Analysis of the Self-Efficacy Level on Class X Students of SMA Negeri Colomadu in Mathematics Learning

Authors

  • Preti Sakti Wahyu Oktavia
  • Afif Afghohani M.Kom Universitas Veteran Bangun Nusantara
  • Erika Laras Astutiningtyas

DOI:

https://doi.org/10.32585/jp.v32i1.3470

Abstract

Student self-efficacy has been impacted by the change from online to face-to-face learning brought on by the COVID-19 epidemic. The goal of this study was to assess the class X students' degree of self-efficacy in learning mathematics for the academic year 2021–2022, at Colomadu Public High School in Karanganyar Regency. Research of this kind is qualitative. Questionnaires, interviews, and documentation were the methods used in this study to collect data. The class from which the research topic was drawn was class X MIPA 5. All of the students in class X MIPA 5 were given the questionnaire, and from the responses, a sample of 6 students was selected for in-person interviews using random and purposive sampling.The results showed that 11.11% or 4 students had a high level of self-efficacy. 66.67% or 24 students have a moderate level of self-efficacy and 22.22% or 8 students have a low level of self-efficacy. It can be seen from the mean classical self-efficacy score of 67.36%, the class X MIPA 5 SMA Negeri Colomadu, Karanganyar Regency, is included in the medium category.

Author Biography

Afif Afghohani M.Kom, Universitas Veteran Bangun Nusantara

Pendidikan Matematika FKIP

References

Andriani, D., Prasetyo, K. H., & Astutiningtyas, E. L. (2021). Respon Siswa Terhadap Pembelajaran Dalam Jaringan (Daring) Pada Mata Pelajaran Matematika. Mathematics Education Journal, volume 2(1), 24. https://doi.org/10.32585/absis.v2i1.830

Erlina, Lina. (2020). EFIKASI DIRI DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MOBILISASI PASIEN. Bandung: Politeknik Kesehatan Kemenkes Bandung Press.

Farahsanti, I., & Exacta, A. P. (2017). Pendekatan Pembelajaran Metakognitif Dengan Media Flash Swishmax Pada Pembelajaran Matematika SMP. JP2M (Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika), volume 2(2), 48. https://doi.org/10.29100/jp2m.v2i2.205

Hartati, I., Suciati, I., & Wahyuni, D. S. (2021). Guru Tua : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Pengaruh Efikasi Diri Terhadap Hasil Belajar Matematika. Meta Analisis, volume 4(2). https://unisapalu.e-journal.id/gurutua/article/view/74/59

Kusnadi,Y. dan M. (2016). Pengaruh Keterimaan Aplikasi Pendaftaran Online Terhadap Jumlah Pendaftar di Sekolah Dasar Negeri Jakarta. Jurnal Paradigma, volume XVIII(2),89-101.https://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/paradigma/article/download/1183/986

Kibtiyah, Asriana. (2021). Efikasi Diri Akademik. Purwokerto: Amerta Media

Moleong, Lexy J.(2005). metodologi penelitian kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Pramestisari, D. A., Susilowati, D., & Astutiningtyas, E. L. (2022). Analisis Kemandirian Belajar Mahasiswa Secara Daring Pada Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo Tahun Akademik 2020/2021. Mathematics Education Journal, volume 4(1), 27–32. http://journal.univetbantara.ac.id/index.php/absis/article/view/2243

Suwarto, S. (2009). Pengembangan tes dan analisis hasil tes yang terintegrasi dalam program komputer. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 13(1).

Suwarto, S. (2010). Pengembangan the two-tier diagnostic tes pada bidang biologi secara terkomputersisasi. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 14(2).

Suwarto, S. (2012). Dimensi pengetahuan dan dimensi proses kognitif dalam pendidikan. Widyatama, 19(1).

Suwarto, D. (2013). Pengembangan Tes Diagnostik Dalam Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Suwarto, S. (2014). Teori Tes Klasik dan Teori Tes Modern. WIDYATAMA, 20(1).

Suwarto, S. (2016). Karakteristik tes Biologi kelas 7 semester gasal. Jurnal Penelitian Humaniora, 17(1), 1-8.

Suwarto, S. (2017). Pengembangan tes ilmu pengetahuan alam terkomputerisasi. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 21(2), 153-161.

Suwarto, S. (2017, March). Tingkat Kesulitan, Daya Beda, dan Reliabilitas Tes Biologi Kelas 7 Semester Genap. In Seminar Nasional MIPA 2016.

Suwarto, S., Muzaki, A., & Muhtarom, M. (2021). Pemanfaatan media youtube sebagai media pembelajaran pada siswa kelas XII MIPA di SMA Negeri 1 Tawangsari. Media penelitian pendidikan: jurnal penelitian dalam bidang pendidikan dan pengajaran, 15(1), 26-30.

Suwarto, S., Rohmatin, N., & Yamsih, S. (2021). Analisis keefektifan pembelajaran online di masa pandemi pada siswa kelas X MIPA 6 SMA Negeri 1 Tawangsari. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi (JPSE), 7(1), 38-46.

Suwarto, S., Wahyuni, S., & Yamsih, S. (2021). Persepsi Siswa Kelas X MIPA 2 SMA Negeri 1 Tawangsari terhadap Metode Pembelajaran Berbasis Online dimasa Pandemi. Media Penelitian Pendidikan: Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran, 15(1), 20-25.

Suwarto, M. P. (2022). Karakteristik Tes Ilmu Pengetahuan Alam. Jurnal Pendidikan, 31(1), 109-120.

Suwarto, M. P. (2022). PEDAGOGIK ILMU PENGETAHUAN ALAM. Penerbit Lakeisha.

Tamba, J. J., & Santi, E. (2021). Efikasi Diri dengan Stres Akademik Siswa SMA Selama Pembelajaran Daring Masa Pandemi COVID-19. Seminar Nasional “Memperkuat Kontribusi Kesehatan Mental Dalam Penyelesaian Pandemi Covid-19. Tinjauan Multidisipliner, volume April, 136–142. http://conference.um.ac.id/index.php/psi/article/download/1135/575

Downloads

Published

2023-03-01

How to Cite

Oktavia, P. S. W., M.Kom, A. A., & Astutiningtyas, E. L. (2023). Analysis of the Self-Efficacy Level on Class X Students of SMA Negeri Colomadu in Mathematics Learning. Jurnal Pendidikan, 32(1), 95–104. https://doi.org/10.32585/jp.v32i1.3470

Issue

Section

Artikel

Most read articles by the same author(s)