Penguatan Toleransi Di SDN 106810 Sampali
DOI:
https://doi.org/10.32585/jp.v32i3.4272Keywords:
Penguatan Toleransi, Sekolah DasarAbstract
Artikel ini menganalisis terhadap penguatan toleransi di SDN 106810 Sampali, dengan rumusan kajian yaitu latar keagamaan dan kebudayaan, kedua praktik pembelajaran mendukung toleransi. Untuk mendapatkan hasil riset, penelitian ini menggunakan konsep kualitatif deskriptif dengan menggunakan instrumen pengumpulan data yaitu wawancara, observasi dan dokumentasi. Kegunaan keabsahan data, peneliti menggunakan triangulasi. Hasil penelitian menunjukkan, pertama, latar keagamaan dan kebudayaan pada dua jenis yaitu Islam dan Kristen. Untuk latar aliran keagamaan hanya diperdapati pada beragama Islam yaitu Ahlussunnah Waljamaah dan Ahmadiyah. Sedangkan pembahasan kebudayaan hanya dua kelompok suku yaitu Jawa dan Batak. Kedua, praktik pembelajaran dalam mendukung atau menguatkan toleransi ada tujuh skema yang dipraktikkan, yaitu pertama, sebelum dan sesudah memulai pembelajaran siswa diarahkan untuk berdoa sesuai dengan keyakinan masing-masing. Kedua, melakukan piket bersama secara bergiliran. Ketiga, mendengarkan orang lain ketika berbicara tanpa memotong pembicaraan. Keempat, menghargai hak pribadi orang lain. Kelima, mengenalkan keanekaragaman Indonesia. Keenam, menggambarkan potret diri. Ketujuh, bersalaman dengan guru ketika berjumpa di sekolah. Hasil penelitian ini menunjukkan keragaman baik faktor agama ataupun budaya dapat saling menguatkan dalam proses pencapaian tujuan pendidikan dan pembelajaran.
Kata kunci : Penguatan Toleransi, Sekolah Dasar
Downloads
References
Ahmad Faozan. 2022. Wacana Toleransi dan Radikalisme dalam buku teks pendidikan agama islam. (Serang: A-Empat).
Ahmad Muttaqin, “Spritualitas Agama Lokal: Studi Ajaran Sunda Wiwitan Aliran Madrais di Cibubur Kuningan Jawab Barat”, Al-Adyan: Jurnal Studi Lintas Agama, Vol. 8 No. 1 tahun 2013
Ahmad subakir. 2020. Rule model kerukunan umat beragama di indonesia. (bandung: cendikia press).
Anas Kholis. 2021. Menyemai Pendidikan Fikih Beyond The Wall. (Malang : Citra Intrans Selaras)
Azyumardi Azra. 1999. Konteks Berteologi di Indonesia: Pengalaman Islam. (Jakarta: Paramadina).
Budi Pramono, dkk. 2022. Implementasi Nilai-nilai Sesanti Bhinneka Tunggal Ika. (Bandung: Indonesia Emas Group.
Erlan Muliadi, "Urgensi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Multikultural di Sekolah", Jurnal Pendidikan Islam, Volume 1, No. 1, tahun 2012.
Evra Willya, dkk. 2018. Senarai Penelitian: Islam Kontemporer Tinjauan Multikultural. (Yogyakarta: Deepublish).
Fitria Widiyani Roosinda, dkk. 2021. Metode Penelitian Kualitatif. (Yogyakarta: Zahir Publishing).
Ihsana El Khuluqo dan Istaryatiningtias. 2022. Modul Pembelajaran Manajemen Pengembangan Kurikulum. (Sulawesi Tengah: CV. Feniks Muda Sejahtera).
Katimin, “pertumubhan dan perkembangan parmalin di sumatera tahun 1885-sekarang”, Analitica Islamica: Jurnal ilmu-ilmu keislaman, Vol. 1 No. 2 tahun 2023
Suwarto, S. (2005). Pengaruh Ukuran Sampel dari Model Logistik terhadap Estimasi Parameter Item. Jurnal Pendidikan, 14(2).
Suwarto, S. (2012). Tingkat Kesulitan, Daya Beda, dan Reliabilitas Tes Menurut Teori Tes Klasik. Jurnal Pendidikan, 16(2).
Suwarto. (2013). Difficulty, Difference, and Reliability Level of New Student Selection Test for Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo University. National Seminar on Science Education. 652- 658.
Suwarto. (2013). Pengembangan Tes Diagnostik Dalam Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Suwarto. (2016). The Biology Test Characteristic of 7th Grade by The Period of The Odd Term. Jurnal Penelitian Humaniora. 17(1), 1-8.
Suwarto, S. Daya Beda, Tingkat Kesulitan, dan Tebaan Tes Biologi Kelas 8 Semester Gasal. In Proceeding Biology Education Conference: Biology, Science, Enviromental, and Learning (Vol. 13, No. 1, pp. 151-158).
Suwarto, S. (2017, March). Tingkat Kesulitan, Daya Beda, dan Reliabilitas Tes Biologi Kelas 7 Semester Genap. In Seminar Nasional MIPA 2016.
Suwarto, S. (2017). Pengembangan tes ilmu pengetahuan alam terkomputerisasi. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 21(2), 153-161.
Suwarto, S., Widoyoko, E., & Setiawan, B. (2020, February). The effects of sample size and logistic models on item parameter estimation. In Proceedings of the 2nd International Conference on Education, ICE 2019, 27-28 September 2019, Universitas Muhammadiyah Purworejo, Indonesia.
Suwarto, M. P. (2021). Menggunakan Quizizz untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan, 30(3), 499-514.
Suwarto, S. (2021). Using Quizizz To Improve Reading Comprehension Learning. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 12(9).
Suwarto, S. (2021). The Characteristics of Indonesia Second-semester Final Test for Eighth-grade Students. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 12(9).
Suwarto, M. P., & Musa, M. Z. B. (2022). Karakteristik Tes Ilmu Pengetahuan Alam. Jurnal Pendidikan, 31(1), 109-120.
Suwarto, M. P. (2022). PEDAGOGIK ILMU PENGETAHUAN ALAM. Penerbit Lakeisha.
Suwarto, S., Suyahman, S., Meidawati, S., Zakiyah, Z., & Arini, H. (2023). The COVID-19 Pandemic and The Characteristic Comparison of English Achievement Tests. Perspektivy Nauki i Obrazovania, (2 (62)), 307-329.
Suwarto, S., & Hidayah, A. (2023). The Analysis of the Brain Dominance and Language Learning Strategy Used by University EFL Learners. Journal of General Education and Humanities, 2(1), 79-90.
Suwarto, S., & Hidayah, A. (2023). The Analysis on the Students Brain Dominance and Learning Style Toward Their Reading Proficiency. International Journal of Research and Innovation in Social Science, 7(1), 1201-1214.
Yong Ohoitimur. 2002. Kasih Perekat Persaudaraan dan Pendorong Bogi Kemajuan Sulawesi Utaro; Beberapa Gagasan Dari Perspektif Filsafat Moral, dalam Kasih Mengubah Dunia. (Manado: Jajak Sulut).
Zunly Nadia, “perilaku keagamaan komunitas muslim di indonesia (pemahaman hadis dalam NU dan komuntas salafi wahabi di indonesia), jurnal living hadis, Vol. 2 No. 2 tahun 2017
Zur’atun Ni’mah. 2022. Pendidikan Agama Multikultural. (NTB : Cendekia).
https://amp.dw.com/id/olvah-alhamid-dari-papua-barat-bicara-tentang-diskriminasi-dan rasisme/a59181747#amp_tf=Dari%20%251%24s&aoh=16847457715340&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com diakses pada tanggal 22 Mei 2023
https://dataindonesia.id/varia/detail/ada-2161-komunitas-adat-di-indonesia-berikut-sebarannya diakses pada tanggal 28 Mei 2023
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright to this article is transferred to Jurnal Pendidikan if and when the article is accepted for publication under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. The undersigned hereby transfers any and all rights in and to the paper including without limitation all copyrights to Jurnal Pendidikan. The undersigned hereby represents and warrants that the paper is original and that he/she is the author of the paper, except for material that is clearly identified as to its original source, with permission notices from the copyright owners where required. The undersigned represents that he/she has the power and authority to make and execute this assignment.
We declare that:
1. This paper has not been published in the same form elsewhere.
2. It will not be submitted anywhere else for publication prior to acceptance/rejection by this Journal.
3. A copyright permission is obtained for materials published elsewhere and which require this permission for reproduction.
Furthermore, I/We hereby transfer the unlimited rights of publication of the above-mentioned paper in whole to Jurnal Pendidikan. The copyright transfer covers the right to reproduce and distribute the article, including reprints, translations, photographic reproductions, microform, electronic form (offline, online), or any other reproductions of similar nature. The corresponding author signs for and accepts responsibility for releasing this material on behalf of any and all co-authors. After submission of this agreement signed by the corresponding author, changes of authorship or in the order of the authors listed will not be accepted.
Retained Rights/Terms and Conditions
1. Authors retain all proprietary rights in any process, procedure, or article of manufacture described in the work.
2. Authors may reproduce or authorize others to reproduce the work or derivative works for the author’s personal use or for company use, provided that the source and the Jurnal Pendidikan copyright notice are indicated, the copies are not used in any way that implies Jurnal Pendidikan endorsement of a product or service of any employer, and the copies themselves are not offered for sale.
3. Although authors are permitted to re-use all or portions of the work in other works, this does not include granting third-party requests for reprinting, republishing, or other types of re-use.
Jurnal Pendidikan by http://journal.univetbantara.ac.id/index.php/jp is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.