Efektivitas Penggunaan Aplikasi Secil Dalam Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Abjad Pada Anak Disleksia
DOI:
https://doi.org/10.32585/jp.v32i1.3569Abstract
Aplikasi secil adalah media pembelajaran yang berbentuk aplikasi, yang dapat membatu anak dalam mengenal huruf abjad. Sehingga dengan demikian penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas penggunaan aplikasi secil dalam meningkatkan kemampuan mengenal huruf abjad pada anak disleksia. Kuantitatid eksperimen dengan menggunakan metode SSR (single subject research) dan desain A-B-A. Pada kondisi AI (baseline) dilakukan pengamatan dengan nilai 46%, 46%, 46%. Saat kondisi B (intervensi) dilakukan pengamatan dengan nilai 50%, 94,2%, 94,2%, 94,2%. Namun pada kondisi A2 (baseline) dilakukan pengamatan dengan nilai 94,2%, 94,2%, 94,2%. Berdasarkan dengan hasil analisis data, bahwa sanya hasil penelitian membuktikan aplikasi secil efektif dalam meningkatkan kemampuan mengenal huruf abjad.
Downloads
References
Aisyiyah, M. R. (2021). Strategi Guru dalam Penerapan Media Aplikasi Belajar Menulis Di TK Muslimat NU 29 Mahkota Gresik. 46–52.
Amani, R., Luthfi, A., Maulidazani, F., Qomari, V. A., Umur, A., Mahdi, A., Taufan, J., Budi, S., Padang, U. N., Padang, U. N., Padang, U. N., Padang, U. N., Padang, U. N., Padang, U. N., Padang, U. N., Padang, U. N., & Padang, U. N. (2023). Inovasi media pembelajaran tahfidz untuk anak berkebutuhan menggunakan pop up book mauro. 02, 33–43.
Budi, S., Nurhastuti, N., & Utami, iga setia. (2019). Pengaruh Pemanfaatan Jurnal Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Anatomi Fisiologi Genetika Dan Neurologimahasiswa Semester 1 Jurusan Plb Fip Universitas Negeri Padang. 3(3), 43–46.
Budi, S., Nurhastuti, N., Wulandari, nurul lathifa, & Jannah, rehan nil. (2021). Kesiapan Mahasiswa Berkebutuhan Khusus Dalam Pembelajaran Daring Di Era New Normal. 67–71.
Etianingsih, M. E. (2016). Peningkatkan Kemampuan Kelompok dalam Mengenal Huruf Melalui Permainan Kartu Huruf di TK Dharma Wanita Tegal Gede Kecamatan Sumbersari Kabupaten Jember Tahun Pembelajaran 2015/2016.
Hanifah, E. (2020). Lexipal Diantara Permainan Edukatif Pada Kemampuan Membaca Permulaan Anak Disleksia. Jurnal Pendidikan Khusus.
Irdamurni, I., Kasiyati, K., Zulmiyetri, Z., & Taufan, J. (2018). Meningkatkan Kemampuan Guru pada Pembelajaran Membaca Anak Disleksia. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 2(2), 29.
Iswari, M., Zulmiyetri, Z., Budi, S., Nurhastuti, N., & Kasiyati, K. (2022). Pelatihan pembuatan sabun cuci piring untuk pengembangan wirausaha bagi mahasiswa. 3(1), 14–17.
Marlina. (2019). Asesmen Kesulitan Belajar.
Moraza, A., & Nurhastuti. (2021). Mengurangi Kesalahan Membaca Permulaan Pada Anak Disleksia ( X ) Melalui Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Game Secil. Jurnal Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus, 9(1), 35–43.
Muflikhah, E. S. (2013). Peningkatan Kemampuan Anak Mengenal Huruf Melalui Media Tutup Botol Hias di PAUD Kenanga I Nagari Sungai Pula.
Murwani, W. D. (2018). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Melalui Permainan Memancing pada Anak Kelompok A TK Permata Pelangi Kecamatan Pesantren Kota Kediri Tahun Pelajaran 2017/2018. 1–26.
Rahayu, W., & Irawan, A. (2021). Aplikasi Pengenalan Huruf dan Angka Menggunakan Pendekatan Realistik Berbasis Android. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 5(3), 293–299. https://doi.org/10.30998/sap.v5i3.9045
Ukhti, A., Utami, I. S., Zulmiyetri, & Budi, S. (2022). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Vokal Melalui Metode Fernald Pada Anak Disleksia. Edumaspul : Jurnal Pendidikan, 6(1), 750–754.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright to this article is transferred to Jurnal Pendidikan if and when the article is accepted for publication under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. The undersigned hereby transfers any and all rights in and to the paper including without limitation all copyrights to Jurnal Pendidikan. The undersigned hereby represents and warrants that the paper is original and that he/she is the author of the paper, except for material that is clearly identified as to its original source, with permission notices from the copyright owners where required. The undersigned represents that he/she has the power and authority to make and execute this assignment.
We declare that:
1. This paper has not been published in the same form elsewhere.
2. It will not be submitted anywhere else for publication prior to acceptance/rejection by this Journal.
3. A copyright permission is obtained for materials published elsewhere and which require this permission for reproduction.
Furthermore, I/We hereby transfer the unlimited rights of publication of the above-mentioned paper in whole to Jurnal Pendidikan. The copyright transfer covers the right to reproduce and distribute the article, including reprints, translations, photographic reproductions, microform, electronic form (offline, online), or any other reproductions of similar nature. The corresponding author signs for and accepts responsibility for releasing this material on behalf of any and all co-authors. After submission of this agreement signed by the corresponding author, changes of authorship or in the order of the authors listed will not be accepted.
Retained Rights/Terms and Conditions
1. Authors retain all proprietary rights in any process, procedure, or article of manufacture described in the work.
2. Authors may reproduce or authorize others to reproduce the work or derivative works for the author’s personal use or for company use, provided that the source and the Jurnal Pendidikan copyright notice are indicated, the copies are not used in any way that implies Jurnal Pendidikan endorsement of a product or service of any employer, and the copies themselves are not offered for sale.
3. Although authors are permitted to re-use all or portions of the work in other works, this does not include granting third-party requests for reprinting, republishing, or other types of re-use.
Jurnal Pendidikan by http://journal.univetbantara.ac.id/index.php/jp is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.