Studi Komparasi Pembelajaran Daring dan Pembelajaran Tatap Muka Terhadap Motivasi Belajar Siswa
DOI:
https://doi.org/10.32585/jp.v31i1.2119Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah ada perbedaan motivasi belajar melalui Pembelajaran Daring dan Pembelajaran Tatap Muka. Penelitian ini dilaksanakan di Kelas X MIPA 1 dan X MIPA 2 SMA Negeri 1 Polokarto Sukoharjo pada semester ganjil tahun pelajaran 2021/2022. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen dengan pendekatan kuantitatif. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah angket atau kuesioner. Teknik analisis data yang diperoleh dalam penelitian ini adalah uji independent t – test dengan = 5%. Hasil analisis data diperoleh nilai sig.(2-tailed) sebesar 0,025 yang lebih kecil dari nilai alpha 0,05 atau (sig.) < 0,05, maka dapat ditolak dan diterima. Itu berarti perbedaan yang signifikan antara motivasi belajar siswa kelas X MIPA 1 dan X MIPA 2 SMA Negeri 1 Polokarto pada pembelajaran berani dan pembelajaran tatap muka. Adapun tingkat perbedaannya dapat dilihat dari perolehan rata-rata motivasi belajar siswa pada pembelajaran daring sebesar 73.20 sedangkan perolehan rata-rata motivasi pada pembelajaran tatap muka sebesar 78.50. Kesimpulan yang dapat diambil adalah motivasi belajar siswa pada pembelajaran berani lebih kecil dibandingkan dengan motivasi pembelajaran tatap muka.
Kata-kata Kunci : motivasi belajar, pembelajaran tatap muka, pembelajaran berani
Downloads
References
Amat Jaedun. (2011). Metodologi Penelitian Eksperimen. 20 – 23 Juni 2011
Anitah, Sri dkk. 2011. Strategi Pembelajaran di SD. Jakarta:Universitas Terbuka
Danar Vreedy Frans, “Hubungan Antara Motivasi Belajar Intrinsik Dan Ekstrinsik Siswa Dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas X Kompetensi Keahlian Teknik Audio Video SMK Ma’arif 1 Wates,”2012,56.
Ekantini, A. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring pada Mata Pelajaran IPA di Masa Pandemi Covid-19: Studi Komparasi Pembelajaran Luring dan Daring pada Mata Pelajaran IPA SMP. 5, 7.
Frandsen, N. Arden. “How Children Learn: An Educational Psycology,”89. New York: McGraw-Hill Book Company, 1957.
Gowing, Marilyn K.”Measurement of Individual Emotional Competence,”88. San Francisco: Jossey-Bass, 2001.
Hamdani.2011.Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.
Hamdu Ghullam dan Agustin Lisa, “Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar IPA di Sekolah Dasar,”Jurnal Penelitian 12, no 1(2011):18.
Kartika, A. (2018). Model Pembelajaran Daring. Journal of Early Childhood Care & Education, 27.
Kuntarto, E. (2017). Keefektifan Model Pembelajaran Daring dalam Perkuliahan
Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. Indonesian Language Education and Literature, 03, 102.
Sugiyono.(2011).Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta.
Surat Keputusan Bersama (SKB) Menteri Pendidikan dan Kebudayaan, Menteri Agama, Menteri Kesehatan, dan Menteri Dalam Negeri Republik Indonesia Nomor 01/KB/2020, Nomor 516 Tahun 2020, Nomor HK.03.01/Menkes/363/2020, Nomor 440-882 Tahun 2020 tentang Panduan Penyelenggaraan Pembelajaran di Masa Pandemi COVID-19
Triton. 2006. Riset Statistik Parametrik. Yogyakarta :Andi
Uno, H. B. (2013). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara.
Wahyudi, A & Yulianti.(2021).Studi Komparasi Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Daring dan Luring di UPT SDN X Gresik.Jurnal Basicedu,Volume 5 (5), 4292-4298. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1555. Diakses pada tanggal 25 Desember 2021
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright to this article is transferred to Jurnal Pendidikan if and when the article is accepted for publication under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. The undersigned hereby transfers any and all rights in and to the paper including without limitation all copyrights to Jurnal Pendidikan. The undersigned hereby represents and warrants that the paper is original and that he/she is the author of the paper, except for material that is clearly identified as to its original source, with permission notices from the copyright owners where required. The undersigned represents that he/she has the power and authority to make and execute this assignment.
We declare that:
1. This paper has not been published in the same form elsewhere.
2. It will not be submitted anywhere else for publication prior to acceptance/rejection by this Journal.
3. A copyright permission is obtained for materials published elsewhere and which require this permission for reproduction.
Furthermore, I/We hereby transfer the unlimited rights of publication of the above-mentioned paper in whole to Jurnal Pendidikan. The copyright transfer covers the right to reproduce and distribute the article, including reprints, translations, photographic reproductions, microform, electronic form (offline, online), or any other reproductions of similar nature. The corresponding author signs for and accepts responsibility for releasing this material on behalf of any and all co-authors. After submission of this agreement signed by the corresponding author, changes of authorship or in the order of the authors listed will not be accepted.
Retained Rights/Terms and Conditions
1. Authors retain all proprietary rights in any process, procedure, or article of manufacture described in the work.
2. Authors may reproduce or authorize others to reproduce the work or derivative works for the author’s personal use or for company use, provided that the source and the Jurnal Pendidikan copyright notice are indicated, the copies are not used in any way that implies Jurnal Pendidikan endorsement of a product or service of any employer, and the copies themselves are not offered for sale.
3. Although authors are permitted to re-use all or portions of the work in other works, this does not include granting third-party requests for reprinting, republishing, or other types of re-use.
Jurnal Pendidikan by http://journal.univetbantara.ac.id/index.php/jp is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.