The Concept of Balance in Wayang Tauhid the Play "Wedhare Sadat Tembayat" Presented by Ki Sunardi Wirocarito

Authors

  • Luwiyanto Universitas Gadjah Mada
  • M. Mukhtasar Syamsuddin Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta
  • Lasiyo Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.32585/kawruh.v6i2.5763

Abstract

Wayang tauhid is a new wayang creation created by Ki Sunardi Wirocarito from Trucuk Klaten since 1984. This wayang is a type of wayang dakwah that contains the story of the struggle of the walisanga to spread Islam in Java. There has not been much research done on this wayang tauhid by experts. One of its popular plays is ‘Wedhare Sadat Tembayat (WST)’. The text of this play is full of ethical values conveyed by the puppeteer. The purpose of this study is to find the answer to the question, what is the purpose of Javanese life implied in the wayang tauhid play WST. This philosophical research can be categorised as qualitative research by taking a literature study model. The research method used is hermeneutic with philosophical methodical steps. The results of this study can be formulated that the achievement of the Javanese goal of life is characterised by the perfection of a balanced relationship with God, a balanced relationship with fellow humans, a balanced relationship with non-humans (being the other), and a balanced relationship with the surrounding nature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

M. Mukhtasar Syamsuddin, Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta

Fakultas Filsafat

Lasiyo, Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta

Fakultas Filsafat

References

Al-Mundzir, M. D. (2015). Makna Kebahagiaan menurut Aristoteles, Studi atas Etika Nikomachea. IAIN Tulungagung.

Anonym. (1985). Pribadi dan Masyarakat di Jawa. Jakarta: Sinar Harapan.

Anonym. (1999). Sejarah Filsafat Yunani. Yogyakarta: Kanisius.

Ardiyanto, M., & Hidayanti, F. (2015). Makna Spiritualitas Begawan Ciptaning dalam Lakon Arjuna Wiwaha pada Pelaku Seni Pedalangan. Jurnal Empati, 4(4), 347–352.

Bakker, A., & Zubair, A. C. (1992). Metodologi Penelitian Filsafat. Yogyakarta: Kanisius.

Baqir, H. (2005). Buku Saku FIlsafat Islam. Bandung: Mizan.

Bertens, K. (1997). Etika (3rd ed.). Jakarta: Gramedia Pustaka.

Darmoko. (2015). Moralitas Jawa dalam Wayang Kulit Purwa: Tinjauan pada Lakon Laire Semar. Paradigma: Jurnal Kajian Budaya, 5(2), 118–136.

Haryono, N. (2011). Wayang dalam Budaya Jawa. Diakses pada 26 Oktober 2024, dari http://Wkwk.Lecture.Ub.Ac.Id/2015/11/Wayang-Dalam-Budaya-Jawa/

Indarti, R. (2012). Konsep Sakti dalam Lakon Sawitri: Analisis Pertunjukan Wayang Ki Nartosabdo. Jurnal Literasi, 2(2), 150–162.

Koentjaraningrat. (1994). Kebudayaan Jawa (2nd ed.). Jakarta: Balai Pustaka.

Mahdiyah, N. Q., & Darmoko. (2019). Laku dan Pengetahuan Spiritual Ki Ageng Pandhanaran dalam Lakon Wedhare Sadat Tembayat. Jurnal Kawruh: Journal of Language Education, Literature, and Local Culture, 1(2), 57–79.

Maksum, A. (2003). Tasawuf Sebagai Pembebasan Manusia Modern. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Marsaid. (2016). Islam dan Kebudayaan, Wayang sebagai Media Pendidikan Islam di Nusantara. Jurnal Kontemplasi, 10(1), 100–111.

Mas’udi. (2016). Akar-akar Teori Konflik: Dialektika Konflik; Core Perubahan Sosial dalam Pandangan Karl Marx dan George Simmel. Jurnal Fikrah, 3(1), 177–200.

Maulidiyah, Y. D. (2023). Hubungan Harmonis dengan Tuhan, Alam, dan Manusia dalam Pandangan Kelompok Penghayat Kejawen Gunung Kawi. Jurnal Entitas Sosiologi, 12(1), 52–63.

Miskawaih, I. (1998). Menuju Kesempurnaan Akhlak terj. dari Tahdzib AlAkhlaq oleh Helmi Hidayat. Bandung: Mizan.

Morris, B. (2003). Antropologi Agama, Kritik Teori-Teori Agama Kontemporer. Yogyakarta: AK Group.

Mudhofir, A. (1996). Kamus Teori dan Aliran dalam Filsafat dan Teologi. Yogyakarta: UGM Press.

Muhni, D. (1994). Moral dan Religi menurut Emile Durkheim & Henri Bergson. Yogyakarta: Kanisius.

Mulder, N. (1973). Kepribadian Jawa dan Pembangunan Nasional. Yogyakarta: UGM Press.

Nariswari, A. C., & WIbowo, N. C. H. (2016). Rekonstruksi Cerita Mahabarata dalam Dakwah Walisongo. Islamic Communication Journal, 1(1), 91–104.

Nugroho, G. K. (2015). Tujuan Hidup Manusia, Thomas Aquinas dan Dewa Ruci. Jurnal Studia Philosophica et Theologica, 15(2), 127–137.

Nurhayati, A. (2020). Konsep Egoisme dalam Pemikiran Etika Eudaemonisme Aristoteles (384-322 SM). Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim.

Palindangan, L. K. (2012). Tinjauan Filosofis tentang Hidup, Tujuan Hidup, Kejahatan, Takdir, dan Perjuangan. Jurnal Widya, 29(319).

Palmer, R. E. (2003). Hermeneutika: Teori Baru mengenai Interpretasi (Diterjemahkan oleh Musnur Henry dan Damanhuri Muhammad). Yogyakarta: Pustaka Pelajar Offset.

Peursen, C. A. (1992). Strategi Kebudayaan. Yogyakarta: Kanisius.

Piliang, Y. A. (1999). Hiper-Realitas Kebudayaan. Yogyakarta: LKiS.

Rahman, M. N. (2012). Masyarakat Hilang Orientasi. Diakses pada 21 Oktober 2024, dari https://Health.Kompas.Com/Read/2012/02/27/0533239/Masyarakat.Hilang.Orientasi?Page=all.

Rokhim, M. N. (2020). Pandawa adalah Simbol Yin-Yang Mengajarkan Keseimbangan dalam Diri Manusia. Diakses pada 20 Oktober 2024, dari https://Mojok.Co/Terminal/Pandawa-Adalah-Simbol-Yin-Yang-Mengajarkan-Keseimbangan-Dalam-Diri-Manusia/.

Rudyansjah T. (2011). Alam, Kebudayaan, dan Yang Ilahi. Depok: Titian Budaya.

Sartini. (2011). Inventarisasi Tokoh dan Pemikiran tentang Kritik Perkembangan Kebudayaan Modern.

Setiawan, E. (2017). Makna Filosofi Wayang Purwa dalam Lakon Dewa Ruci. Jurnal Kontemplasi, 5(2), 399–418.

Siswanto. (2003). Metafisika Wayang, Dimensi Ontologis Wayang sebagai Simbol Kehidupan. Jurnal Filsafat, 1(33), 73–85.

Subiyantoro, S., Mulyanto, Kristiani, Hindrayani, A., Kurwidaria, F., Maryono, D., & Wijaya, Y. S. (2021). Estetika Keseimbangan dalam Wayang Kulit Purwa: Kajian Strukturalisme Budaya Jawa. Jurnal Seni Budaya, 19(1), 86–96.

Sukino. (2009). Hubungan Wayang Kulit dan Kehidupan Sosial Masyarakat Jawa. Jurnal Brikolase, 1(1), 16–32.

Syamsuddin, D. (2019). Pentingnya Islam Jalan Tengah. Diakses pada 7 Agustus 2024, dari https://Ibtimes.Id/Din-Syamsuddin-Islam-Jalan-Tengah/.

Wattimena, R. (2012). Filsafat, Hidup, Kebijaksanaan, Keseimbangan, Kesempurnaan. Diakses pada 15 Juli 2024, dari https://Rumahfilsafat.Com/2012/08/03/Keseimbangan-Yang-Hidup/.

Wibowo, S. (2013). Filsafat Moral Jawa, Seh Amongraga dalam Serat Cenhini (1st ed.). Yogyakarta: UNY Press.

Wirocarito, K. S. (2018). Diktat Khusus: Wayang Tauhid. Universitas Widya Dharma

Zubair, A. C. (1987). Kuliah Etika. Jakarta: CV Rajawali.

Downloads

Published

2025-01-03

How to Cite

Luwiyanto, M. Mukhtasar Syamsuddin, & Lasiyo. (2025). The Concept of Balance in Wayang Tauhid the Play "Wedhare Sadat Tembayat" Presented by Ki Sunardi Wirocarito. Kawruh: Journal of Language Education, Literature and Local Culture, 6(2), 123–131. https://doi.org/10.32585/kawruh.v6i2.5763