Pengaruh Media Video Youtube Terhadap Prestasi Belajar Matematika Pada Siswa Kelas X SMK Negeri 2 Sukoharjo Tahun Ajaran 2017/2018
DOI:
https://doi.org/10.32585/jp.v28i2.345Abstract
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah ada pengaruh media video youtube terhadap prestasi belajar matematika siswa kelas X SMK Negeri 2 Sukoharjo Tahun Pelajaran 2017/2018. Penelitian ini adalah penelitian eksperimen sederhana. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas X SMK Negeri 2 Sukoharjo Tahun Pelajaran 2017/2018 yang berjumlah 636 siswa dan 18 kelas. Sampel dalam penelitian ini diambil dengan cara cluster random sampling subyek penelitian terdiri 2 kelas yaitu kelas X TPMI B sebagai kelas eksperimen yang menggunakan pembelajaran media video youtube dengan jumlah 35 siswa dan kelas X TPMI C sebagai kelas kontrol yang menggunakan media pembelajaran papan tulis dengan jumlah 35 siswa, materi pembahasan dalam penelitian ini adalah trigonometri. Dalam penelitian didapatkan hasil bahwa kelas yang menggunakan media video youtube ada pengaruh terhadap prestasi belajar matematika dibandingan kelas yang menggunakan media pembelajaran papan tulis. Dengan teknik analisis data yang digunakan adalah uji t-test yang diolah dengan aplikasi Excel. Dari perhitungan diperoleh ttabel = 1,668, thitung =1,948 karena thitung > ttabel maka H0 ditolak dengan taraf signifikan 5%, diperoleh kesimpulan bahwa ada pengaruh media pembelajaran video youtube terhadap prestasi belajar matematika siswa kelas X SMK Negeri 2 Sukoharjo Tahun Pelajaran 2017/2018.
Downloads
References
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta. Arikunto, S. (2009). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara. Budiyono. (2015). Statistika untuk Penelitian (Edisi 2).Surakarta: UNS Pres. Darmawan, D. (2014). Pembelajaran E-Learning Teori Dan Desain. Bandung: PT Remaja Rosdakarya. Iwantara, W, dkk. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Video Youtube Dalam Pembelajaran IPA Terhadap Motivasi Belajar dan Pemahaman Konsep Siswa. e-jurnal program pascasarjana universitas pendidikan ganesah program studi IPA Volume 4 Nomor 1 tahun 2014. http://pasca.undiksha.ac.id/ejournal/ index.php/jurnal_ipa/article/download/1081/829. (diakses 20 Desember 2017). Kurniawan, T, D. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Kelas V SD Se- Kecamatan Gedangsari Gunungkidul Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Ke-SD-a Volume 3 Nomor 1 Tahun 2016. http://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/trihayu/ article/download/739/742. (diakses 20 Desember 2017). Sundayana, R. (2015). Statistika Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta CV. Wibawanto, W. (2017). Desain dan pembelajaran multimedia pembelajaran interaktif. Jamber: Cerdas Ulet Kreatif.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright to this article is transferred to Jurnal Pendidikan if and when the article is accepted for publication under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. The undersigned hereby transfers any and all rights in and to the paper including without limitation all copyrights to Jurnal Pendidikan. The undersigned hereby represents and warrants that the paper is original and that he/she is the author of the paper, except for material that is clearly identified as to its original source, with permission notices from the copyright owners where required. The undersigned represents that he/she has the power and authority to make and execute this assignment.
We declare that:
1. This paper has not been published in the same form elsewhere.
2. It will not be submitted anywhere else for publication prior to acceptance/rejection by this Journal.
3. A copyright permission is obtained for materials published elsewhere and which require this permission for reproduction.
Furthermore, I/We hereby transfer the unlimited rights of publication of the above-mentioned paper in whole to Jurnal Pendidikan. The copyright transfer covers the right to reproduce and distribute the article, including reprints, translations, photographic reproductions, microform, electronic form (offline, online), or any other reproductions of similar nature. The corresponding author signs for and accepts responsibility for releasing this material on behalf of any and all co-authors. After submission of this agreement signed by the corresponding author, changes of authorship or in the order of the authors listed will not be accepted.
Retained Rights/Terms and Conditions
1. Authors retain all proprietary rights in any process, procedure, or article of manufacture described in the work.
2. Authors may reproduce or authorize others to reproduce the work or derivative works for the author’s personal use or for company use, provided that the source and the Jurnal Pendidikan copyright notice are indicated, the copies are not used in any way that implies Jurnal Pendidikan endorsement of a product or service of any employer, and the copies themselves are not offered for sale.
3. Although authors are permitted to re-use all or portions of the work in other works, this does not include granting third-party requests for reprinting, republishing, or other types of re-use.
Jurnal Pendidikan by http://journal.univetbantara.ac.id/index.php/jp is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.