Hubungan Kebiasaan Menyimak Berita dan Membaca Berita Dengan Kemampuan Menulis Berita di Media Blog Pada Siswa Kelas X Madrasah Aliyah Negeri 1 Sragen Tahun Pelajaran 2018/ 2019
DOI:
https://doi.org/10.32585/jp.v28i3.488Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk: (1) mengetahui ada tidaknya hubungan antara kebiasaan menyimak berita dengan menulis berita di media blog siswa Kelas X MA Negeri 1 Sragen, (2). mengetahui ada tidaknya hubungan antara kebiasaan membaca berita dengan menulis berita di media blog siswa Kelas X MA Negeri 1 Sragen dan (3). mengetahui ada tidaknya hubungan antara menyimak berita dan membaca berita dengan menulis berita di media blog pada siswa Kelas X MA Negeri 1 Sragen. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas X MA Negeri 1 Sragen dengan jumlah 420 siswa. Sampel dari penelitian berjumlah 42 siswa yang ditentukan dengan teknik acak. Teknik pengumpulan data kebiasaan menyimak berita menggunakan angket. Uji instrumen dilakukan dengan menggunakan telaah ahli dan analisis Aplha Cronbach. Angket kebiasaan menyimak berita yang berjumlah 30 butir, setelah uji validitas harus di drop 10 butir. Angket kebiasaan membaca berita dengan jumlah 25 butir setelah di uji validitas drop 5. Uji prasyarat menggunakan uji linieritas ganda dan uji homogenitas. Teknik analisis data menggunakan teknik korelasi product moment dan korelasi linieritas ganda dengan bantuan SPSS 17. Hasil penelitian: (1). Ada hubungan positif dan signifikan dari kebiasaan menyimak berita dengan kemampuan menulis berita di media blog siswa Kelas X MA Negeri 1 Sragen. (2). Ada hubungan positif antara kebiasaan membaca berita dengan menulis berita di media blog siswa Kelas X MA Negeri 1 Sragen. (3). Ada hubungan antara menyimak berita dan membaca berita dengan menulis berita di media blog pada siswa Kelas X MA Negeri 1 Sragen.Downloads
References
Musfiroh, dkk. .(2004). Menyimak Komprehensif dan Kritis. Yogyakarta: UNY.
Nurjamal, dkk. (2011). Terampil Berbahasa: Menyusun Karya Tulis Akademik,
Memandu Acara (MC-Moderator), dan Menulis Surat. Bandung: Alfabeta.
Pintamtiyastirin. (1984). Menyimak dan Pengajarannya. Diktat Perkuliahan IKIP Yogyakarta.
Perkuliahan.
Pujiono, Setyawan. (2013). Terampil Menulis: Cara Mudah dan Praktis dalam
Menulis. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Richards, Jack C. (2008). Teaching Listening and Speaking from Theory to
Practice. Avenue of The Americas, New York: Cambridge University Press.
Soedarso. (2010). Speed Reading: Sistem Membaca Cepat dan Efektif. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Soedarso. (2004). Sistem Membaca Cepat dan Efektif. Jakarta: Gramedia.
Suwarto. (2011). Teori Tes Klasik dan Teori Tes Modern. Jurnal Widyatama. Volume 20 No 1 Tahun 2014. Hal 69-78
Suwarto. (2013). Pengembangan Tes Diagnostik dalam Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Suwarto. (2018). Statistik Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Suyatinah. (2005). Peningkatan Keefektifan Pembelajaran Menulis di Kelas II Sekolah Dasar. Cakrawala Pendidikan.
Tarigan, Hendri Guntur. (2008). Menyimak Sebagai Suatu Keterampilan
Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Tabroni, Roni. (2007). Melejitkan Potensi: Mengasah Kreativitas Menulis Artikel. Bandung: Nuansa.
Tampubolon. (1990). Kemampuan Membaca: Teknik membaca Efektif dan Efisien. Bandung: Angkasa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright to this article is transferred to Jurnal Pendidikan if and when the article is accepted for publication under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. The undersigned hereby transfers any and all rights in and to the paper including without limitation all copyrights to Jurnal Pendidikan. The undersigned hereby represents and warrants that the paper is original and that he/she is the author of the paper, except for material that is clearly identified as to its original source, with permission notices from the copyright owners where required. The undersigned represents that he/she has the power and authority to make and execute this assignment.
We declare that:
1. This paper has not been published in the same form elsewhere.
2. It will not be submitted anywhere else for publication prior to acceptance/rejection by this Journal.
3. A copyright permission is obtained for materials published elsewhere and which require this permission for reproduction.
Furthermore, I/We hereby transfer the unlimited rights of publication of the above-mentioned paper in whole to Jurnal Pendidikan. The copyright transfer covers the right to reproduce and distribute the article, including reprints, translations, photographic reproductions, microform, electronic form (offline, online), or any other reproductions of similar nature. The corresponding author signs for and accepts responsibility for releasing this material on behalf of any and all co-authors. After submission of this agreement signed by the corresponding author, changes of authorship or in the order of the authors listed will not be accepted.
Retained Rights/Terms and Conditions
1. Authors retain all proprietary rights in any process, procedure, or article of manufacture described in the work.
2. Authors may reproduce or authorize others to reproduce the work or derivative works for the author’s personal use or for company use, provided that the source and the Jurnal Pendidikan copyright notice are indicated, the copies are not used in any way that implies Jurnal Pendidikan endorsement of a product or service of any employer, and the copies themselves are not offered for sale.
3. Although authors are permitted to re-use all or portions of the work in other works, this does not include granting third-party requests for reprinting, republishing, or other types of re-use.
Jurnal Pendidikan by http://journal.univetbantara.ac.id/index.php/jp is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.