Q., & Uno, H. B. (2021). Media-Media Pembelajaran Efektif dalam Membantu Pembelajaran Matematika Jarak Jauh. JAMBURA JOURNAL OF MATHEMATICS EDUCATION, 2(2), 59–69.
Humairo, V. M., & Amelia, Z. (2020). Peningkatan Kemampuan Berhitung Awal melalui Modifikasi Bentuk Permainan Congklak. Urnal Anak Usia Dini Holistik Integratif, 3(1), 19–30.
Juwantara, R. A. (2019). Analisis Teori Perkembangan Kognitif Piaget pada Tahap Anak Usia Operasional Konkret 7-12 Tahun dalam Pembelajaran Matematika. Al-Adzka: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 9(1), 27–34.
Lubis, E. D. W., Nadar, W., & Pawitri, A. (2021). Peningkatan Kemampuan Penjumlahan 1-10 dengan Media Tangga Pintar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III (SEMNARA 2021), 39–44.
Mudiyarsih. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Permulaan dengan Permainan Balok Angka pada Anak Kelompok B. Jurnal Pelita PAUD, 3(2), 121–134.
Muthoharoh, R., & Santoso, A. (2019). Pengaruh Permainan Congklak Terhadap Kemampuan Berhitung Anak Usia 5-6 Tahun Di RA Perwanida 04 Sempolan Jember. JECIE (Journal of Early Childhood and Inclusive Education), 2(2), 54–63.
Nataliya, P. (2015). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Permainan Tradisional Congklak untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Imiah Psikologi Terapan, 03(01), 343–358.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat, 03(01), 171–187.
Ramadhan, A., & Nadhira, A. (2022). Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Solusi Alternatif Problematika Pembelajaran Dengan Berbasis Kearifan Lokal dan Penulisan Artikel Ilmiah Sesuai dengan Kurikulum Tahun 2013 Di Madrasah Tsanawiyah Darul Hikmah Medan. Jurnal Serunai Ilmu Pendidikan, 8(1), 121–128.
Rohmatin, T. (2021). Etnomatematika Permainan Tradisional Congklak sebagai Teknik Belajar Matematika. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 144–150.
Sari, D., Hermansah, B., & Selegi, S. F. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Permainan Tradisional Congklak terhadap Kemampuan Berhitung Siswa pada Pembelajaran Matematika Kelas 1 SD Negeri 87 Palembang. JOTE: Journal on Teacher Education, 4(1), 48–54.
Setiawati, Ali, M., & Yuniarni, D. (2016). Kemampuan Berhitung Berdasarkan Gender pada Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Mujahidin 1 Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 5(5), 1–11.
Supriyono. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar , II(1), 43–48.
Suwarto, S. (2005). Pengaruh Ukuran Sampel dari Model Logistik terhadap Estimasi Parameter Item. Jurnal Pendidikan, 14(2).
Suwarto, S. (2012). Tingkat Kesulitan, Daya Beda, dan Reliabilitas Tes Menurut Teori Tes Klasik. Jurnal Pendidikan, 16(2).
Suwarto. (2013). Difficulty, Difference, and Reliability Level of New Student Selection Test for Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo University. National Seminar on Science Education. 652- 658.
Suwarto. (2013). Pengembangan Tes Diagnostik Dalam Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Suwarto. (2016). The Biology Test Characteristic of 7th Grade by The Period of The Odd Term. Jurnal Penelitian Humaniora. 17(1), 1-8.
Suwarto, S. Daya Beda, Tingkat Kesulitan, dan Tebaan Tes Biologi Kelas 8 Semester Gasal. In Proceeding Biology Education Conference: Biology, Science, Enviromental, and Learning (Vol. 13, No. 1, pp. 151-158).
Suwarto, S., Widoyoko, E., & Setiawan, B. (2020, February). The effects of sample size and logistic models on item parameter estimation. In Proceedings of the 2nd International Conference on Education, ICE 2019, 27-28 September 2019, Universitas Muhammadiyah Purworejo, Indonesia.
Suwarto, M. P. (2021). Menggunakan Quizizz untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan, 30(3), 499-514.
Suwarto, S., Suyahman, S., Meidawati, S., Zakiyah, Z., & Arini, H. (2023). The COVID-19 Pandemic and The Characteristic Comparison of English Achievement Tests. Перспективы науки и образования, (2 (62)), 307-329.
Suwarto, S., & Hidayah, A. (2023). The Analysis of the Brain Dominance and Language Learning Strategy Used by University EFL Learners. Journal of General Education and Humanities, 2(1), 79-90.
Syaifudin. (2021). Penelitian Tindakan Kelas (Teori dan Aplikasinya pada Pembelajaran Bahasa Arab). Borneo: Journal of Islamic Studies, 1(2), 1–17.
Wote, A. Y. V., Sasingan, M., & Yunita, K. (2020). Meningkatkan Kemampuan Berhitung melalui Media Congklak pada Siswa Kelas II SD Inpres Wosia. International Journal of Elementary Education, 4(1), 107–111.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright to this article is transferred to Jurnal Pendidikan if and when the article is accepted for publication under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. The undersigned hereby transfers any and all rights in and to the paper including without limitation all copyrights to Jurnal Pendidikan. The undersigned hereby represents and warrants that the paper is original and that he/she is the author of the paper, except for material that is clearly identified as to its original source, with permission notices from the copyright owners where required. The undersigned represents that he/she has the power and authority to make and execute this assignment.
We declare that:
1. This paper has not been published in the same form elsewhere.
2. It will not be submitted anywhere else for publication prior to acceptance/rejection by this Journal.
3. A copyright permission is obtained for materials published elsewhere and which require this permission for reproduction.
Furthermore, I/We hereby transfer the unlimited rights of publication of the above-mentioned paper in whole to Jurnal Pendidikan. The copyright transfer covers the right to reproduce and distribute the article, including reprints, translations, photographic reproductions, microform, electronic form (offline, online), or any other reproductions of similar nature. The corresponding author signs for and accepts responsibility for releasing this material on behalf of any and all co-authors. After submission of this agreement signed by the corresponding author, changes of authorship or in the order of the authors listed will not be accepted.
Retained Rights/Terms and Conditions
1. Authors retain all proprietary rights in any process, procedure, or article of manufacture described in the work.
2. Authors may reproduce or authorize others to reproduce the work or derivative works for the author’s personal use or for company use, provided that the source and the Jurnal Pendidikan copyright notice are indicated, the copies are not used in any way that implies Jurnal Pendidikan endorsement of a product or service of any employer, and the copies themselves are not offered for sale.
3. Although authors are permitted to re-use all or portions of the work in other works, this does not include granting third-party requests for reprinting, republishing, or other types of re-use.
Jurnal Pendidikan by http://journal.univetbantara.ac.id/index.php/jp is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.