Factors of Family Communication in Forming Children's Personality

Authors

  • Rayni Delya Hafni Universitas Negeri Jakarta
  • K. Y.S. Putri Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.32585/jkp.v6i1.1642

Keywords:

Family Communication, Personality, Children

Abstract

Family communication that exists is very important in the personality of the child. Therefore, the patterns of communication and interaction carried out by a family are of great concern. The purpose of this study was to read and analyze and find answers to problems in family communication in shaping children's personalities. This research uses family communication factors variables which have four dimensions, namely communication sources, messages, media, and recipients. The approach in this research is a quantitative approach with a descriptive research type. Population and sample stated 34 people who are elementary school students. The results showed that something was lacking in the factors of family communication carried out by their families. This can be seen in the lowest intentions, namely messages with scientific indicators, while the communication that occurs face-to-face to their families is maximized.

References

Alfon Pusungulaa, J. P., & Boham, & A. (2015). POLA KOMUNIKASI KELUARGA DALAM MEMBENTUK KARAKTER ANAK DI KELURAHAN BEO TALAUD. Acta Diurna, IV(5).

Arsam. (2012). Peran orang tua dalam membangun kepribadian anak. Jurnal Dakwah, 6(1).

Chairilsyah, D. (2012). Pembentukan Kepribadian Positif Anak Usia Dini. Educhild, 1(1), 1–7.

Choirunnisa, A. (2013). Peran ibu dalam pembentukan kepribadian anak sholeh menurut konsep islam. Acta Diurna, 12(3).

Diyantini, N. K., Yanti, N. L. P. E., & Lismawati, S. M. (2015). Hubungan Karakteristik dan Kepribadian Anak dengan Kejadian Bullying pada Siswa Kelas V Di SD “X” di Kabupaten Badung. Ners Journal, 33.

Fitriani, A. (2011). Pendekatan “empat p” dalam kegiatan pendidikan dan pembelajaran. Cendekia, Vol. 9(No. 1), hal. 58.

Framanta, G. M. (2020). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Kepribadian Anak. JURNAL PENDIDIKAN Dan KONSELING, 2(1), 1260129.

Habibah, S. U., Fathani, A. H., & Nursit, I. (2021). Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Berdasarkan Resiliensi Matematis Siswa yang Memiliki Kegemaran Bidang Seni Kaligrafi. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 5(1).

Jamaluddin, Komarudin, A., & Rahman, A. A. (2019). Bimbingan orang tua dalam mengembangkan kepribadian anak. Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal, 4(2), 170–184. https://doi.org/10.15575/ath.v4i2.5575

Laras, H., & Sunarya, D. M. (2020). STRATEGI LOBI DAN NEGOSIASI DALAM MEMBINA HUBUNGAN BAIK DENGAN KLIEN PADA PT WIJAYA KARYA BETON Tbk. Pantarei, 04(02), 1–8. Retrieved from http://jom.fikom.budiluhur.ac.id/index.php/Pantarei/article/view/512

Lindayani, L. R. (2019). SASTRA BAGI PERKEMBANGAN KEPRIBADIAN ANAK Lilik. Amal Ilmiah : Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 17–23.

Morissan. (2013). Teori Komunikasi: Individu Hingga Massa. Jakarta: Kencana.

Morissan. (2014). Media Sosial dan Partisipasi Sosial Di Kalangan Generasi Muda. Jurnal Visi Komunikasi, 13(01), 50–68.

Nazarudin, M. (2018). Pola Kerjasama Guru dan Orang Tua dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di MIN 2 Kota Palembang. Intizar, 24(2), 9–16. https://doi.org/10.19109/intizar.v24i2.3259

Putri, K. Y. S., Adamu, A. A., Mukhtar, S., Safitri, D., Hafni, R. D., & Nur, D. (2020). The Impact of New Media Literacy and Supply Chain Knowledge Management on Community Economy in Indonesia. International Journal of Supply Hain Management, 9(3), 562–567.

Ratih Kemala Ardiati. (2018). Peran Orang Tua dalam Menstimulasi Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. SCHOULID: Indonesian Journal of School Counseling, 1(1), 11–19. https://doi.org/10.32505/atfaluna.v1i1.769

Sari, A., Hubeis, A. V. S., Mangkuprawira, S., & Saleh, A. (2010). Pengaruh Pola Komunikasi Keluarga dalam Fungsi Sosialisasi Keluarga terhadap Perkembangan Anak. Jurnal Komunikasi Pembangunan, 8(2).

Satya, D., Agustin, Y., Suarmini, N. W., & Prabowo, S. (2015). Peran Keluarga Sangat Penting dalam Pendidikan Mental , Karakter Anak serta Budi Pekerti Anak. Jurnal Sosial Humaniora, 8(1), 46–54.

Setyaningsih, R. (2017). MODEL LITERASI MEDIA BERBASIS KEARIFAN LOKAL PADA MASYARAKAT KAMPUNG DONGKELAN KAUMAN DAERAH ISTIMEWA YOGYAKARTA. Komuniti, 9(2), 118–125.

Siswanta, J. (2017). Pengembangan Karakter Kepribadian Anak Usia Dini (Studi Pada PAUD Islam Terpadu Di Kabupaten Magelang Tahun 2015). Inferensi, 11(1), 97. https://doi.org/10.18326/infsl3.v11i1.97-118

Solihat, M. (2005). Komunikasi Orang Tua dan Pembentukan Kepribadian Anak. Mediator, 6(2), 307–312.

Sukaimi, S. (2013). Peran orang tua dalam pembentukan kepribadian anak: tinjauan psikologi perkembangan islam. Marwah, XII(1), 81–90.

Sumakul. (2015). PERANAN KOMUNIKASI KELUARGA DALAM PEMBENTUKAN IDENTITAS REMAJA DI KELURAHAN MALALAYANG I KECAMATAN MALALAYANG KOTA MANADO. Acta Diurna, IV(4).

Suryatman, I. W. &. (2018). PERAN LINGKUNGAN KELUARGA DAN MASYARAKAT DALAM MEMBENTUK KEPRIBADIAN DAN PERILAKU SOSIAL ANAK USIA SMP DI WILAYAH PESISIR MUNDU KABUPATEN CIREBON. Jurnal Edueksos, VII(2), 133–146.

Triwardhani, I. J., Trigartanti, W., Rachmawati, I., & Putra, R. P. (2020). Strategi Guru dalam membangun komunikasi dengan Orang Tua Siswa di Sekolah. Jurnal Kajian Komunikasi, 8(1), 99. https://doi.org/10.24198/jkk.v8i1.23620

Downloads

Published

2022-01-31

How to Cite

Hafni, R. D., & Putri, K. Y. (2022). Factors of Family Communication in Forming Children’s Personality. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 6(1), 1–10. https://doi.org/10.32585/jkp.v6i1.1642

Issue

Section

Artikel