Pengaruh Model Pembelajaran Jigsaw Berbantuan Aplikasi Web Powtoon terhadap Kemampuan Menyimak Teks Ulasan Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Purabaya
DOI:
https://doi.org/10.32585/jp.v32i3.4229Keywords:
Jigsaw, Powtoon, kemampuan menyimak, teks ulasanAbstract
Penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran jigsaw berbantuan aplikasi web Powtoon terhadap kemampuan menyimak teks ulasan pada siswa kelas VIII di SMP Negeri 1 Purabaya. Metode yang digunakan yaitu metode kuantitatif dengan jenis eksperimen. Hasil penelitian yang diperoleh di kelas eksperimen memiliki rata-rata 60,24 pada kegiatan pretest dan 77,14 pada kegiatan posttest. Sedangkan pada kelas kontrol, nilai rata-rata yang di dapat pada kegiatan pretest 40,90 dan posttest 55,45. Data ini kemudian di analisis menggunakan uji t. Berdasarkan hasil analisis pretest dan posttest pada kelas eksperimen dan kelas kontrol dengan taraf signifikasi 0,05 di dapatkan nilai thitung 3,60 dan ttabel 1,683. Karena thitung > ttabel maka ada pengaruh dari penggunaan model pembelajaran jigsaw berbantuan aplikasi web Powtoon pada kemampuan menyimak siswa kelas VIII di SMP Negeri 1 Purabaya.
Downloads
References
Abdullah, R. (2017). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Mata Pelajaran Kimia Di Madrasah Aliyah. Lantanida Journal, 5(1), 13. https://doi.org/10.22373/lj.v5i1.2056
Akhiruddin, Khairil Ikhsan, Hasnah, Mardiah, & Nursia. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Sekolah. Edulec : Education, Language And Culture Journal, 2(1), 24–38. https://doi.org/10.56314/edulec.v2i1.28
Aliyah, A. A., & Purwanto, S. E. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Powtoon Terhadap Hasil Belajar Matematika pada Materi Perkalian Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 8(3), 921. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i3.946
Amin, A., Charli, L., & Fita, W. N. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dan Konvesional terhadap Hasil Belajar Fisika. Science and Physics Education Journal (SPEJ), 2(1), 11–17. https://doi.org/10.31539/spej.v2i1.424
Anggita, Z. (2021). Penggunaan Powtoon Sebagai Solusi Media Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19. Konfiks Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(2), 44–52. https://doi.org/10.26618/konfiks.v7i2.4538
Diyah, R., & Syah, E. F. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Powtoon dalam Materi Membaca Dongeng di Kelas III SDN Cijeruk Kabupaten Serang. Innovative: Journal Of Social Science Research, 2(1), 447–461. https://doi.org/10.31004/innovative.v2i1.3746
Djaali. (2020). Metodologi Penelitian Kuantitatif. PT Bumi Aksara.
Ernalida, D. (2018). Powtoon: Media Pembelajaran berbasis Teknologi Informasi sebagai Upaya dalam Menciptakan Pembelajaran yang Menarik dan Kreatif. Jurnal Logat, 5(2).
Fardany, M. M., & Dewi, R. M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Powtoon Berbasis Pendekatan Saintifik Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 8(3), 101–108. https://doi.org/10.26740/jupe.v8n3.p101-108
Hermawan, R. (2022). Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw: Model, Implikasi, dan Implementasi. CV. Bintang Semesta Media.
Lokat, Y. T., Bano, V. O., & Enda, R. R. H. (2022). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE PICTURE AND PICTURE TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA. Binomial, 5(2), 126–135. https://doi.org/10.46918/bn.v5i2.1450
Martaulina, D. (2018). Bahasa Indonesia Terapan. Deepublish.
Mertens. (2005). Reaserch and Evaluation in Education and Psychology: Integrating, Diersity, with Quantitative, Qualitative, and Mixed Methods. Sage Publications, Inc.
Oya, R. N., & Budiningsih, C. A. (2014). PENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KREATIF DAN PRODUKTIF. Jurnal Prima Edukasia, 2(1), 116. https://doi.org/10.21831/jpe.v2i1.2649
Prastiyo, F. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik dengan Model Kooperatif Jigsaw pada Materi Pecahan di Kelas V SDN Sepanjang 2. CV Kekata Group.
Resnani, R. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif dengan Media Audio Visual Berbasis Teknologi Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Kemampuan Menyimak Mahasiswa. Jurnal PGSD, 12(2), 141–149. https://doi.org/10.33369/pgsd.12.2.141-149
Rosyidah, U. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 6 Metro. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(2). https://doi.org/10.30998/sap.v1i2.1018
Sagala, E., Haidir, H., & Silaen, U. (2019). PENGARUH MODEL COOPERATIVE SCRIPT TERHADAP KEMAMPUAN MENYIMAK BERITA SISWA KELAS VIII SMP SWASTA BUDI SETIA SUNGGAL. Jurnal Basataka (JBT), 2(1), 35–42. https://doi.org/10.36277/basataka.v2i1.45
Slavin, R. E. (2015). Cooperative Learning, Teori, Riset dan Praktik (Alih Bahasa Nurulita Yusron). Penerbit Nusa Media.
Sorraya dan Anas. (2019). Menyimak Apresiatif. Media Nusa Creative.
Suwarto, S. (2005). Pengaruh Ukuran Sampel dari Model Logistik terhadap Estimasi Parameter Item. Jurnal Pendidikan, 14(2).
Suwarto, S. (2012). Tingkat Kesulitan, Daya Beda, dan Reliabilitas Tes Menurut Teori Tes Klasik. Jurnal Pendidikan, 16(2).
Suwarto. (2013). Difficulty, Difference, and Reliability Level of New Student Selection Test for Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo University. National Seminar on Science Education. 652- 658.
Suwarto. (2013). Pengembangan Tes Diagnostik Dalam Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Suwarto. (2016). The Biology Test Characteristic of 7th Grade by The Period of The Odd Term. Jurnal Penelitian Humaniora. 17(1), 1-8.
Suwarto, S. Daya Beda, Tingkat Kesulitan, dan Tebaan Tes Biologi Kelas 8 Semester Gasal. In Proceeding Biology Education Conference: Biology, Science, Enviromental, and Learning (Vol. 13, No. 1, pp. 151-158).
Suwarto, S. (2017, March). Tingkat Kesulitan, Daya Beda, dan Reliabilitas Tes Biologi Kelas 7 Semester Genap. In Seminar Nasional MIPA 2016.
Suwarto, S. (2017). Pengembangan tes ilmu pengetahuan alam terkomputerisasi. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 21(2), 153-161.
Suwarto, S., Widoyoko, E., & Setiawan, B. (2020, February). The effects of sample size and logistic models on item parameter estimation. In Proceedings of the 2nd International Conference on Education, ICE 2019, 27-28 September 2019, Universitas Muhammadiyah Purworejo, Indonesia.
Suwarto, M. P. (2021). Menggunakan Quizizz untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan, 30(3), 499-514.
Suwarto, S. (2021). Using Quizizz To Improve Reading Comprehension Learning. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 12(9).
Suwarto, S. (2021). The Characteristics of Indonesia Second-semester Final Test for Eighth-grade Students. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 12(9).
Suwarto, M. P., & Musa, M. Z. B. (2022). Karakteristik Tes Ilmu Pengetahuan Alam. Jurnal Pendidikan, 31(1), 109-120.
Suwarto, M. P. (2022). PEDAGOGIK ILMU PENGETAHUAN ALAM. Penerbit Lakeisha.
Suwarto, S., Suyahman, S., Meidawati, S., Zakiyah, Z., & Arini, H. (2023). The COVID-19 Pandemic and The Characteristic Comparison of English Achievement Tests. Perspektivy Nauki i Obrazovania, (2 (62)), 307-329.
Suwarto, S., & Hidayah, A. (2023). The Analysis of the Brain Dominance and Language Learning Strategy Used by University EFL Learners. Journal of General Education and Humanities, 2(1), 79-90.
Suwarto, S., & Hidayah, A. (2023). The Analysis on the Students Brain Dominance and Learning Style Toward Their Reading Proficiency. International Journal of Research and Innovation in Social Science, 7(1), 1201-1214.
Tiwow, D., Wongkar, V., Mangelep, N. O., & Lomban, E. A. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Animasi Powtoon Terhadap Hasil Belajar Ditinjau dari Minat Belajar Peserta Didik. Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M), 4(2), 107–122. https://doi.org/10.30762/factor_m.v4i2.4219
Yulia, D., & Ervinalisa, N. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Powtoon Pada Mata Pelajaran Sejarah Indonesia Dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Siswa Iis Kelas X Di Sma Negeri 17 Batam Tahun Pelajaran 2017/2018. HISTORIA: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 2(1). https://doi.org/10.33373/his.v2i1.1583
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright to this article is transferred to Jurnal Pendidikan if and when the article is accepted for publication under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. The undersigned hereby transfers any and all rights in and to the paper including without limitation all copyrights to Jurnal Pendidikan. The undersigned hereby represents and warrants that the paper is original and that he/she is the author of the paper, except for material that is clearly identified as to its original source, with permission notices from the copyright owners where required. The undersigned represents that he/she has the power and authority to make and execute this assignment.
We declare that:
1. This paper has not been published in the same form elsewhere.
2. It will not be submitted anywhere else for publication prior to acceptance/rejection by this Journal.
3. A copyright permission is obtained for materials published elsewhere and which require this permission for reproduction.
Furthermore, I/We hereby transfer the unlimited rights of publication of the above-mentioned paper in whole to Jurnal Pendidikan. The copyright transfer covers the right to reproduce and distribute the article, including reprints, translations, photographic reproductions, microform, electronic form (offline, online), or any other reproductions of similar nature. The corresponding author signs for and accepts responsibility for releasing this material on behalf of any and all co-authors. After submission of this agreement signed by the corresponding author, changes of authorship or in the order of the authors listed will not be accepted.
Retained Rights/Terms and Conditions
1. Authors retain all proprietary rights in any process, procedure, or article of manufacture described in the work.
2. Authors may reproduce or authorize others to reproduce the work or derivative works for the author’s personal use or for company use, provided that the source and the Jurnal Pendidikan copyright notice are indicated, the copies are not used in any way that implies Jurnal Pendidikan endorsement of a product or service of any employer, and the copies themselves are not offered for sale.
3. Although authors are permitted to re-use all or portions of the work in other works, this does not include granting third-party requests for reprinting, republishing, or other types of re-use.
Jurnal Pendidikan by http://journal.univetbantara.ac.id/index.php/jp is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.