Determinan Kepuasan Pengguna E-Wallet OVO dengan Keputusan Penggunaan Sebagai Mediasi
DOI:
https://doi.org/10.32585/jbfe.v5i1.5644Keywords:
ease of use, electronic word of mouth, user satisfaction, usage decisionsAbstract
This study aims to determine the direct and indirect effects of ease of use and electronic word of mouth on user satisfaction, with the mediation of usage decisions among OVO e-wallet users. The population for this study consists of OVO e-wallet users in the Jabodetabek area in 2022. The sampling method used in this study is non-probability sampling with purposive sampling technique, involving 150 respondents. Data collection was done using an online Google Form questionnaire. The data were analyzed using IBM SPSS version 26 and AMOS version 26 software. The analysis method used in this study is Structural Equation Modeling (SEM), which includes validity testing, reliability testing, Confirmatory Factor Analysis (CFA), normality testing, outlier testing, model fit testing, and hypothesis testing.
Downloads
References
Anugrah, F. T. (2020). Effect of Promotion and Ease of Use on Customer Satisfaction and Loyalty on OVO Application Users. Quantitative Economics and Management Studies, 1(1). https://doi.org/10.35877/454ri.qems1177
Andini, M. L. (2018). Pengaruh Keamanan, Persepsi Kemudahan, Persepsi Kegunaan dan Harga Terhadap Keputusan Penggunaan Kartu E-Money Mandiri Sebagai Alat Transaksi. Skripsi Fakultas Ekonomi Universitas Gunadarma.
Andzarsauria, E. (2017). Pengaruh Social Media Instagram dan Electronic Word of Mouth (E-WOM) Pada Instagram Terhadap Kepuasan Konsumen Dengan Keputusan Pembelian Konsumen Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Pada Konsumen Café-Café di Kota Bogor). Skripsi Fakultas Ekonomi Universitas Gunadarma.
B. Romney, S. & Steinbart, P. J., 2015. Sistem Informasi Akuntansi. Jakarta: Salemba Empat.
Clarizsa, N. N. (2019). Pengaruh Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use dan Electronic Word of Mouth Terhadap Kepuasan Pengguna Aplikasi OVO Studi Kasus Pada Mahasiswa Se-Kota Depok. Skripsi Fakultas Ekonomi Universitas Gunadarma.
Damasta S, M. I., & Widiyanto. (2018). Pengaruh Kemudahan Transaksi Dan Shopping Convenience Terhadap Customer Satisfaction Melalui Keputusan Pembelian Dalam Transaksi Belanja Online (Studi pada Mahasiswa FISIP Undip Pengakses Situs Lazada . co . id). Jurnal Ilmu Administrasi Bisni, 7(4), 1–8.
Davis, Gordon B. (2016). Kerangka Dasar: Sistem Informasi Manajemen, Bagian I Pengantar. Seri Manajemen No. 90-A. Cetakan Kedua Belas, Jakarta: PT. Pustaka Binawan Pressindo
Departemen Pendidikan, R. I. (2008). Kamus Bahasa Indonesia. In Kementerian Pendidikan Republik Indonesia.
Dewi, N. L., & Hariawan, F. (2022). Pengaruh Word Of Mouth ( WOM ), Kualitas Produk dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Pembelian Handphone di Toko KSC Cellular Mojokerto. Journal of Sustainability Business Research, 3(1), 236–241.
Fathurrohman, A. A. (2021). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan, Word of Mouth dan Brand Image Terhadap Kepuasan Pelanggan Melalui Keputusan Pembelian Sebagai Variabel Intervening (Studi Pada Situs/Aplikasi Traveloka). Skripsi Fakultas Ekonomi Universitas Gunadarma.
Firdaus, M. (2020). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan, Promosi, Diskon, Persepsi Manfaat dan Persepsi Kemudahan Terhadap Kepuasan Konsumen E- Wallet OVO di Kota Tangerang. Skripsi Fakultas Ekonomi Universitas Gunadarma.
Firnanda, M. A., & Asnawati. (2017). Pengaruh Electronic Word of Mouth , Brand Image , Brand Trust terhadap Keputusan Penggunaan Jasa Ojek Online Go-Jek di Samarinda. Prosiding Seminar Nasional Manajemen Dan Ekonomi Bisnis, 1, 409–410. http://journal.feb.unmul.ac.id/index.php/
Ghozali, Imam. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 25. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2019). Multivariate Data Analysis, Andover. Hampshire, United Kingdom.
Hidayat, F. (2020). Pengaruh Kualitas Website, Kepercayaan, Harga dan Electronic Word of Mouth Terhadap Kepuasan Konsumen (Studi Kasus Konsumen Tiket Kereta Api Traveloka di Kota Bekasi). Skripsi Fakultas Ekonomi Universitas Gunadarma.
Ismagilova, E., Dwivedi, Y. K., Slade, E., & Williams, M. D. (2017). Electronic Word of Mouth (eWOM) in the Marketing Context-A State of the Art Context in the Marketing Analysis and Future Directions. In SpringerBriefs in Business.
Joesyiana, K. (2018). Pengaruh Word Of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Media Online Shop Shopee Di Pekabaru (Survey pada Mahasiswa Semester VII Jurusan Pendidikan Akuntansi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Islam Riau). Jurnal Valuta, Vol. 4(1), 71–85.
Jogiyanto, HM. (2017). Analisis & Desain Sistem Informasi: Pendekatan Terstruktur, Teori, dan Aplikasi Bisnis, Edisi Ketiga. Yogyakarta: Andi.
Kotler, Philip dan Keller, Kevin Lane. (2018). Manajemen Pemasaran. Edisi 12. Jilid 2. Jakarta: PT Indeks.
Kotler, Philip and Gary Amstrong. (2016). Prinsip-prinsip Pemasaran. Edisi 13. Jilid 1. Jakarta: Erlangga.
Lavenia, B. C. (2018). Pengaruh Technology Acceptance Model (TAM) dan Electronic Word of Mouth (EWOM) Terhadap Kepuasan Pelanggan (Survei Pada Pelanggan Go-Jek di Kota Kediri). In Fakultas Ilmu Administrasi Jurusan Ilmu Administrasi Bisnis Universitas Brawijaya Malang.
Maghfira. (2019). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penggunaan Sistem Pembayaran Go-Pay. Skripsi Fakultas Ekonomi Universitas Islam Indonesia Yogyakarta.
Oktarini, M. A. S., & Wardana, I. M. (2018). Pengaruh Perceived Ease Of Use Dan Perceived Enjoyment Terhadap Customer Satisfaction Dan Repurchase Intention. INOBIS: Jurnal Inovasi Bisnis Dan Manajemen Indonesia, 1(2), 227–237. https://doi.org/10.31842/jurnal-inobis.v1i2.32
Priansa, D. J. (2016). Pengaruh E-wom danPersepsi Nilai Terhadap Keputusan Konsumen untuk Berbelanja Online di Lazada. Ecodemica, IV (1)(2355–0295), 117–124.
Rahmadhani, R., & Prihatini, A. E. (2019). Pengaruh Electronic Word Of Mouth Dan Perceived Risk Terhadap Keputusan Pembelian Pada Konsumen Tokopedia. Jurnal Administrasi Bisnis, 8(1), 23–30. https://doi.org/10.14710/jab.v8i1.23766
Rahmawati, Y. D., & Yuliana, R. (2020). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan, Dan Persepsi Keamanan Terhadap Keputusan Penggunaan E-Wallet Pada Mahasiswa Stie Bank Bpd Jateng. Econbank, 2(2), 157–168. https://www.liputan6.com
Sari, N. E., & Oswari, T. (2020). Pengaruh Kemudahan, Kepercayaan, Dan Keamanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Melalui Keputusan Pembelian Pada Toko Online Tokopedia. Creative Research Management Journal, 3(2), 34. https://doi.org/10.32663/crmj.v3i2.1550
Santoso, Insap. (2020). Interaksi Manusia dan Komputer Teori dan Praktek. Andi Offset, Yogyakarta
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatig, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Tjiptono, Fandy. (2015). Strategi Pemasaran. Yogyakarta: CV.Andi Offset.
Tweephoncharoen, J., & Vongurai, R. (2020). The Factors Influencing on Purchase Intention of Thai and Chinese Customers Toward the Hotel Industry in Bangkok, Thailand. AU GSB E-Journal, 12(2), 35–49.
Widiyanti, W. (2020). Pengaruh Kemanfaatan, Kemudahan Penggunaan dan Promosi terhadap Keputusan Penggunaan E-Wallet OVO di Depok. Moneter - Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 7(1), 54–68. https://doi.org/10.31294/moneter.v7i1.7567
Wijaya, C., & Kempa, S. (2018). Pengaruh Kepercayaan, Kemudahan, Kualitas Informasi Terhadap Kepuasan Konsumen Melalui Keputusan Pembelian Produk Fashian Di Lazada. Agora, Jurnal Mahasiswa Manajemen Bisnis, 6(2).
Yusa, V. De, & Risqa, A. (2018). Pengaruh Kemudahan Dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Konsumen Pengguna Jasa Go-Jek Di Bandar Lampung. Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 19(1), 595–604.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Business, Finance, and Economics (JBFE)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with the Journal Of Business, Finance, and Economics (JBFE) agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.